Gå til innhold

Amme avvenning

Anbefalte innlegg

Gjest Michael<3
Skrevet

Hei!

Min gutt er snart 11 mnd og når han er ett år så begynner jeg å jobbe, atlså om en drøy mnd.

Har kuttet ut nattamming, men ammer morgen før vi står opp og før luren han har på dagen og før natta.

Har fom i går prøvd å kutte ut ammingen på dagen for å gradvis venne han til det før jeg begynner på jobb. Det som er at jeg jobber turnus i vikariat så det er en del helgejobbing, kvelder og noen få netter.

Noen som er i lignende situasjon? Tviler på om jeg får kuttet ut hvertfall kveldsammingen akkurat når han er ett år, dessuten så anbefaler jo who å delvis amme til de er 2 år... Og så lenge vi begge syns det er kos så er det jo synd og tvinges til åslutte...

Men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal legge det opp, man har jo krav på amme pauser i jobb men det er ulønna og dessuten blir det jo nesten mer stress enn det blir kos...

Råd mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte på jobb for to mnd siden og da var sønnen min nesten ti mnd. Vi ammer 4-6 ganger i døgnet enda og 2-3 av ammingene skjer på natta. Jeg har ganske stabil arb.tid, men det blir noe reising og da pumper jeg og lillegutt må klare seg uten pupp. Så lenge jeg er borte går det fint. Han koser seg med pappaen og glemmer visst puppen. På nettene får han flaske når han våkner (med opptint morsmelk eller erstatning) når jeg er bortreist med jobben! Jeg har ammefri ved behov, men det er aldri noen problem å være borte i 6-8 timer. Dersom det er behov kommer babyen på jobb til meg (mannen har pappaperm) og så gir jeg mat i lunsjpausen... Finn løsninger som passer deg. Blir det vanskelig å holde på med ammingen, er det ingen krise å slutte nå. Men det er ikke umulig åfortsette ammingen selv om man er i jobb :-)

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Sjekk tariffavtalen din, mange har krav på lønna fri, og 2 timar i staden for ein.

Eg har krav på 2 timar lønna fri, men håpar eg slepp å bruke ammefri anna enn på seinvaktene. Men om det blir vanskeleg blir babyens behov prioritert først. Skal begynne på jobb når ho er litt over 9 mnd.

Skrevet

Om du jobber i det offentlige har du krav på lønnet ammefri uansett hvilken type stilling/ansettelse du har.

Jeg vil absolutt råde deg til å fortsette å amme når du kan, så lenge du ønsker det. Så lenge du ikke er der tror jeg ikke han vil ha så veldig store problemer med at han ikke får pupp. Sannsynligvis er det verre om du er der og IKKE gir pupp, og verst om du noen ganger gir pupp og andre ganger ikke. Da blir han forvirra.

Melkeproduksjonen din er jo mindre nå enn den var før, så sannsynligvis vil du klare å gå så lenge du trenger uten å amme. Om du får spreng så kan du pumpe eller håndmelke litt så du blir kvitt sprengen (evt pumpe/melke tomt og gi barnet på kopp eller flaske senere) (Ja, jeg vet at helsesøster sikkert sier man skal slutte med flaske ved 1 år. Jeg tillater meg dog å mene at man fint kan gi en flaske nå og da i stedet for pupp til et barn som vanligvis ammes - men er enig i at barnet vanligvis bør drikke av kopp.)

Skrevet

Så vidt jeg husker, ammet jeg storebror bare på kvelden før han la seg den siste måneden. Mulig jeg gjorde det om morgenen og, men det tror jeg ikke. Det fungerte fint :) Ammet til han var 13 mnd.

Gjest Michael<3
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

Lillemann er 1 år når jeg begynner i jobb men behovet for amming kan jo fortsatt være der :)

Så det letteste er vel at jeg drar hjem før han skal legge seg når jeg har kveldsvakt og ammer han. Det vil jo bli stress for han å bli dratt avgårde til min jobb ... Så prøver å trappe ned til hvertfall morgen og kveld :)

Skrevet

Om det er praktisk mulig for deg å dra hjem og amme så er det jo desidert best, ja :) Ellers kan pumping være et alternativ, gi på flaske eller kopp - og amm de kveldene du er hjemme (men da bør du altså pumpe for å opprettholde produksjonen).

Skrevet

Min gutt er ti mnd og jeg begynte å jobbe litt for en mnd siden. Jobbet da litt dag og litt kveld. Det er ikke praktisk mulig i min jobb med ammefri. Gutten min ammer dessverre fortsatt om natta. Han får før han legger seg hvis jeg er hjemme, hvis ikke får han flaske av pappaen og jeg pumper meg når jeg kommer hjem. Hvis jeg er hjemme på dagen får han en skvett før formiddagsluren, hvis ikke tror jeg pappaen gir han flaske da og. Egentlig har vi ikke noe fast opplegg, jeg er som regel hjemme når han legger seg og da får han. Også er det fast takst at han våkner i firetida på natta, og da blir det pupp. Ellers blir det bare når det passer. For meg funker det bra, litt spreng kan det bli men ikke så ille. Nå som de er så store er jo ikke produksjonen like sterk. Håper å kunne fortsette til han er over året, to ganger om dagen er jo kjempebra hvis du får til det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...