Gå til innhold

Bør jeg være bekymret?

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år. Jeg og min sambo har akkurat begynt å prøve, for 2 mnd siden. (slutta da på p-piller, Loette) Og det har ikke skjedd noe enda, har teste både nå og da, senest igår siden mensen skulle vært her for 4 dager siden. Alle var blenda hvite. Sist mnd var jeg også forsinket, noen dager. Har hørt det kan ta noen mnd før mensen kommer regelmessig etter p-piller.

Går nå og er konstant bekymret for at det er noe galt med meg, siden jeg føler at det er så mange som blir gravide "PANG" med en gang! Og det ikke skjer med meg... Vet det er teit å tenke sånn, siden det er en del som bruker år på å få spiren til å sitte. Har ønsket barn siden jeg var 16, så trodde da at når vi først begynte å prøve så ville det skje ganske fort, føler meg rar når jeg nå snart går inn i min 3pp...

Har aldri brukt EL-tester eller noe sånt, skal jeg begynne med det? Eller er det bare teit av meg? Tar folsyre. Ville jo egentlig at det skulle "skje når det skjer", og ikke stresse med det, men nå stresser det meg! Er jo litt redd jeg er steril, selv om ingenting tilsier det da.

Har noen noen trøstende ord, erfaringer eller tips? :) Hilsen en litt smånevrotisk meg

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143983316-b%C3%B8r-jeg-v%C3%A6re-bekymret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Mange har forventninger om å bli gravid så og si umiddelbart etter at de har bestemt seg. Så enkelt behøver det ikke være - selv om det er det for noen. Det er helt normalt at det tar litt tid. Bare 25 prosent lykkes i å bli gravide den første måneden de prøver. 80-85 prosent blir gravide innen ett år, mens 90-95 prosent lykkes i å bli gravide i løpet av to år. Resten - fem til ti prosent, regnes for å ha et fertlilitetsproblem (problem med å bli gravid).

Dersom du er ung og frisk er det vanlig å vente ett-to år før man går til lege dersom man ikke blir gravid." Klippet ut fra nettet, en lege som svarte på en eller annen helseside. Klara klok?

Uansett, det er heeelt normalt å måtte prøve noen mnd. Så prøv å slapp av og kos deg :) Lykke til!

Ikke bekymre deg så:) Jeg tenkte som deg at jeg ville bli gravid fort, men med det endte det heller med at det ikke klaffet fordi jeg stresset med det. Etter 2 mnd med bare sex for å prøve å bli gravid mistet vi lissom lysta totalt. Bestemte meg for å leve som før uten å tenke så mye på det og heller ta det som det kom. Prøveperioden etter klaffet det. Dette var da på pp 3. Har hatt ustabile sykluser selv og min første etter pilleslutt(som jeg hadde gått på de siste 10 årene nesten) hadde jeg syklus på 48 dager, neste ble på 32.

Mistet desverre i sa i juni, men nå 2 pp etter med første syklus etter sa med 59 dager klaffet det syklusen etter:)

Nå er jeg gravid på nytt med flere symptomer enn noengang og nærmer meg etterhvert uke 6.

Bare slapp av, lev som normalt(selv om det er vanskelig), ha sex for kosens skyld. Og er du usikker på når du har el så kjøp gjerne inn billigtester for å teste etter el:) Evnt prøv å ha sex 2-3 hver dag så bør dere treffe:)

Lykke til!

Snittiden på å bli gravid er etter hva jeg har hørt 6 mnd, eller mellom 3-10 pp.

Det er ikke noe i veien for å ta el-tester, det skal litt til å bli gravid hvis dere bare tar det som det kommer, det er ikke mange dagene i mnd det er fysisk mulig å bli befruktet så kan være greit å vite når de dagene er.

Som en trøst, kanskje, ble jeg gravid uten å ha fått mensen etter p-pilleslutt, og har sykluser på 50 dager. Så du trenger overhodet ikke bekymre deg for verken at du er steril eller at ting tar for lang tid. Kanskje du også har lang syklus, eller så er det veldig vanlig at det tar tid etter p-pilleslutt. Lykke til!

Tusen takk dere, ble litt mindre bekymret nå:) Har kjøpt sånne billige EL-tester, så kanskje jeg begynner å teste neste mnd, hvis jeg gidder.

Men venter ennå på mensen! Har murringer i magen, har hatt det nå i nesten 2 uker, men mensen kommer ikke... Har tatt noen tester, men alle er negative. Siste testen tok jeg for 3 dager siden, tviler litt på at den plutselig blir positiv nå! Bør jeg ta en test til helga igjen om den ikke har kommet til da? Har litt ømme brystvorter, men ellers lite symptomer.

Men det var fint at det går an å bli gravid på lange sykluser da, for nå er jeg på dag 33 tror jeg, og mensen er ennå ikke å se noe til. Håper jeg ikke må vente så mye lenger, med mindre jeg er gravid da:)

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...