Gå til innhold

Noen med halsvondt og hoste?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget med vondt i halsen i 5 dager nå og veldig slitsom

Tørrhoste. Ringte legen men hun ville ikke gi meg hostesaft pga graviditeten.

Om natten er det verst og sover lite.

Drikker mye væske og varmt kokt vann med ingefær og honning til liten nytte!

Idag tidlig hostet jeg så voldsomt at jeg begynte å brekke meg og så begynte jeg å kaste opp. Er så utrolig lei nå!

Kjipt å få alt igjennom barnehage barn:) men kan jo ikke holde barna våre hjemme for å unngå å bli syk:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143984066-noen-med-halsvondt-og-hoste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har hatt 3 x forkjølelse med grusom hoste til nå i svangerskapet, og hostinga er helt forferdelig. Når jeg ikke er gravid pleier jeg å bruke Fribol host/hals (sterk) mot hoste. Det er faktisk det jeg synes hjelper best av reseptfritt/sukkertøy. Har ikke sjekket om den kan brukes av gravide (og ikke brukt den nå. Skikkelig dumt at jeg ikke sjekka det.), men om du skal innom et apotek er det verdt å spørre om synes jeg.

God bedring :)

Jeg har nettopp vært forkjøla i fire uker.. Etter to uker var jegvutslitt da jeg ikke fikk sove, tørrhoste og brekninger/spøy.. Fikk tilslutt kodein tabletter som hjalp. Som legen sa, bedre at mor har overskudd enn er fullstendig utslitt som jeg ble. Hadde ingen energi til ungene og så bare fram til leggetid..Fikk endelg sove med kodein! Men ble værre uka etter så endte med antibiotika og totalt tre uker med sykemld. Masse hvile og væske og som ho over skriver, fribol fa apoteket,fantastiske. Eneste som lindret og kan brukes av gravide. Snakk med legen igjen, ikke bra å gå sånn lenge heller.

Jo det kan man sikkert, men jeg er litt skeptisk siden det er urtedrops. Ikke alt av urter som er bra i store mengder heller. Men det ser ut som at jaaada har undersøkt, så da er det jo bare å prøve.

Uansett om tinge er reseptbelagt eller ikke er det lurt å sjekke pakningsvedlegget for å se om det kan brukes av gravide.

Jeg sliter med det samme, og har gjort det i snart en mnd. Er sykemeldt denne uka for å prøve å komme meg litt ovenpå igjen, men det blir liksom ikke bedre :/ Hoster masse om natten, så da er det lite søvn.

Jeg har en på 1,5 fra før, så det er ikke mye avslapping på ettermiddager :)

Jeg fikk også høre at gravide ikke skulle bruke hostesaft, og fikk anbefalt Fribol. Men jeg synes ikke de funker veldig bra. Slutter å hoste mens jeg suger på de, men så er det på'an igjen etterpå.

Utrolig frustrerende dette!!!

Annonse

Jeg har vært plaget med vondt i halsen i 5 dager nå og veldig slitsom

Tørrhoste. Ringte legen men hun ville ikke gi meg hostesaft pga graviditeten.

Om natten er det verst og sover lite.

Drikker mye væske og varmt kokt vann med ingefær og honning til liten nytte!

Idag tidlig hostet jeg så voldsomt at jeg begynte å brekke meg og så begynte jeg å kaste opp. Er så utrolig lei nå!

Kjipt å få alt igjennom barnehage barn:) men kan jo ikke holde barna våre hjemme for å unngå å bli syk:)

Hatt det samme i snart to uker.... Er 21 uker. Sover dårlig om natten fordi jeg hoster så fælt :( Våkner flere ganger og hoster til jeg brekker meg. Rar forkjølelse med halsvondt, lite snørring, men likevel tett i bihulene.

Har klart å holde meg unna både penicilin og hostesaft av hensyn til junior og håper det snart er over :)

God bedring til deg :)

Har min 3dje forkjølelse på 6 uker. Dvs annenhver uke. Nyser å snørrer tett nese og hodepine. Repsils om det går til halsen. Brukte otrivin med det måtte jeg ikke sa legen. Bruker nesespray av havsalt istede og paracet for hodet. Enestefresept frie man bør holde seg unna er av urter. Sa iallefall legen.

Noen som tar paracet? Er så skeptisk med nå har jeg skikkelig skallebank også!

Så lenge du ikke tar fler enn anbefalt og over kort periode er dt ingen problem. Man kan faktisk ta 12paragin forte daglig over kort periode! Men styr unna ibux. Man skal ikke lide i det uendelige selv om man er gravid. Er ikke bra for barnet om du blir helt utslitt heller så snakk med legen og få noe som hjelper! Kan om man venter for lenge, ende med bl.a lungebetennelse om man går for lenge og barnet tåler faktisk ganske mye.

Og etter de magiske 12 ukene er det mye hjelp å få

Jeg blir så irritert av alle de forskjellige anbefalingene som man får rundt omkring!

Det som plager meg mest, er anbefalinger rundt nesespray. Føler at annen hver person i helsevesenet du snakker med har ulike meninger.

Jeg spurte JM om dette i sist svangerskap, og hun mente det ikke skulle være noe problem, men at jeg helst skulle prøve saltvannsspray eller barnenesespray.

Ingen av disse funker for meg - kun vanlig voksen-nesespray.

Det står i pakningsvedleggene til både rhinox og otrivin at de kan brukes når man er gravid. Så vidt jeg vet, er det ikke påvist fare ved bruk under svangerskap, men det er ikke gjort nok forskning på området, og at dette er grunnen til at enkelte ikke anbefaler bruk av nesespray.

Andre som vet mer om dette?

Etter å ha forsøkt å la være å bruke nesespray, eller prøvd mildere varianter, har jeg til slutt konkludert med at babyen mest sannsynlig vil ha det verre om mamman ikke snerter søvn på ukesvis. Så da velger jeg heller å bruke nesespray mens jeg er syk, selv om jeg MYE heller skulle latt være hvis jeg hadde følt at dette alternativet var bedre for MEG.

Annonse

• 2 uker senere...

Ang halsvondt, så er det bare en ting som funker for meg, og det er råmelktablettene som heter råmelktablett med sitron og honning. Smaker ikke så veldig godt.. Men halsvondte er borte på null komma nix! Ble overrasket selv :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...