Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 21 år og ønsker meg veldig å bli gravid. Samboeren min er 23 år og har fast jobb og tjener ca 18000 i mnd. Vi bor på en veldig liten plass, så det har blitt dårlig med jobb for min del, i og med at jeg ikke kjenner så mange her så har det vert litt vanskelig å få seg noe jobb i det heletatt. Vi leier ennå, men har planer om å kjøpe så fort vi har råd, men foreløbig har vi 60 kvm å leve på, vi har to biler (noe vi trenger her siden det ikke går noe buss e.l.) og så har vi en hund.

Så jeg lurer rett og slett på, har jeg råd til å få barn nå? Hva har jeg rett på av penger, siden jeg ikke har tjent meg opp til å få dagpenger?

Har så inderlig lyst på barn nåå..! (i tillegg blir jeg skikkelig irritert når jeg ser 16-17 åringer får unger uten å tenke seg om en gang! så skal jeg gå rundt å tenke på at jeg ikke har råd til det! Hrrmff)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143983357-har-jeg-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten jobb og dagpenger får du kun engangsstønaden på noe over 30000 (kanskje den er høyere nå, men uansett i ca det området), og barnetrygd på 970 kr. Kanskje dere har rett på bostøtte fra kommunen også når/hvis dere får barn, men det må du sjekke med de.

Du ber ikke direkte om råd vedr å få barn eller ikke, men jeg vil sterkt anbefale deg å vente til du har litt mer nettverk der du bor nå. Få deg en jobb- det er så mye lettere da. Da har du mye mer rettigheter om du skulle bli syk i svangerskapet, og du har noe å gå tilbake til når permisjonen er over. Man kan bli smått sprø av å bare ha mannen og en baby å kommunisere med, du trenger en arena som er din alene. Lykke til likevel, uansett hva du velger!

Jeg ville vel anbefalt jobb først, men det var det jeg valgte så hadde valgt på nytt nå hadde barna kommet mye tidligere... Nå sliter vi med å få dem..... Uansett er det opp til deg, er du vant til å leve på lite penger utgjør det ikke noen stor forskjell om du ikke har jobb først. Selvfølgelig har nettverket mye å si, jeg hadde blitt gal om vi ikke hadde litt tilgang på barnevakt ( vi har fått en liten skjønn frøken heldigvis ) Hun er snart 3 og tror vi uten problem hadde klart oss kun med å bruke barnetrygda på henne om vi hadde valgt å kjøpe brukt. Bruker du engangsstønaden på alt dere trenger av startutsyr så har dere det det dere trenger. Og her har frøkna fått enorme mengder klær osv i gave.

Tror nok jeg ville tro dere berges på det dere har bare dere er innstilt på det. Selv vokste jeg opp i ett hjem med lite penger, men med mye kjærlighet og tid til overs til oss barna (mamma var hjemme) og nå i etterkant ser jeg at jeg hadde det mye bedre enn de som bare fikk masse penger. Lykke til uansett hva du velger :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...