Gå til innhold

Bryllup: Kan man la vielsen skje i det stille og ha en stor fest et års tid senere...?

Anbefalte innlegg

Samboeren min har en idé om at man kan la vielsen i kirken forbigå i stillhet med kun noen få utvalgte tilstede, etterfulgt av en bedre middag den dagen, for så å invitere alle man ønsker til en stor fest i løpet av det påfølgende året.

Jeg tenker umiddelbart at nei, jeg vil gå i brudekjolen hele dagen og ha full pakke slik bryllup tradisjonelt arrangeres, med vielse, middag, fest og bryllupsnatten.

Er det f.eks. greit å gå i brudekjolen på festen året etter også, eller bør man ha en ny kjole for den anledningen siden man da tross alt allerede er gift?

Jeg synes nå liksom selve vielsen er en stor del av feiringen, men det er mulig det er jeg som er sær.

Hva tenker dere?

Fortsetter under...

På svar om det er mulig et det selvfølgelig d. Har et vennepar som giftet seg på tinghuset på nyttårsaften og feiret med fest i juni. Selv hadde vi bryllup og fest samme dag. Var også på tinghuset så tok d en fredag. Ville se bra ut, så like greit å gjøre det når man har vært hos frisør og fikset hår og sminke.. :)

Jeg synes det er superfjollete å stille opp i brudekjole en annen dag enn bryllupet. Spesielt så lenge etter.

Men om dere kun vil ha en fest uten de vanlige formalitetene og taler så er det greit. Men ikke kom som en brud og ikke kall det bryllup!

Annonse

Ja, det er greit, men da ville jeg ikke kalt festen bryllup og forventet gaver, det blir litt rart i mine øyne.

Enten har man et lite bryllup med bare nærmeste tilstede, eller så har man stor fest.

Selv giftet vi oss i utlandet og hadde en fest da vi kom hjem, men da kalte vi det bare en fest for å feire kjærligheten, ville ikke ha noe tradisjonelt bryllup med kjole, taler, eviglange middager og gaver. Det var derfor vi giftet oss i utlandet, for å slippe det store bryllupet.

Et vennepar av oss giftet seg i stillhet fordi de måtte være gift for å få adoptere fra landet de ville ha barn fra, da adopsjonssøknaden var gått gjennom hadde de en stor fest for å feire at de var gift og for at de var "svangre" med et barn de skulle adoptere. Det var helt greit. Ingen brudekjole eller noe tradisjonelt bryllup, bare en stor hagefest med familie og venner.

Men å gifte seg en sommer også ta på seg brudekjolen på nytt igjen et år senere og ha festen da uten at gjestene får bli med i kirken først er noe sært synes jeg.

Vi giftet oss i utlandet og hadde en uformell vennefest et par måneder senere. Jeg brukte faktisk samme kjole, men dette var en blå selskapskjole og ikke en tradisjonell brudekjole. Vi kalte det bryllupsfest selv om det ikke var den dagen vi faktisk giftet oss, og så vidt jeg vet var det ingen som reagerte på det.

Ja, vi var i et bryllup der brudeparet hadde giftet seg på tinghuset, så 5 år senere innviterte de til fest. Tok da også vielsen på nytt i kirka.

Endret av april042013

Takk for alle svar.

Det er ingenting som brenner, bare en uplanlagt graviditet og familiære tradisjoner.

Tanken var i tilfelle å gifte seg i vinter og ta festen til sommeren når babyen har kommet.

Men jeg er fremdeles skeptisk...

HI

Kjenner noen som gjorde det, men festen senere ble litt mislykket. Det var dessuten flere som følte seg snytt for et skikkelig bryllup, så det var stort frafall på festen. Man legger ikke bort andre planer for en fest, som man evt ville gjort for et bryllup. Ble dessuten rart for dem å ikke få en eneste bryllupsgave når de hadde festen, for alle tok heller med seg en flaske vin eller noe. De angret veldig på at de gjorde det slik.

Da jeg giftet meg, gjorde vi det i tinghuset med kun de nærmeste til stede, og fin middag ute etterpå.

Hvis det er pga av barnet dere vil gifte dere nå, ville jeg ha tatt det enkelt på tinghuset/evnt i kirken uten kjole og blomster, men så hatt en velsignelse i kirken med påfølgende middag og fest når det passer bedre for dere.

En velsignelse er temmelig lik en ordinær vielse bortsett fra løftene, og du kan ha kjole og bukett som i et ordinært bryllup.

Jeg synes ikke man skal tenke så mye på alle andre når man planlegger bryllupet sitt og velger hvordan man vil ha det. At andre ikke skal føle seg snytt for et skikkelig bryllup, eller at andre forventer at det blir sånn og sånn, det bør ikke være det som styrer hva dere gjør. Det er deres bryllup, deres dag, deres ønsker som betyr mest. Jeg kjenner flere som har kjørt den vanlige tradisjonelle "pakka" og angret etterpå fordi det var masete og stressende og hele dagen gikk med på å sørge for å få snakket med alle gjestene og smile på tusenvis av bilder. For noen er det akkurat det man øsnker seg, mens andre ønsker seg en stille og rolig liten markering. Gjør det dere selv ønsker, ikke det venner forventer eller svigermor insisterer på. Hva så om det ikke er som andre forventer? Det viktigste er at dere får en super dag!

Annonse

Som gjest i et bryllup bryr jeg meg lite om hvordan den utføres (med mindre hele festen er en eneste lang tale...), men en faktor synes jeg det er viktig at et bryllup inneholder og det er en vielse.

Å gifte seg uten at noen fÅr se for Å ha bryllupsfest mÅnedsvis etterpÅ synes jeg blir litt ja takk begge deler. De vil ha en rolig og rask vielse, men vil for all del ikke gÅ glipp av gavene.

Takk for flere svar.

Som nevnt er det ikke mitt store ønske å ha en rolig og rask vielse, dette er kun i forhold til familiens tradisjoner nå som vi har en baby på vei. Samtidig ønsker jeg å feire ekteskapet med slekt og venner - men ikke når jeg er 6-7 mnd på vei... Gavene driter jeg i, for å være ærlig. Jeg ønsker å samle alle som betyr noe for oss.

Forslaget med velsignelse og påfølgende fest var ikke så dumt, det skal jeg sjekke ut litt mer.

HI

Takk for flere svar.

Som nevnt er det ikke mitt store ønske å ha en rolig og rask vielse, dette er kun i forhold til familiens tradisjoner nå som vi har en baby på vei. Samtidig ønsker jeg å feire ekteskapet med slekt og venner - men ikke når jeg er 6-7 mnd på vei... Gavene driter jeg i, for å være ærlig. Jeg ønsker å samle alle som betyr noe for oss.

Forslaget med velsignelse og påfølgende fest var ikke så dumt, det skal jeg sjekke ut litt mer.

HI

Det gjør vel ikke noe om du er 5-7 mnd på vei når du gifter deg. Du kan ha et skikklig bryllup på samme dag likevell. Jeg ville i hvertfall heller kommet i et ekte bryllup med en gravid brud enn et liksombryllup lenge eterpå selv om bruden var slankere og kunne drikke seg drita.

Jeg har vært i veldig dårlig form gjennom hele svangerskapet hittil og har rett og slett ikke ork til å arrangere et stort bryllup nå, langt mindre gjennomføre det. Dessuten er det for kort tid å planlegge på for min del. Jeg er ellers svært måteholden med alkohol, så kommer uansett ikke til å drikke mengder under festen.

HI

Samboeren min har en idé om at man kan la vielsen i kirken forbigå i stillhet med kun noen få utvalgte tilstede, etterfulgt av en bedre middag den dagen, for så å invitere alle man ønsker til en stor fest i løpet av det påfølgende året.

Jeg tenker umiddelbart at nei, jeg vil gå i brudekjolen hele dagen og ha full pakke slik bryllup tradisjonelt arrangeres, med vielse, middag, fest og bryllupsnatten.

Er det f.eks. greit å gå i brudekjolen på festen året etter også, eller bør man ha en ny kjole for den anledningen siden man da tross alt allerede er gift?

Jeg synes nå liksom selve vielsen er en stor del av feiringen, men det er mulig det er jeg som er sær.

Hva tenker dere?

Helt ok å ha en fest i etterkant. Men jeg hadde ikke tatt på meg brudekjolen igjen, på festen. Da har dere jo vært gift i et år allerede, så det blir jo litt snålt:-P

Endret av Kari Mari

Jeg har 2 stykker i familien min som har gjort det slik. Giftet seg med noen få for så å ha bryllupsfesten med brudekjole(!) noen måneder senere. De behandlet festen med familie og venner som feiringen for at de giftet seg, bryllupsfesten. Nå skal det sies, begge disse er eller ble gift med soldater, uventet graviditet og babier som ble født midt oppi dette for begge, og utsendinger til østen for oppdrag der slik at det å gifte seg hastet for deres del. Selv uten dette så ser jeg ikke noe galt i å ta festen senere når det passer bedre.

At to gifter seg er ikke en privatsak, det bør hele meningheten få muligheten til å delta i. Man holder ikke et kirkebryllup i stillhet.

Hva med å ha en enklere fest?

Man gifter seg uansett ikke i hvit brudekjole om man har mistet jomfrudommen. Snakk om hykleri å late som man er noe annet når man har samboer.

Jeg har hatt på meg brudekjolen 3 ganger ;)

Vi giftet oss i Tyrkia, og hadde en liten fest der med hans familie. Nesten 1 år senere hadde vi en litt større fest i Norge. Fotografen hadde ikke anledning til å komme da, så bildene ble tatt en annen dag.

Det er helt opp til dere hvordan dere vil gjøre det, om dere vil ha en stille og rolig vielse først og fest et å etter så gjør dere det!

Om noen "føler" seg snytt for et bryllup så er det strengt tatt de som har problemer synes jeg da.

Bruk akkurat hvilken kjole du vil! Det er deres dag!

Av meg hadde du fått akkurat like fin gave om det er på selve dagen eller i ettertid.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...