Gå til innhold

Farlig å ta folsyre lenge hvis ikke spiren sitter på ei stund?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare fortsett å tygg folat :) De sier du helst skal begynne 3 mnd før prøving. Det har vært påvist at det kan være skadelig over lengre tid, men mener å huske at vi da snakker om år. Jeg er i 2pp. og har tatt folat siden august.

Bare fortsett å tygg folat :) De sier du helst skal begynne 3 mnd før prøving. Det har vært påvist at det kan være skadelig over lengre tid, men mener å huske at vi da snakker om år. Jeg er i 2pp. og har tatt folat siden august.

Ja, tør ikke annet enn å fortsette en stund til i hvert fall, men håper jeg slipper å prøve i så mange flere runder fremover. Blir 2.pp på oss også nå, da TR ser ut til å ha meldt sin ankomst :(

I de forrige to gravidtetene har jeg ikke tatt folsyre før jeg har testet positivt, fordi vi ikke planla det de gangene, så dette ble litt annerledes..

Hmm, en ernæringsfysiolog som holdt foredrag engang sa at kvinner helst burde ta folat til vanlig. Uansett om de prøvde å bli gravide/var gravide eller ikke. I tilfelle de ble gravide ved uhell osv. Nevnte ingenting om at det var farlig...

Endret av Blomstogbier

Det er faktisk studier som viser at hvis man tar folat et år før graviditet minsker du risikoen for prematurfødsel :)

Itillegg så er det som oftest halvparten av den dosen vi skal ha som gravide som er i multivitaminer :) Så tror ikke det er så farlig :)

Annonse

Jeg har brukt folat i....tjaaa....to år snart.... Spurte på apoteket jeg,om det var farlig å gå for lenge på det,og der sa de nei.

Man må jo bruke det så lenge man planlegger graviditet da. Men man får ikke styrt hvor lang tid det event. vil ta. :-/

Ikke for å skremme noen, dosen forsøkspersonene fikk var 0,8mg, altså dobbelt så mye som gravide er anbefalt å ta.

Men folat er altså ikke ufarlig. Man bør kanskje ikke både ta multivitamin med folat i tillegg til 0,4mg folat.

http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=45008

Ikke for å skremme noen, dosen forsøkspersonene fikk var 0,8mg, altså dobbelt så mye som gravide er anbefalt å ta.

Men folat er altså ikke ufarlig. Man bør kanskje ikke både ta multivitamin med folat i tillegg til 0,4mg folat.

http://nyheter.uib.n..._nyhet&id=45008

Det står på nettsiden til farmasøytiske sider og apotek anbefaler at hvis du bruker multivitaminer m/folsyre så bør du bytte ut med en uten og ta folsyre som en eget tilskudd :) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...