Gå til innhold

Sommerdekk på vinterføre: Grunn til å bli hjemme fra jobb?

Anbefalte innlegg

Hei.

Her vi bor har vinteren kommet i dag! :-) Masse herlig nysnø, og mer skal det bli!

Dette var ingen overraskelse: Alle værmeldinger har vært krystallklare på at "fra onsdag kveld kommer vinteren, store snømengder og kaldt!" Og alle lokalaviser, radio o.l. har de siste dagene gjentatt det samme gang på gang. Politiet har oppfordret folk til å gjøre bilen vinterklar -så snart som mulig! Og å kjøre forsiktig, det vil bli svært glatt.

Likevel starter morgenen skuffende nok med den ene bilulykken etter den andre. Og mange har sommerdekk på! Hvordan er det mulig å være så dum?

Jeg mener at hvis du av en eller annen grunn ikke rekker å få skiftet til vinterdekk, og været slår om på denne måten, så får du heller bare bli hjemme! Må legge til at i ute distriktet her er de aller fleste avhengig av bil for å komme seg til/fra jobb, barnehage, butikk o.l. Kollektivtilbudet utenfor byene er svært dårlig. Likevel ser det ut til å skje flere ulykker inne i byen, der folk faktisk KAN ta bussen!

Hva mener dere? Er dette en gyldig grunn til å være hjemme fra jobb? (Uten lønn?) Man er jo en fare i trafikken, og setter sitt eget og andres liv i fare, så jeg mener det ikke er tvil!

Ellers mener jeg at det at mannen ikke er hjemme IKKE er en gyldig grunn til å ikke skifte dekk. Det er ikke vanskeligere enn at vi jenter kan klare det alene...

Fortsetter under...

At det skjer flere ulykker i sentrale strøk er jo en naturlig følge av at det bor prosentvis like mange idioter her som i grisgrendte strøk, men at det rett og slett bare er mange, mange flere biler.

Blir helt oppgitt hvert år jeg også over at folk ikke klarer å få med seg at det skal snø. Burde være fullt mulig å skifte dekk i tide.

Hilsen ei som alltid legger om dekkene sine selv ;)

Annonse

Dra jekken ut og legg om til vinterdekk. Kom en halvtime for sent på jobb. Greit nok.

Men sitte å se på en bil med sommerdekk hele dagen hjemme går vel ikke an? Ingen oppegående person ser på det som gyldig grunn til fri!!!

Grunn til å legge om og kome for seint til jobb (sjølvsagt på eiga rekning).

Forstår ikkje kvifor alle skal utsetje til siste liten, her vart det lagt om då det vart tidvis glatt på fjellovergangane (og eg har ikkje vore i nærleiken av fjellet).

Selvfølgelig er ikke det grunn til å bli hjemme! At folk skal la bilen stå er det ingen tvil om, men folk er dessverre stokk dumme og kjører rundt på sommerdekk når det er vinterføre. At folk velger å risikere sitt eget liv, barns liv og ikke minst andres liv sier litt om hvor lav iq de har.

Er man først så dum at man ikke har skiftet dekk når det faktisk er meldt snø på alle medier og værvarsel, så får man enten skifte før man reiser, spørre om noen kan kjøre de eller ta taxi!

Litt krass nå, men har nulltoleranse for andre som velger å risikere andres liv på grunn av sin egen dumhet!

Er overholde ikke noen grunn! Om det så hadde kommet "kastet" på en, så er det den enkeltes ansvar å komme seg på jobb.

Blir helt matt jeg! Alt hva samfunnet og arbeidsgivere tydeligvis skal betale for........

Vi visste det kom til å bli snø, men har ikke lagt om.

Grunnen er at det ikke bare er å skifte dekk - vi må sette på felgene også. Og det kan vi ikke gjøre selv. De som skulle gjøre det har ikke hatt tid på 2 uker (ja, jeg har maset men de hadde en kø med andre som kom før oss).

Men har da ordnet oss på andre måter vi :) Dersom man ikke har det må man være rimelig blåst. Dette var godt varslet!

Nei, det er ikke en gyldig grunn. Vi er tross alt i oktober, og vi bor i Norge. Det vil bli glatt og det kommer snø.. Hvert år, er ingen stor overraskelse det.

Trenger jo heller ikke å bli hjemme en hel dag for å skifte dekk, det tar jo max en time å bytte.

Annonse

Er det ikke bedre for arbeidgiveren (og samfunnet ellers) at vedkommende blir hjemme uten lønn akkurat den dagen, enn at vedkommende risikerer eget og andres liv ved å prøve å kjøre likevel -"fordi sjefen blir så sint ellers?" Det er nemlig den forklaringen jeg har fått av folk jeg kjenner som har vært dumme nok til å gjøre dette. Et annet og mer kostbart alternativ for arbeidsgiver er at de ringer og sier de er syke, for å ha "gyldig" unnskyldning for å ikke komme.

Men det er idiotisk å vente så lenge med å legge om, når snøen er varslet!

Er det ikke bedre for arbeidgiveren (og samfunnet ellers) at vedkommende blir hjemme uten lønn akkurat den dagen, enn at vedkommende risikerer eget og andres liv ved å prøve å kjøre likevel -"fordi sjefen blir så sint ellers?" Det er nemlig den forklaringen jeg har fått av folk jeg kjenner som har vært dumme nok til å gjøre dette. Et annet og mer kostbart alternativ for arbeidsgiver er at de ringer og sier de er syke, for å ha "gyldig" unnskyldning for å ikke komme.

Spøramålet er om ein greier å fylle heile dagen med dekkskift, eller om ein kan gjere det unna i ei viss fart sidan ein har forpliktelsar å ivareta.

Her ville nok faktisk det vært gyldig grunn for fravær, av den enkle grunn at pendlerbåten går kun en gang hver vei per dag. Forsover man seg, er det også gyldig grunn for fravær på min arbeidsplass (vikar må uansett settes inn), fordi man ikke kommer seg på jobb med mindre man har båt selv, og det tar 40 minutter å kjøre til kaien. Taxi finnes ikke, heller ikke buss, og skal man gå den strekningen som tar 40 min å kjøre, er man framme omtrent når man skal gå hjem igjen. Men så vidt jeg vet, har det aldri skjedd at noen har fått fravær av denne grunnen. Veiene er såpass dårlige og vi har en del områder som er glatte lenge før første november, så de fleste har lagt om allerede.

Men hadde dette skjedd med meg, hadde jeg blitt rimelig flau. Tror jeg ville ringt til alle naboene og bedt om å bli kjørt til havna før jeg evt ringte til jobben. Jeg lurer litt på hvordan de tenker, de som blir overrasket hvert eneste år over at det faktisk blir snø! Omtrent på samme tida faktisk. Kanskje datoen for tillatte piggdekk burde endres. Er den ikke 1 november? Så vidt jeg vet er det uansett ikke alle som skifter innen den datoen, så ville sagt det var lurere å si oktober, så kanskje de faktisk får på dekkene innen riktig tid. Man har uansett ansvar for å være skodd etter føre, så om vinterdekkene fremdeles står på butikken (som i vårt tilfelle - 2 timer unna), ville jeg heller blitt hjemme enn å friste skjebnen. Men helst burde man være ute i bedre tid. Det er ens eget ansvar.

Spøramålet er om ein greier å fylle heile dagen med dekkskift, eller om ein kan gjere det unna i ei viss fart sidan ein har forpliktelsar å ivareta.

Kan jo være en og annen som har behov for nye dekk, og som ikke rekker å hente dem innen snøen kommer. Da synes jeg faktisk det er bedre å bli hjemme. Sykefraværet etter at man krasjer kan bli mer kostbart for jobben enn den dagen man er borte fordi man ikke har dekkene man trenger.

Men som sagt, det er idiotisk å vente så lenge, iallefall når snø er varslet. Man har vel visst om dekkmangelen siden vinteren før, så man har hatt hele sommeren på å få dem hjem. Likevel - det kan skje, og av de to alternativene, synes jeg faktisk det er bedre å bli hjemme.

Dette skjer hvert eneste år! Her jeg bor er det nesten aldri vinter, derfor "gambler" folk, og lar vær å vintersko bilene sine. Galskap!

Syns ikke det er gyldig grunn til å li hjemme fra jobb, men går da an å ta en tlf til arbeidsplassen og si at en kommer for sent. Fordi en pga sløvhet ikke har lagt om til vinterdekk, og må bruke deler av dagen på dette.

Gjest Filifjonka

Like god grunn som de som en gang i året, men altså hvert år, konsekvent kommer en time for sent på jobb fordi de hadde glemt å stille klokka...

Men disse kommer vel da også en time for tidlig på jobb om høsten, siden de sikkert glemmer å stille klokka da også :P ? Sånn at det jevner seg ut. Eller fungerer det kanskje ikke helt sånn?

Like god grunn som de som en gang i året, men altså hvert år, konsekvent kommer en time for sent på jobb fordi de hadde glemt å stille klokka...

Men disse kommer vel da også en time for tidlig på jobb om høsten, siden de sikkert glemmer å stille klokka da også tongue.png ? Sånn at det jevner seg ut. Eller fungerer det kanskje ikke helt sånn?

De husker det stort sett da. Rart med det.

Slik ser det ut til oss i dag, nordvestlandet. Farten var i gjennomsnitt 30 kmt da jeg kjørte ungene i barnehagen. Det var ikke bare meg på sommerdekk!

Og det verste er at du faktisk gambler nok til å kjøre barna dine i barnehagen på sommerdekk? Ville det ikke vært bedre å ha lagt om før du reiste i barnehagen?

Kan jo være en og annen som har behov for nye dekk, og som ikke rekker å hente dem innen snøen kommer. Da synes jeg faktisk det er bedre å bli hjemme. Sykefraværet etter at man krasjer kan bli mer kostbart for jobben enn den dagen man er borte fordi man ikke har dekkene man trenger.

Men som sagt, det er idiotisk å vente så lenge, iallefall når snø er varslet. Man har vel visst om dekkmangelen siden vinteren før, så man har hatt hele sommeren på å få dem hjem. Likevel - det kan skje, og av de to alternativene, synes jeg faktisk det er bedre å bli hjemme.

taxi? Bli henta av ein kollega? Bussen er ikkje noko alternativ her, men på ei anna side kan eg gå..

Slik ser det ut til oss i dag, nordvestlandet. Farten var i gjennomsnitt 30 kmt da jeg kjørte ungene i barnehagen. Det var ikke bare meg på sommerdekk!

Og det verste er at du faktisk gambler nok til å kjøre barna dine i barnehagen på sommerdekk? Ville det ikke vært bedre å ha lagt om før du reiste i barnehagen?

Sant. Har ikke vinterdekk, da de er bestilt men ikke kommet. Tror de kommer i dag eller i morgen, helst i dag! Jeg må på jobb om en halvtime, og skal ta bussen. Bilen står resten av dagen ;)

taxi? Bli henta av ein kollega? Bussen er ikkje noko alternativ her, men på ei anna side kan eg gå..

Det finnes en del som har noen timers reisevei til jobb... Skal kollegaen da kjøre en time halvannen for å hente deg, og så hjem igjen etter jobb fordi du ikke har bilen din? Pluss de som reiser med båt eller ferje. Finnes mange av dem også. Noen har faktisk bare ikke noen andre alternativer enn å bli hjemme.

Om det er greit? Nei, jeg synes ikke det, men likevel skjønner jeg at det må bli slik for noen. De må vel uansett jobbe det inn igjen en annen gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...