Mamma til to guttegull Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Tenkte jeg skulle forsøke meg på dette, men trenger en god oppskrift. Er fet noen som har en enkel og god oppskrift å dele?
holahopp Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 500g melis 500g skoldede mandler 1 eggehvite så smaker jeg litt til med konjakk... mandlene må males først og så maler jeg de engang til med melisen... har den oppi kjøkkenmaskin slik at det blir lettere å jobbe inn det "bløte"...
Følelsesvims Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 Har laget det endel, men uten oppskrift Skålder mandler, hakker og blander inn med passe mengde melis og eggehvite. Blir jo litt å prøve seg frem til jeg synes konsistensen og smaken er passe Bruker ikke smakstilsetninger, liker det best uten. Ruller eventuelt bare i vanlig kakao
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #4 Skrevet 25. oktober 2012 Marsipan er veldig enkelt, men det tar tid. Bruk like deler mandler og melis. Den første dagen skoller du mandlene. Kok dem opp og la koke til de flyter opp. Hell av vannet og press mandlene ut av skallet. Tørk dem og la dem lufttørke minst et døgn slik at de er helt tørre. Etter en til tre dager maler du mandlene på en mandelkvern. Maler du en gang får du grov og veldig god marsipan. Bland med melisen og bitte litt vann og kna til massen får riktig konsistens.
Soon to be mum Skrevet 25. oktober 2012 #5 Skrevet 25. oktober 2012 Den enkleste måten å få mandlene ut av skallet sitt etter at de er skoldet er å helle av vannet, og deretter legge dem på et kjøkkenhåndkle (bruk et som tåler å evt bli litt misfarget av mandelskallet). Deretter bretter du halvparten av kjøkkenhåndkleet over mandlene og gnir hardt med hendene. Det meste av mandelskallene går på denne måten lett av, og mye raskere enn å presse en og en mandel ut av skallet sitt. Bare husk å gjøre det mens mandlene er "nyskoldede" og skallet er våt/mykt. Ellers var det flere bra tips til oppskrift over.
Sommerfugl78 Skrevet 25. oktober 2012 #6 Skrevet 25. oktober 2012 Det med håndkle var et bra tips! Laget marsipan for første gang i fjor, og det tok jo en evighet å "ploppe ut" hver enkelt mandel
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 25. oktober 2012 #7 Skrevet 25. oktober 2012 Når jeg lager marsipan, skolder jeg dem og fjerner skallet for så å tørke dem på svak varme i ovnen funker fett og mindre tidkrevende
Mamma til to guttegull Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2012 Tusen takk for oppskrifter og tips Kan jeg "male" mandlene i good processor?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #9 Skrevet 25. oktober 2012 Tusen takk for oppskrifter og tips Kan jeg "male" mandlene i good processor? Som regel ikke. Det blir ikke riktig konsistens. På min blir det i hvertfall enten alt for mange småbiter og for lite "mel" eller hva jeg nå skal kalle det, eller så må jeg kjøre blendingen så lenge at mandlene slipper fettet/oljen. Da blir ikke marsipanen så god.. Mulig det er andre maskiner klarer det, men ikke min.Det tar ikke så lang tid å male på håndkvern heller.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #10 Skrevet 25. oktober 2012 Tusen takk for oppskrifter og tips Kan jeg "male" mandlene i good processor? Som regel ikke. Det blir ikke riktig konsistens. På min blir det i hvertfall enten alt for mange småbiter og for lite "mel" eller hva jeg nå skal kalle det, eller så må jeg kjøre blendingen så lenge at mandlene slipper fettet/oljen. Da blir ikke marsipanen så god.. Mulig det er andre maskiner klarer det, men ikke min.Det tar ikke så lang tid å male på håndkvern heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå