Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 For 2 år siden fikk jeg redusert OS fordi jeg jobbet deltid. Det hendte at det ble en vakt ekstra. Da sendte jeg alltid brev med lønnslipper og ba om å få betale tilbake det jeg hadde fått for mye utbetalt fra de. Fikk kun svar om at tilbakebetaling, om det ble slik, ville skje ut fra en helhetsvurdering. Tiden gikk og jeg purret på svar på denne "helhetsvurderingen". Hadde jo ingen ide om hvor mye det var og fikk ingen svar. Fikk tydeligvis ikke lov til å betale heller. Så i dag har jeg fått et krav på 10 000 kr som skal betales innen 2 uker!!! Og det er med renter!!! Hva i helvete! Kan de virkelig kreve renter og beløpet så lang tid etter? Jeg har jo bedt om å få beløpet oppgitt og få betale inn uttallige ganger.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Du har vel satt til side litt penger hver gang du jobbet for mye? Og nå må du selvfølgelig betale tilbake.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 Send en skriftelig klage. Snarest. At det har gått så lang tid skal ABSOLUTT med i helhetsvurderingen.
3barnsmor_to_be Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 Klag og Vis til brevene og purringene du sendte, der du ba om vurderingen.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 Det er drøyt at de skal ha RENTER, når det er deres egen treige saksgang som gjør at pengene har stått hos deg på vent! At de skal ha pengene igjen er vel forsåvidt greit, men rentene ville jeg absolutt ha klagd på! Og to ukers betalingsfrist var også i korteste laget, men siden du visste om det, så har du forhåpentligvis holdt av pengene?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #7 Skrevet 24. oktober 2012 Send inn en klage på renter og kort frist. Få med at du har mange ganger bedt om å få innbetalingslapp, sum slik at du kan gjøre opp for deg og be om å få beløpet oppdelt i flere deler om du ikke har pengene satt til side.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 Joda jeg har penger, men trodde det var snakk om et mindre beløp. Dette fordi jeg måtte ta det litt ut av det blå siden jeg ikke forstod utregningen på sidene dere, og heller ikke fikk svar på spørsmål. Så må ta av julegavebudsjette også. Hvorfor i huleste kan en ikke få lov til å betale tilbake med en gang? Og hvorfor kan de ikke gi svar på OM du skal betale tilbake. Ikke engang det ville de svare på.........i 2 år!!!! HI
nawi Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg fikk en måned for mye kontantstøtte. Sendte brev med en gang og ville betale beløpet tilbake. Fikk brev fra nav et å senere med regning om å tilbakebetale, men det var da IKKE renter på beløpet....
marsgutt 2013 Skrevet 24. oktober 2012 #10 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) dra til det kontoret du varslet fra til. jeg måtte tilbakebetale 14000 men etter at jeg var på mitt lokale nav kontor hjalp di meg med en klage og beløpet ble halvert, jeg fikk da sosial hjelp på di resterende 7000, siden di var uenige i avgjørelsen og siden jeg hadde gjort alt jeg skulle. i tilegg fr du delt opp beløpet hvis du ikke får igjennom en klage. så du trenger ikke betale alt med en gang. Endret 24. oktober 2012 av april042013
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #11 Skrevet 24. oktober 2012 dra til det kontoret du varslet fra til. jeg måtte tilbakebetale 14000 men etter at jeg var på mitt lokale nav kontor hjalp di meg med en klage og beløpet ble halvert, jeg fikk da sosial hjelp på di resterende 7000, siden di var uenige i avgjørelsen og siden jeg hadde gjort alt jeg skulle. i tilegg fr du delt opp beløpet hvis du ikke får igjennom en klage. så du trenger ikke betale alt med en gang. DE - ikke "di"
marsgutt 2013 Skrevet 24. oktober 2012 #12 Skrevet 24. oktober 2012 dra til det kontoret du varslet fra til. jeg måtte tilbakebetale 14000 men etter at jeg var på mitt lokale nav kontor hjalp di meg med en klage og beløpet ble halvert, jeg fikk da sosial hjelp på di resterende 7000, siden di var uenige i avgjørelsen og siden jeg hadde gjort alt jeg skulle. i tilegg fr du delt opp beløpet hvis du ikke får igjennom en klage. så du trenger ikke betale alt med en gang. DE - ikke "di" vet det men glemmer meg.
Mandalas Skrevet 24. oktober 2012 #13 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har opplevd noe lignende. Jeg maste om en sak som jeg ville betale tilbake, men fikk aldri noe svar verken om eller når det skulle betales. Så jeg glemte hele greia før jeg plutselig fikk et brev over ett år senere. Og det mest irriterende er at brevet var formulert på en sånn måte at jeg følte meg som den bedrageren.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #14 Skrevet 24. oktober 2012 Ja, NAV kan gjøre dette. Du har fått ett beløp som du ikke skal ha og det skal selvsagt tilbakebetales. Ja, det er surt, men dette er ikke dine penger. Det er litt drøyt å ta med renter, men slik er vel slik regelverket og retningslinjene er. Grunnen til at det kan ta flere år er at det er dessverre retningslinjene som bestemmer at det skal gjøres på denne måten. At det tok to år, er ikke holdbart men slik er NAV. Du kan jo klage og se om du kommer noen vei med det, men da tar det lengere tid altså. Også tror jeg det er slik at du likevel må betale beløpet nå, og får tilbakebetalt hvis de gir deg medhold i klagen. Er du fortsatt ikke enig kan du klage til NAV Klageinstans og få klagen vurdert av de. Og hvis du fortsatt får avslag kan du anke til Trygderetten. De er en uavhengig instans som vurderer anken din på nytt.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #15 Skrevet 24. oktober 2012 For 2 år siden fikk jeg redusert OS fordi jeg jobbet deltid. Det hendte at det ble en vakt ekstra. Da sendte jeg alltid brev med lønnslipper og ba om å få betale tilbake det jeg hadde fått for mye utbetalt fra de. Fikk kun svar om at tilbakebetaling, om det ble slik, ville skje ut fra en helhetsvurdering. Tiden gikk og jeg purret på svar på denne "helhetsvurderingen". Hadde jo ingen ide om hvor mye det var og fikk ingen svar. Fikk tydeligvis ikke lov til å betale heller. Så i dag har jeg fått et krav på 10 000 kr som skal betales innen 2 uker!!! Og det er med renter!!! Hva i helvete! Kan de virkelig kreve renter og beløpet så lang tid etter? Jeg har jo bedt om å få beløpet oppgitt og få betale inn uttallige ganger. Heldig du, jeg var i omtrent samme situasjon en gang i tiden, og da jeg fikk min regning, så kan du gange din med 5. Som da skulle betales innen 10 dager. Heldigvis hadde jeg sparepenger, og alt gikk med i dragsuget til NAV. De brukte "bare" flere år på å komme frem til at de skulle ha penger tilbake. NAV kan tydleligvis gøre som de vill ALLTID
Kamomille Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Nå er det en stund siden jeg jobbet med dette, men da var iallefall saksgangen slik: 1. Varsel om mulig tilbakebetaling. Du har 3 uker på å uttale deg i saken 2. Vedtak om tilbakebetaling. Du har klagerett 3. Krav om tilbakebetaling. Uten denne saksgangen kan de ikke sende deg et krav. Det følger av forvaltningsloven.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 For 2 år siden fikk jeg redusert OS fordi jeg jobbet deltid. Det hendte at det ble en vakt ekstra. Da sendte jeg alltid brev med lønnslipper og ba om å få betale tilbake det jeg hadde fått for mye utbetalt fra de. Fikk kun svar om at tilbakebetaling, om det ble slik, ville skje ut fra en helhetsvurdering. Tiden gikk og jeg purret på svar på denne "helhetsvurderingen". Hadde jo ingen ide om hvor mye det var og fikk ingen svar. Fikk tydeligvis ikke lov til å betale heller. Så i dag har jeg fått et krav på 10 000 kr som skal betales innen 2 uker!!! Og det er med renter!!! Hva i helvete! Kan de virkelig kreve renter og beløpet så lang tid etter? Jeg har jo bedt om å få beløpet oppgitt og få betale inn uttallige ganger. Du skal aldri forholde deg til nav muntlig. Hvis du må, skriv et referat av samtalen og be vedkommende skrive under på at den har funnet sted. Man skulle tro at alle nav-ansatte jobbet i hver sin etat. Alle har sine oppfatninger av hvordan folketrygdloven skal tolkes og hvordan systemet fungerer, og ingen tar ansvar for å kvalitetssikre sin egen informasjonsstrøm.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #18 Skrevet 24. oktober 2012 Hvordan fant de ut ? Fortsatte du å levere dine lønnslipper i 2år?
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 24. oktober 2012 #19 Skrevet 24. oktober 2012 Hvordan fant de ut ? Fortsatte du å levere dine lønnslipper i 2år? " Da sendte jeg alltid brev med lønnslipper og ba om å få betale tilbake det jeg hadde fått for mye utbetalt fra de."
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 24. oktober 2012 #20 Skrevet 24. oktober 2012 For 2 år siden fikk jeg redusert OS fordi jeg jobbet deltid. Det hendte at det ble en vakt ekstra. Da sendte jeg alltid brev med lønnslipper og ba om å få betale tilbake det jeg hadde fått for mye utbetalt fra de. Fikk kun svar om at tilbakebetaling, om det ble slik, ville skje ut fra en helhetsvurdering. Tiden gikk og jeg purret på svar på denne "helhetsvurderingen". Hadde jo ingen ide om hvor mye det var og fikk ingen svar. Fikk tydeligvis ikke lov til å betale heller. Så i dag har jeg fått et krav på 10 000 kr som skal betales innen 2 uker!!! Og det er med renter!!! Hva i helvete! Kan de virkelig kreve renter og beløpet så lang tid etter? Jeg har jo bedt om å få beløpet oppgitt og få betale inn uttallige ganger. Det jeg lurer på, er hva som har forhindret deg fra å legge penger til side.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #21 Skrevet 24. oktober 2012 For 2 år siden fikk jeg redusert OS fordi jeg jobbet deltid. Det hendte at det ble en vakt ekstra. Da sendte jeg alltid brev med lønnslipper og ba om å få betale tilbake det jeg hadde fått for mye utbetalt fra de. Fikk kun svar om at tilbakebetaling, om det ble slik, ville skje ut fra en helhetsvurdering. Tiden gikk og jeg purret på svar på denne "helhetsvurderingen". Hadde jo ingen ide om hvor mye det var og fikk ingen svar. Fikk tydeligvis ikke lov til å betale heller. Så i dag har jeg fått et krav på 10 000 kr som skal betales innen 2 uker!!! Og det er med renter!!! Hva i helvete! Kan de virkelig kreve renter og beløpet så lang tid etter? Jeg har jo bedt om å få beløpet oppgitt og få betale inn uttallige ganger. Hvorfor har du ikke klaget på vedtaket om tilbakebetaling da? NAV sender ikke krav uten at du har fått et vedtak først. og der har du klageadgang......
HeltAnonym Skrevet 25. oktober 2012 #22 Skrevet 25. oktober 2012 For 2 år siden fikk jeg redusert OS fordi jeg jobbet deltid. Det hendte at det ble en vakt ekstra. Da sendte jeg alltid brev med lønnslipper og ba om å få betale tilbake det jeg hadde fått for mye utbetalt fra de. Fikk kun svar om at tilbakebetaling, om det ble slik, ville skje ut fra en helhetsvurdering. Tiden gikk og jeg purret på svar på denne "helhetsvurderingen". Hadde jo ingen ide om hvor mye det var og fikk ingen svar. Fikk tydeligvis ikke lov til å betale heller. Så i dag har jeg fått et krav på 10 000 kr som skal betales innen 2 uker!!! Og det er med renter!!! Hva i helvete! Kan de virkelig kreve renter og beløpet så lang tid etter? Jeg har jo bedt om å få beløpet oppgitt og få betale inn uttallige ganger. Det jeg lurer på, er hva som har forhindret deg fra å legge penger til side. Hun hadde vel lagt til sides litt penger, men hun hadde vel ikke lagt av så mye som summen til slutt ble, for hun trodde det ikke ble så mye..
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 25. oktober 2012 #23 Skrevet 25. oktober 2012 For 2 år siden fikk jeg redusert OS fordi jeg jobbet deltid. Det hendte at det ble en vakt ekstra. Da sendte jeg alltid brev med lønnslipper og ba om å få betale tilbake det jeg hadde fått for mye utbetalt fra de. Fikk kun svar om at tilbakebetaling, om det ble slik, ville skje ut fra en helhetsvurdering. Tiden gikk og jeg purret på svar på denne "helhetsvurderingen". Hadde jo ingen ide om hvor mye det var og fikk ingen svar. Fikk tydeligvis ikke lov til å betale heller. Så i dag har jeg fått et krav på 10 000 kr som skal betales innen 2 uker!!! Og det er med renter!!! Hva i helvete! Kan de virkelig kreve renter og beløpet så lang tid etter? Jeg har jo bedt om å få beløpet oppgitt og få betale inn uttallige ganger. Det jeg lurer på, er hva som har forhindret deg fra å legge penger til side. Hun hadde vel lagt til sides litt penger, men hun hadde vel ikke lagt av så mye som summen til slutt ble, for hun trodde det ikke ble så mye.. Da syns jeg HI skal lese gjennom inkassoloven og skrive et rykende brev til nav. Her er det nok å ta av.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #24 Skrevet 25. oktober 2012 For det første, nav bruker ikke inkassoloven så en klage med henvisning til den vil bare bli latterlig. Du har hatt vedtak på en ytelse, og dersom det er endringer så skal du melde fra om dette FøR utbetaling, og ikke etter. NAV er ingen bank, og dersom alle som gikk på diverse stønader skulle jobbe mer enn det de hadde opplyst om i utgangspunktet for så og si fra i etterkant så ville det blitt helt håpløst for de som skal utbetale. Det er ditt ansvar at du jobber i forhold til det som er avtalt, og jobber du mer er det din plikt å si fra i forkant. NAV har lang saksbehandlingstid på feilutbetalinger, og det er ikke bare å ringe å be om et kontonummer og et beløp. Saken din er nå behandlet, og nav har all rett til å kreve beløpet tilbake med renter. Det er tross alt du som har fått for mye, og også mottatt pengene med vitende vilje. For å slippe rente i feilutbetalinssaker må den som har mottatt feilutbetalingen ha mottatt pengene i god tro, altså ikke forstått at pengene var feilutbetalt. Dette er ikke tilfelle i din sak. Du kan sikkert klage, men det er lite trolig du vil komme noen vei.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #25 Skrevet 25. oktober 2012 For det første, nav bruker ikke inkassoloven så en klage med henvisning til den vil bare bli latterlig. Du har hatt vedtak på en ytelse, og dersom det er endringer så skal du melde fra om dette FøR utbetaling, og ikke etter. NAV er ingen bank, og dersom alle som gikk på diverse stønader skulle jobbe mer enn det de hadde opplyst om i utgangspunktet for så og si fra i etterkant så ville det blitt helt håpløst for de som skal utbetale. Det er ditt ansvar at du jobber i forhold til det som er avtalt, og jobber du mer er det din plikt å si fra i forkant. NAV har lang saksbehandlingstid på feilutbetalinger, og det er ikke bare å ringe å be om et kontonummer og et beløp. Saken din er nå behandlet, og nav har all rett til å kreve beløpet tilbake med renter. Det er tross alt du som har fått for mye, og også mottatt pengene med vitende vilje. For å slippe rente i feilutbetalinssaker må den som har mottatt feilutbetalingen ha mottatt pengene i god tro, altså ikke forstått at pengene var feilutbetalt. Dette er ikke tilfelle i din sak. Du kan sikkert klage, men det er lite trolig du vil komme noen vei. Jeg meldte fra før utbetaling, men det hjalp ikke. I tillegg ga jeg beskjed om at min månedslønn kunne bli variabel. Jeg blir dermed "påtvunget" mer penger enn det jeg har krav på, får ikke lov til å betale tilbake innen rimelig tid, får ikke oppgitt om hvor mye jeg skylder. Og ja jeg har mottatt pengene med vitende vilje, men hva i svarte skulle jeg ellers gjøre? Skiftet bank i det jeg skjønte at nav kom til å utbetale for mye? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå