Gå til innhold

Hvilken hund kan hjelpe meg psykisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

* Bor i leilighet, mening med hus og hundegård senere.

* Sliter psykisk, så det å ha en grunn til å gå ut (lufte hunden og aktivisere den) hadde vert greit.

*Jeg vil helst ha en stor eller mellom stor hund.

* Er mange raser jeg har lyst på, men vil finne en som passer.

Hmm.. Hva mer skal jeg nevne?

Skrevet

Jo, jeg går hjemme, og det skal jeg til februar om alt går etter planen.

Skrevet

labrador. en god og lære villig hund:)

Skrevet

og den er barne vennlig.

Skrevet

Enig med hun som svarer labrador. Evt mellompuddel om du ikke vil ha en som røyter. Begge rasene er svært vennlige oppmerksomme og lærevillige hunder. Ville styrt unna typiske jakthunder (selv om labrador er apporterende jakthunder i noen linjer), gjeterhunder osv da det kan bety mye "arbeid" med å undertrykke egenskaper dersom du ikke skal ryke hunden til det den er avlet til. Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar :D

Jeg skal lese litt om begge rasene og deretter diskutere litt med hva mannen mener. Han vil helst ha liten hund og en som ikke trenger så mye pelsstell. Jeg kan "ta" alt, har ikke noe fastsatt på om det skal vere lite pels eller mye, eller liten hund eller stor.

Men i vente på det, noen andre raser? :D

Hi.

Skrevet

Du kan prøve rasevelgeren på canis.no. Den er jo litt til hjelp. Hvis du også er åpen for mindre raser er langhåret dachs koselig (men kommer an på om dere har små barn) kan bjeffe...nei, les på canis.no og se om du syns noen passer for deg der :)

Skrevet

flat coat. golden retriver. jeg har selv hadd labrador og den røytet noen ganger mye. men byttet for og d hjalp mye. trengte heller ikke så mye pels stell. tenker at du trenger en hund som ikke er for mye jobb også, og mer en følges venn. kan ikke komme på noen andre akkurat nå.

Skrevet

Du kan prøve rasevelgeren på canis.no. Den er jo litt til hjelp. Hvis du også er åpen for mindre raser er langhåret dachs koselig (men kommer an på om dere har små barn) kan bjeffe...nei, les på canis.no og se om du syns noen passer for deg der smile.png

di bjeffer ikke mer en andre hunder. har selv dverg dachs og han bjeffer sjelden. og er lett og trene og en liten kose bamse :)
Skrevet

Jeg tenker at en veldig kjærlig hund passer deg jeg. Feks en cavalier king Charles spaniel. Kjærligere hund tror jeg ikke finnes, blid og glad hele tiden, og elsker menneskene sine over alt på jord. De er fine tur venner og. De elsker lange turer, men er like fornøyd med korte turer iblandt( om det er dager du føler deg ekstra dårlig, og har mest lyst til å ligge under dyna)

Skrevet

Er du helt sikker på at du klarer å følge opp hunden flere ganger om dagen de neste 15 årene og hva slags hund ønsker resten av familien seg? Korthåret sparer dere for ganske mye jobb i forhold til langhåret. Liker dere å gå på ski kan det være fint om hunden kan brukes til snørekjøring.

Skrevet

Mannen har også lyst på hund, så om jeg er dårlig en periode er han også med å fölge opp hunden.

Mannen önsker seg en som er liten/mellom stor, ikke röyter, lite aktivetsnivå. Mens jeg kan se på dette som en som kan gi meg vilje, så det at hunden trengs ut og gå tur og aktivisering fler ganger om dagen er bare bra! Ihvertfall slik jeg ser det nå.. For ellers sitter jeg hjemme alene, hele dagen.

:)

Skrevet

Mannen har også lyst på hund, så om jeg er dårlig en periode er han også med å fölge opp hunden.

Mannen önsker seg en som er liten/mellom stor, ikke röyter, lite aktivetsnivå. Mens jeg kan se på dette som en som kan gi meg vilje, så det at hunden trengs ut og gå tur og aktivisering fler ganger om dagen er bare bra! Ihvertfall slik jeg ser det nå.. For ellers sitter jeg hjemme alene, hele dagen.

:)

Sjekk ut cavalier king Charles :) er ganske liten, men er likevel ordentlig hund:)

Skrevet

Irish softcoated wheaten terrier, mellomstor hund, røyter ikke, men krever derfor en del pelsstell (må klippes bl.a)

Skrevet

Hva med boxer, toller eller schefer?

Skrevet

Jeg har korthåret kanindachs - hun har et fantastisk lynne, en helt herlig hund.

Sjekk rasevelgeren som noen anbefaler.

Skrevet

Enig med de over her i langhåret dachs og cavalier. Selv har jeg korthåret dachs og strihåret dachs, men begge er jakthunder med svært sterkt jaktinstinkt. Jeg bruker dem på jakt, så derfor passer de for oss, men ville valgt langhåret om jeg bare skulle ha kosehund. Jaktinstinktet i særlig strihåret dachs kan føre til at de kan stikke av i skogen dersom de får muligheten. Men nok engang, jeg bruker dem til det de er avlet til, så da er jo jaktinstinktet "tent" :).

Tenker også at du bør lete etter en rase som er lojal, kosete, menneskefokusert og relativt lettdressert kanskje ikke så opptatt av jakt, krever mye fysisk aktivitet osv. Det finnes raser som vil passe deg som først og fremst skal ha den som en følgesvenn og turkamerat.

viktig å tenke nøye gjennom rase ja, men du blir uansett uendelig glad i din firbente kamerat ;)

Skrevet

Jeg vil anbefale japansk spisshund. Den veier mellom 6-10 kilo, så den er jo ganske liten, men du kan allikevel gå lange turer med den, om du vil, til og med på fjellet. Den trenger ikke lange turer om den ikke er vant med det, men den tåler det. Den har lang pels som må børstes innimellom, men ikke noe annet. Selv om pelsen er helt hvit, er den selvrensende.

De er trivelige, blide hunder, med godt lynne, som er veldig glade i barn. Min blir overlykkelig når hun ser ei barnevogn!

Men kan også støtte de som anbefaler labrador, det er også en flott rase!

Skrevet

Pass på at du velger en hund som passer til graden av aktivitet du kan gi den. Labrador f.eks har stort aktivitetsbehov, det er et hav av forskjell på en labrador og en Cavalier. Cavalieren er en selskapshund, retrievere er brukshunder. Ser at Canis velger ut raser til deg med middels aktivitetsbehov, kanskje det er noe slik du skal gå for? Retrievere er ihvertfall gledespredere av dimensjoner. Det er et ordtak som sier at "den som sier at man ikke kan kjøpe kjærlighet, har aldri kjøpt en retriever". Og det stemmer!

Av retrieverne er Golden Retriever den som har minst aktivitetsbehov, men den er fortsatt en brukshund som krever sitt. At hunden krever litt er imidlertid ikke så dumt heller når man har psykiske plager; man må ut, man må trene med hunden, man får sosialisert seg osv.. Men kanskje ikke så lurt å velge en hund som krever for mye, hvis du får dårligere perioder osv.

Skrevet

Personlig liker jeg ikke Dachs, retriver eller Labrador.. Har jobbet masse i kennel, og det er ofte disse hundene som er mest usikre..

Skal du kjøpe retriver må du være svæært nøye med oppdretter, rett og slett fordi de begynner og bli avlet sund..

Etter hva jeg ser fra dine behov så tror jeg at en Cavalier hadde vært midt i blinken, enkle, ikke så store og et fantastisk temperament..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...