Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg studerer og engster meg for forskjellig iblant. Når jeg er nervøs for eksamner, foredrag, innleveringer prøver o.l så sover jeg INGENTING i løpet av nettene. Det er grusomt! Jeg har hatt det slik i mange år nå, så jeg kontaktet legen min for å få sovemedisiner. Men han nektet å skrive ut noe ut til meg, han mente jeg var alt for ung for sovemedisiner (er 22 år) og heller burde begynd å trene mer.(!)
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Han kan skrive ut Vallergan. Ikke A eller B- preparat og det er ikke avhengighetsskapende. Jeg er 22 og har fått det av legen når jeg har hatt veldig dårlige søvnperioder.
☆☆☆ Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Sovemedisin er siste utveg, alt anna og litt til bør vere prøvd først. Trening med påfølgjande avslapning er ein god idé.
Tovehvit Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Vallergan gir jo hangover delux :S Du kan prøve å få han til å skrive ut circadin, er et melatonin preparat.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Kan du ikke først prøve å følge legens råd om å trene mer, da? For meg er det en helt klar og tvetydig sammeheng mellom trenng og søvn. Trening = lett innsovning og god sønv Ingen trening = sen innsovning og dårlig/ingen/lite søvn. Det er vel verd å teste ut dette før du setter i gang me då gjøre deg selv avhengig av medikamenter nesten før livet er skikkelig begynt. Og hvis det ikke virker gir han deg kanskje innsovningstabletter, det er jo litt bedre enn ordentlige sovetabletter.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Uff, føler med deg. Jeg harmotsatt problem, legen skriver ut alt for sterk sovenedisin. Sier at jeg vil ha noe mildere, og at jeg er livredd for å bli avhengig, men han mener jeg skal ta ti netter med, så ti netter uten også fortsettertil jeg finner et godt søvnmønster. Noe jeg ikke gjør. Har blitt avhengig. Får imovane 10 mg og veldig tynn, så tror jeg med fordel kunne hatt 5 mg. Legen mener jeg må ha så sterk dose for at det skal virke.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Kan du ikke først prøve å følge legens råd om å trene mer, da? For meg er det en helt klar og tvetydig sammeheng mellom trenng og søvn. Trening = lett innsovning og god sønv Ingen trening = sen innsovning og dårlig/ingen/lite søvn. Det er vel verd å teste ut dette før du setter i gang me då gjøre deg selv avhengig av medikamenter nesten før livet er skikkelig begynt. Og hvis det ikke virker gir han deg kanskje innsovningstabletter, det er jo litt bedre enn ordentlige sovetabletter. ...Jeg mente Utvetydig, ikke tvetydig, hehe...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 jeg skjønner legen din og er helt enig. i fbm med terapi fikk jeg imovane.. effektive piller, men jeg ble avhengig veldig fort. ble rusa og mistet hukommelsen.. to dager inntak etter hadde jeg ikke peiling på hva jeg hadde gjort de siste dagene.. så sånne tabletter er skumle. sats heller på faste "leggerutiner", ikke se tv før du legger deg. få nok frisk luft i løpet av dagen, og stå opp og legg deg til samme tid hver dag og evnt be om vallergan eller malatonin. de fungerer de også, men de blir du ikke avheggig av.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg var nok ikke helt tydelig; Dette er et problem som jeg har hatt i over 2 år. Jeg trener ca.3 ganger i uken fast, og står opp 07.30 hver dag (med unntak av søndager) Hver eneste eksamen, prøve, foredrag og lignende FUNGERER jeg ikke fordi jeg ikke har sovet på natten. Jeg har fulgt alle mulige råd, prøvd sove-te, osv Forrige eksamen sto jeg opp 05.30 dagen før og gikk en fjelltur i over 3 timer, forsatt så fikk jeg ikke sove fordi jeg var så nervøs! Jeg fikk utrolig mange slurvefeil fordi jeg var så trøtt! HI
HeleneBeate Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg studerer og engster meg for forskjellig iblant. Når jeg er nervøs for eksamner, foredrag, innleveringer prøver o.l så sover jeg INGENTING i løpet av nettene. Det er grusomt! Jeg har hatt det slik i mange år nå, så jeg kontaktet legen min for å få sovemedisiner. Men han nektet å skrive ut noe ut til meg, han mente jeg var alt for ung for sovemedisiner (er 22 år) og heller burde begynd å trene mer.(!) Be om Imovane, det er innsovningstabletter. Det bør brukes med forsiktighet, da det kan skape avhengighet. Men, 1-2 ganger i måneden skader ikke.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #11 Skrevet 26. oktober 2012 Få deg behandling for grunnproblemet: angsten.
HeleneBeate Skrevet 26. oktober 2012 #12 Skrevet 26. oktober 2012 La meg bare si at jeg selv har brukt de medisinene og fremdeles bruker dem. Nå tar jeg dem en gang hver 3-4 måned. Legen derimot har sagt at jeg kan ta dem oftere, men presser meg selv til å la være. Når jeg virkelig trenger dem, så funker de også. Jeg får sove og er uthvilt til neste dag. Har aldri hatt problemer når jeg har brukt dem slik.
Musemora Skrevet 26. oktober 2012 #13 Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Gå på heksekost og kjøp vallerina natt. Jeg sov som ett murmeldyr av dem. Ellers har jeg bare prøvd apodorm på slutten av siste sv skap. Fikk vanvittig hangover. Endret 26. oktober 2012 av Pento
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #14 Skrevet 26. oktober 2012 La meg bare si at jeg selv har brukt de medisinene og fremdeles bruker dem. Nå tar jeg dem en gang hver 3-4 måned. Legen derimot har sagt at jeg kan ta dem oftere, men presser meg selv til å la være. Når jeg virkelig trenger dem, så funker de også. Jeg får sove og er uthvilt til neste dag. Har aldri hatt problemer når jeg har brukt dem slik. Da synes jeg du skal være litt forsiktig med å uttale deg. Selv om det går greit for deg, så kan andre reagere helt motsatt. Jeg ser ukentlig folk som er avhengig av sterke smertestillende og sovetabletter. Jeg er farmasøyt på sykehus og vet derfor litt om hvordan medisiner virker på folk. Jeg sier ikke at du blir avhengig av din bruk, men andre kan bli det av samme mengde. Det er sant det du skriver. Alle er ikkje like så derfor kan det for noen sie klik der og da. Andre kan ha det gå kjempe lenge før det sier klik.
HeleneBeate Skrevet 26. oktober 2012 #15 Skrevet 26. oktober 2012 La meg bare si at jeg selv har brukt de medisinene og fremdeles bruker dem. Nå tar jeg dem en gang hver 3-4 måned. Legen derimot har sagt at jeg kan ta dem oftere, men presser meg selv til å la være. Når jeg virkelig trenger dem, så funker de også. Jeg får sove og er uthvilt til neste dag. Har aldri hatt problemer når jeg har brukt dem slik. Da synes jeg du skal være litt forsiktig med å uttale deg. Selv om det går greit for deg, så kan andre reagere helt motsatt. Jeg ser ukentlig folk som er avhengig av sterke smertestillende og sovetabletter. Jeg er farmasøyt på sykehus og vet derfor litt om hvordan medisiner virker på folk. Jeg sier ikke at du blir avhengig av din bruk, men andre kan bli det av samme mengde. Mener du at en kan bli avhengig av én tablett hver 3-4 måned??
HeleneBeate Skrevet 26. oktober 2012 #16 Skrevet 26. oktober 2012 La meg bare si at jeg selv har brukt de medisinene og fremdeles bruker dem. Nå tar jeg dem en gang hver 3-4 måned. Legen derimot har sagt at jeg kan ta dem oftere, men presser meg selv til å la være. Når jeg virkelig trenger dem, så funker de også. Jeg får sove og er uthvilt til neste dag. Har aldri hatt problemer når jeg har brukt dem slik. Da synes jeg du skal være litt forsiktig med å uttale deg. Selv om det går greit for deg, så kan andre reagere helt motsatt. Jeg ser ukentlig folk som er avhengig av sterke smertestillende og sovetabletter. Jeg er farmasøyt på sykehus og vet derfor litt om hvordan medisiner virker på folk. Jeg sier ikke at du blir avhengig av din bruk, men andre kan bli det av samme mengde. Mener du at en kan bli avhengig av én tablett hver 3-4 måned?? Sjansen er minimal, så godt som ikke tilstede vil jeg si, men folk har ulik tålegrense så man kan aldri si aldri.. Den største faren er at man tenker "jeg tar en i kveld også, for jeg sov så godt natten før". Så om man holder seg til en tablett 3-4 ganger i året (=ca 1 tablett hver 3. - 4. måned), så er det flott. Det som ikke er flott er at de fleste som får sovetabletter ikke klarer det. Jeg har jernhard selvdisiplin! Hender at jeg er svak også da, men bare for te.. drikker masse te!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #17 Skrevet 26. oktober 2012 Har du noen gang tatt sovemedisin før? Det er så fort gjort å bli "avhengig". Selv har jeg aldri gått på sovemedisin, men jeg har fått tramadol for smerter. Brukte 10 stk et år, og fikk ny pakke året etter. Da tok jeg 4 på en uke, bare for å kjenne den følelsen av å kunne sovne godt på kvelden. Tar meg ca 20 minutter før hele kroppen blir nummen og føler prikking overalt. Det er en helt nydelig følelse, når kroppen står i spenn til vanlig og jeg sliter med å sove! På dag 5 skjønte jeg at det ikke gikk, og at jeg kom til å bli en smule avhengig hvis jeg fortsatte.... Bare et lite heads up!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2012 #18 Skrevet 26. oktober 2012 Har du prøvd guidet avslapping? Last ned appen fra andrew johnson på app store, eller bare søk på relaxation på YouTube. Etter litt øvelse klarer jeg å sovne ved hjelp av disse:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå