Gå til innhold

Hvordan vil det bli økonomisk?

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år gammel, og har vært i NAV-systemet siden jeg ble ferdig med første året på videregående (har ikke gått skole etter dette). Jeg får for øyeblikket Arbeidsavklaringspenger, og i følge leger har jeg krav på dette en god stund fremover.

Jeg lurer på hvordan det vil bli når jeg er gravid, og evt. etter at barnet er født? Vil jeg da fortsette å få arbeidsavklaringspenger (dersom jeg fremdeles fyller kravene, som nå) eller vil jeg få noe annet? Min samboer har svært god inntekt, dersom det har noe å si på hva jeg som person/mor har krav på.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143983829-hvordan-vil-det-bli-%C3%B8konomisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i helt lik situasjon som deg, og du har rett på nøyaktig det samme som enhver person som er i arbeid, har. Det vil si at avhengig av hvor mange uker permisjon du velger, får du 100 eller 80% foreldrepenger. Foreldrepengene vil bestå av det samme beløpet som du nå får gjennom AAP. Før permisjonen går ut, jeg ble anbefalt 3 uker før, søker du om AAP på nytt, og får da antageligvis dette innvilget siden du fremdeles har krav på dette. Barnetrygda er vel på 970 kr, og kommer utenom. Når far har pappaperm, er det han som får foreldrepenger, 80 eller 100% av vanlig lønn avhengig av hvor mange uker perm du har valgt. Men disse ukene får IKKE du foreldrepenger. Det er jo regnt at mor skal ut i arbeid disse ukene, og da tjener penger selv. Du er jo ikke i arbeid, såvidt jeg forstod? Med mindre du har noe tiltak gjennom NAV, og da kan det jo kanskje være de kan sette deg igang med noe disse ukene, men det vet jeg ikke.

En god idè med tanke på pappapermen, og det at du ikke får penger disse ukene, er det lurt å dele opp ukene (det må vi med tanke på økonomien, så vi får litt mindre betalt hver mnd, enn mye mindre betalt i 12 uker). å ta en dag i uka med pappaperm, for eksempel. Man kan dele ukene opp som man vil. Jeg tror også (litt usikker) at pappaperm kan tas helt inntil barnet er 3 år, om dette søkes om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...