Gå til innhold

Kan nav gjøre dette????

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første, nav bruker ikke inkassoloven så en klage med henvisning til den vil bare bli latterlig.

Du har hatt vedtak på en ytelse, og dersom det er endringer så skal du melde fra om dette FøR utbetaling, og ikke etter.

NAV er ingen bank, og dersom alle som gikk på diverse stønader skulle jobbe mer enn det de hadde opplyst om i utgangspunktet for så og si fra i etterkant så ville det blitt helt håpløst for de som skal utbetale.

Det er ditt ansvar at du jobber i forhold til det som er avtalt, og jobber du mer er det din plikt å si fra i forkant.

NAV har lang saksbehandlingstid på feilutbetalinger, og det er ikke bare å ringe å be om et kontonummer og et beløp.

Saken din er nå behandlet, og nav har all rett til å kreve beløpet tilbake med renter. Det er tross alt du som har fått for mye, og også mottatt pengene med vitende vilje.

For å slippe rente i feilutbetalinssaker må den som har mottatt feilutbetalingen ha mottatt pengene i god tro, altså ikke forstått at pengene var feilutbetalt. Dette er ikke tilfelle i din sak.

Du kan sikkert klage, men det er lite trolig du vil komme noen vei.

Nav er underlagt landets lover, og de kan heller ikke gå til innkreving med frister eller renter som er i strid med inkassoloven.

Skrevet

For det første, nav bruker ikke inkassoloven så en klage med henvisning til den vil bare bli latterlig.

Du har hatt vedtak på en ytelse, og dersom det er endringer så skal du melde fra om dette FøR utbetaling, og ikke etter.

NAV er ingen bank, og dersom alle som gikk på diverse stønader skulle jobbe mer enn det de hadde opplyst om i utgangspunktet for så og si fra i etterkant så ville det blitt helt håpløst for de som skal utbetale.

Det er ditt ansvar at du jobber i forhold til det som er avtalt, og jobber du mer er det din plikt å si fra i forkant.

NAV har lang saksbehandlingstid på feilutbetalinger, og det er ikke bare å ringe å be om et kontonummer og et beløp.

Saken din er nå behandlet, og nav har all rett til å kreve beløpet tilbake med renter. Det er tross alt du som har fått for mye, og også mottatt pengene med vitende vilje.

For å slippe rente i feilutbetalinssaker må den som har mottatt feilutbetalingen ha mottatt pengene i god tro, altså ikke forstått at pengene var feilutbetalt. Dette er ikke tilfelle i din sak.

Du kan sikkert klage, men det er lite trolig du vil komme noen vei.

Jeg meldte fra før utbetaling, men det hjalp ikke. I tillegg ga jeg beskjed om at min månedslønn kunne bli variabel. Jeg blir dermed "påtvunget" mer penger enn det jeg har krav på, får ikke lov til å betale tilbake innen rimelig tid, får ikke oppgitt om hvor mye jeg skylder. Og ja jeg har mottatt pengene med vitende vilje, men hva i svarte skulle jeg ellers gjøre? Skiftet bank i det jeg skjønte at nav kom til å utbetale for mye?

HI

Hvordan tenker du nav skulle gjort det da? Når du har så variabel inntekt, skulle de drevet og endret på OS din hver eneste måned mener du? Innser du hvor mye jobb det innebærer å gjøre nye vedtak hver måned? Tenk hvor mange som er i en lignende situasjon som deg, de må jo selvsagt se det an over en lengre periode og så regne ut om du ligger over eller under det du skulle hatt... Og så er det nå engang slik at det er saksbehandlingstid på en del ting i nav og dermed tar ting tid.. Dette visste du om Hi og det nytter lite å klage, betal og vær glad for de årene du har fått støtte fra velferdsstaten !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...