Jelandnr5?! Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Er det ikke noe man kan gjøre med det så det går ann å spise??? Hva med reker??
marsgutt 2013 Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Var på sykehuset for noen dager siden og fikk beskje om og ikke lese om alt man ikke skal og skal spise. Fikk kun beskje om og holde meg unna raklaks. Eller hvordan det skrives. Men hvis du absolut vil følge "boka" så er det vell og koke det noen sier. Reker vet jeg ikke for er alergisk så spiser det ikke. Endret 25. oktober 2012 av april042013
MammaAskepott Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 Reker er vel helst når ein ammer ein skal vere forsiktig, i tilfelle babyen reagerer. Det seies at me ikkje skal ete ost som er upasteurisert, spekemat og salami, men... Som nemnt ovenfor, kan ein følge det som står i boka, men som våre mødre og bestemødre seier: ingen matvarer de vart advart mot då dei gjekk gravid, og det ser då ut til å ha gått bra ;-)
spix Skrevet 25. oktober 2012 #4 Skrevet 25. oktober 2012 Samtidig så må vi tenke på at bestemorgenerasjonen mistet flere barn også... Nå det er sagt skal man ikke bli hysterisk, men man skal passe seg for rått kjøtt og fisk. Dvs. alt som ikke er varmebehandlet. Spekemat som spekeskinke og spekepølser, deriblandt salami, og røkt laks. Man skal også holde seg unna muggoster og oster som er laget av ikkepasteurisert melk. Reker kan du spise så mye du vil av når du er gravid :-)
Ms.Smith Skrevet 25. oktober 2012 #5 Skrevet 25. oktober 2012 Du kan steke eller koke det, men ellers bør man vel holde seg unna- om du vil følge boken Reker aner jeg ikke, men kan ikke huske å ha lest noe om det på matportalen.no. På den siden står forøvrig god info. Men jeg klarer ikke å holde meg unna medium stekt biff, og spiser selv salami i ny og ne...
fisken2015 Skrevet 25. oktober 2012 #6 Skrevet 25. oktober 2012 Her står det anbefalinger om kosthold, og hva en bør holde seg borte fra. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor
Poteta Skrevet 25. oktober 2012 #8 Skrevet 25. oktober 2012 Hørt at man kan legge det i frysa i 2-3 døgn, så skal det være trygt med spekemat
fisken2015 Skrevet 25. oktober 2012 #9 Skrevet 25. oktober 2012 Hjelper ikke om det fryses. Dette sier matportalen: Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.
<3 2G <3 Skrevet 25. oktober 2012 #10 Skrevet 25. oktober 2012 Røykalaks er varmebehandlet, så det er bare å spise. Noen få som er KALDrøkt, men ikke vanlig i butikker. Spekemat på varmes, så på pizza eller stekt i pannen er greit. Reker er det bare å spise. Muggoster er neinei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå