Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde håpet jeg skulle slippe å mld meg inn i dette forumet, men her er jeg nå engang... mener ikke å støte noen, men hadde jo håpet at det skulle være lettere å bli gravid.

Vi har "bare" vært prøvere i et halvt år, men har begynt utrednig lell. Mine blodprøver/hormoner er fine og eggløsning, syklus mm som normalt. I dag kom imidlertid svaret fra Aleris på min samboers sædprøve og den var ikke positiv.

Det sto veldig lite egentlig, kun en ting i kolonnen resultater: volum 7 ml. Ellers sto det ingenting.

Nederst sto det imidlertid under kommentarer:

- En god del motile spermier(under 5 mill/ml)

- Oligozoospermie(lavt antall sædceller).

Vet ingenting om hvor lavt antallet sædceller er enda, men gikk rett i kjelleren her begge to. Klarer ikke å slutte å gråte rett og slett.

Noen som har noen erfaringer å dele?

Skrevet

Jada det er mange av oss som har erfaringer :)

Vi er også en av de som plutselig var "infertil". Vi har et barn fra før som dukket helt opp uanmeldt (altså ikke planlagt men herregud for en lykke!!) og da vi skulle ha nummer to (eller lage nummer to) så ble det bare styr. Han viste seg å ha 2 spermier som var ubevegelige i første sædprøve, hele 18 i den andre kontrollprøven og så var det å melde seg opp på IVF.

Jeg var ikke fornøyd med "sånn er det bare, den første er flaks og tilfeldigheter" og sendte derfor mannen til Ken Purvis i Oslo. Og takk og lov for det; der har vi faktisk fått hjelp ;) Han er urolog og derfor godt kjent med det mannlige reproduktive systemet. En gynekolog er god på kvinners rørsystem, men de kan fint lite om mannens...

Min mann hadde lav produksjon pga medisiner som han må gå på pga kronisk sykdom (arvelig høyt kolesterol). Disse medisinene demper testo-produksjonen og dermed også spermieproduksjonen. Løsningen for oss var en hestekur med Hcg (pregnyl) som han satte selv og en deponi-injeksjon Ken purvis satte med testosteron. 60 dager senere tok vi en ny spermietest, som vi sendte til Oslo fre Bergen og var i posten ett eller annet sted i 48 timer, og der var det full fres! Hele 98 millioner spermier og 20% var fortsatt i live etter alle de timene i en prøveglass i en boblekonvolutt....

Så da er det bare å håpe at vi klarer å bli gravide med nummer to helt av oss selv....

En veninne av meg sin mann, hadde null spermier i sine prøver. De tok også turen til Purvis og det viste seg at han hadde flere små, små cyster på sædlederne sine. Disse er nå operert bort og mannen er full av liv igjen- satser på at de snart er gravide også.

Moralen er; alltid be om en seccond opinion og kontakt en UROLOG når "feilen" ligger hos mannen! Anbefaler absolutt Ken Purvis!!!

Skrevet

Tusen takk for svar, tantrum:-) Godt å høste litt erfaringer fra andre!

Jeg har hørt om Ken Purvis før, og når du skriver dette nå er det jo ikke noe å lure på. Skal få sambo til å bestille en time hos ham.

Så godt for dere at prøvene hans nå er så gode, da sitter nok spiren av seg selv! Lykke til med prøvingen:-)

Skrevet

Masse lykke til selv! Håper det ordner seg for dere!

• 1 år senere...
Skrevet

Hei:)

Vi hadde prøvd i 1 og et halvt år da mannen min tok en spermtest hos Purvis. Der viste det seg at svømmerne hans var svake og reduserte.

Han begynte på en Pergotime kur,men det ble ikke noe forbedring.

Purvis sa at sjansen for å bli gravid på den naturlige måten var veldig små,men store ved prøverør.

Dette fikk vi vite i februar i år og gledet oss til oppstart til sommeren/høsten.

Vi stresset ikke noe mer over tanken på å ha samleie rundt EL o.l mnd etter og bare koste oss når vi ville.

April to mnder etter testet jeg positiv og er nå 35+2 :)

Jeg vil bare si at dere ikke må gi opp håpet,selv om prøvene ser dårlige ut. Det skal ikke mer enn en "sta" svømmer til for å bli gravid;)

Ønsker dere lykke til videre på veien:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...