Gå til innhold

Biting i barnehagen

Anbefalte innlegg

Nesten hver dag den siste måneden når jeg henter min datter på 17 mnd i barnehagen, får jeg høre om episoder med slossing, krangling og biting. Min datter var i begynnelsen ganske tilbaketrukket og sjenert, men nå har jeg inntrykk at av at hun er en av den som biter og sloss mest.

Jeg ble igjen en ettermiddag for å observere min datter og det gikk ikke mer enn 5 minutter før hun bet en annen gutt i hånden fordi han prøvde å trykke på knappen på den leken hun hadde. Det var ingen forvarsel... hun bare tok tak i hånden hans og holdt den fast mens hun bet.

I går hadde de funnet min datter og en annen unge bitende fast i hverandre, og hun har ofte store bitemerker på armene.

I følge barnehagen er dette en vanskelig situasjon og de vet ikke helt hvordan de skal jobbe med det når de er så små. De mener også at dette er en periode som vil går over. Hvor lenge er det normalt at det varer? Jeg syntes det begynner å gå litt over stokk og stein nå..

Hun har nå begynt med dette hjemme når hun er med andre jevnaldrede barn, og det har ført til at vi ikke gidder å dra på besøk til venner og familie med barn fordi hun uoppfordret springer de ned, slår og biter så fort du snur ryggen til. De siste besøkende har ikke vært koselige for å si det mildt...

Hva er deres erfaringer med dette? Og er det vanlig at det er så ille?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143983903-biting-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, det hørtes ganske ille ut ja.

Da gutten min gikk på småbarnsavd var det 2-3 unger som hadde perioder der de beit en del. Ei jente holdt på ganske lenge, over et halvt år. Men det var ingen utbredt smitteeffekt slik du beskriver, gutten min begynte aldri å bite hjemme (og jeg har heller aldri fått beskjed om at han bet noen i bhg), så problemet var ganske begrenset.

Tror gutten min ble bitt ca 5-6 ganger i løpet av det halvannet året han gikk på småbarnsavd (ca 16 unger på avd).

Det er jo ganske spesielt hvis de sier at de ikke vet hvordan de skal jobbe med det? Det skal jo ha en ped leder med utdanning og erfaring til nettopp å finne ut hvordan de skal håndtere det. Hvis de ikke har noen plan for å håndtere dette ville jeg klaget til leder/styrer.

Jeg synes også at dette høres drøyt ut. Bhg Må kunne ta tak i dette. Som abella sier, det skal jo være folk med utdannelse og dermed kompetanse der til å takle situasjonen og få bukt med. Går da ikke an å bare vente og se, hvis det er så ille som det høres ut som. Virker som at det er blitt en ukultur der med å reagere med å bite/slå.

Synes at du burde ta dette opp med ped.lederen, eventuelt snakke først med noen av de andre foreldrene for å høre hvordan dem opplever situasjonen.

Ja det er blitt en ukultur/ vane å bite, en vane som er vanskelig å få bort. De skal endre litt på lokalene for å gi bedre "rom" til de små pluss at de prøver å gi de som biter mindre oppmerksomhet når de slår/biter. Så de prøver jo å jobbe med det, men de har liksom ikke noe konkrete tiltak, noe jeg på en måte skjønner kan være vanskelig selv for fagutdannede. Men på den andre siden har dere helt rett i at de burde jo ha kompetanse på dette og vite hva de skal gjøre. Men jeg skal ta det opp med styrer neste gang de flyr i tottene på hverandre. Tenkte å foreslå at de kanskje kunne ha "vennskap" som tema i barnehagen en stund...

Takk for svar:)

I min lilles barnehage var det en pedagog som holdt foredrag om grensesetting. (selv om han hatet det ordet,han ville heller at man skulle kalle det rammer)

Han tok opp det med biting og sa først og fremst at dette er et stort ''problem'' for barn mellom 1.5 og 2 år nettopp fordi språket ikke er godt nok utviklet enda. Han sa at både hvis man får besøk av barn som biter og i b.hagen skal man gi tydelig beskjeder om at biting ikke er tillatt. Når det først skjer så var det som har blitt skrevet tidliger viktig å gi mye oppmerksomhet til den som har blitt bitt og overse den som biter. Men det som også var viktig er å gi den som biter masse positiv oppmerksomhet og ros når det oppfører seg fint mot andre.

Hei! Jeg er selv førskolelærer, og må si meg helt enig i siste innlegget her. Barnehagen jobber nok for å få bukt med bitingen vil jeg tro (og håpe)..men det kan dessverre ta litt tid før personalet/foreldrene kan klare å endre adferden til barna. Bare tenk på hvor lang tid voksne kan bruke for å endre på sine "uvaner", og vi har tross alt både språk og forståelse av hvordan verdenen rundt oss fungerer. Men det er helt klart at den situasjonen du beskriver her er alvorlig, og bør kanskje taes opp med styrer dersom det ikkje bedrer seg snart? Noen får god effekt av å holde ett ekstra foreldremøte der man tar opp problemet og jobber likt med det både hjemme og i barnehagen :-) lykke til, jeg håper virkelig det ordner seg snart!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...