Gå til innhold

Sommerdekk på vinterføre: Grunn til å bli hjemme fra jobb?

Anbefalte innlegg

Slik ser det ut til oss i dag, nordvestlandet. Farten var i gjennomsnitt 30 kmt da jeg kjørte ungene i barnehagen. Det var ikke bare meg på sommerdekk!

At det ikke bare var deg som kjørte på sommerdekk, betyr ikke at du er mindre dust av den grunn. Sjelden jeg er motalens vokter, men syns det er forkastelig å sette andre i livsfare pga latskap og manglende iq. For det andre (eller tredje), så syns jeg det er utrolig kjedlig å bli hindra på vei til jobb når jeg selv har lagt om.

Og en liten ting til.. Tar du bilde med mobilen samtidig som du kjører på sommerdekk på vinterføre.. med barn i bilen?? :P nei, forresten.. Alle andre gjorde det, så da er det sikkert greit ;)

Fortsetter under...

Må si man har dårlig arbeidsmoral hvis man blir hjemme en hel dag pga at man ikke har skifta dekk. Men ikke overraskende. Arbeidsmoralen blant mange unge i dag er mye dårligere enn før. Man ser enhver liten vondt som en unnskyldning til å være hjemme fra jobb. Ikke mange lenger som går på jobb når de er sjuke, det var det mer av før. Men å ikke gå på jobb grunnet sommerdekk på vinterføre er helt idiotisk. Da får man finne andre alternativer....

Er det ikke bedre for arbeidgiveren (og samfunnet ellers) at vedkommende blir hjemme uten lønn akkurat den dagen, enn at vedkommende risikerer eget og andres liv ved å prøve å kjøre likevel -"fordi sjefen blir så sint ellers?" Det er nemlig den forklaringen jeg har fått av folk jeg kjenner som har vært dumme nok til å gjøre dette. Et annet og mer kostbart alternativ for arbeidsgiver er at de ringer og sier de er syke, for å ha "gyldig" unnskyldning for å ikke komme.

Men det er idiotisk å vente så lenge med å legge om, når snøen er varslet!

Spøramålet er om ein greier å fylle heile dagen med dekkskift, eller om ein kan gjere det unna i ei viss fart sidan ein har forpliktelsar å ivareta.

Kan jo være en og annen som har behov for nye dekk, og som ikke rekker å hente dem innen snøen kommer. Da synes jeg faktisk det er bedre å bli hjemme. Sykefraværet etter at man krasjer kan bli mer kostbart for jobben enn den dagen man er borte fordi man ikke har dekkene man trenger.

Men som sagt, det er idiotisk å vente så lenge, iallefall når snø er varslet. Man har vel visst om dekkmangelen siden vinteren før, så man har hatt hele sommeren på å få dem hjem. Likevel - det kan skje, og av de to alternativene, synes jeg faktisk det er bedre å bli hjemme.

taxi? Bli henta av ein kollega? Bussen er ikkje noko alternativ her, men på ei anna side kan eg gå..

Det finnes en del som har noen timers reisevei til jobb... Skal kollegaen da kjøre en time halvannen for å hente deg, og så hjem igjen etter jobb fordi du ikke har bilen din? Pluss de som reiser med båt eller ferje. Finnes mange av dem også. Noen har faktisk bare ikke noen andre alternativer enn å bli hjemme.

Om det er greit? Nei, jeg synes ikke det, men likevel skjønner jeg at det må bli slik for noen. De må vel uansett jobbe det inn igjen en annen gang.

Ja, så fins det dei med gipsa hender og føtter. I ein generell diskusjon blir det vanskeleg å skulle inkludere alle unntak. Den store majoriteten har dekka tilgjengeleg, kan køyre med andre eller ta buss/taxi.
Gjest peacock

Nei, idioti er ikke grunn til å bli hjemme. Da tar man offentlig transport eller taxi, sykkel eller går. Om andre, smartere kolleger kjører bil, forter man seg til telefonen og spør om man kan sitte på. Å ikke greie å tenke så langt resulterer i dobbelt idioti siden arbeidsgiver da taper på at man ikke kommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...