Gå til innhold

Blir dette å gå bra? Trenger synspunkter, kjære dere..

Anbefalte innlegg

Hei

Første dag i siste menstrasjon var 13 september 2012. Jeg har korte sykluser 23-25 dager. Det vil si at jeg var 5 + 4 i går etter mine beregninger.

Jeg har vært plaget av intense smerter i siden i ett par uker nå også fikk jeg en liten blødning i helgen. Gikk småbekymret til legen på mandag og han endte opp med å bli mer bekymret enn meg. Han var overbevist om at jeg var gravid utenfor livmoren og ble sendt direkte på sykehuset.

På sykehuset ble jeg etter mye om og men undersøkt med innvendig ultralyd. Der kunne de konstatere at jeg var gravid, i livmoren, men der var bare en sekk med vann. "Plommesekken" som jeg har sett noen kalle det. Jordmoren sa det gikk ikke ann at jeg var 5+4 for da skulle vi sett et foster. Hun mente jeg var 4+0.

Nå har det seg slik at jeg vet at jeg ikke kan være bare 4+0. Det er umulig faktisk. Kjenner når jeg har eggløsning alltid, så vet ca når den var og den var til vanlig tid.

Tror dere at det betyr at embryoet ikke utvikler seg og at jeg kan regne med en SA? Jeg kjenner meg ganske urolig for det. Syns det var veldig merkelig at vi ikke så noe inni den sekken :( Ble egentlig veldig lei meg, men prøver å tenke positivt så lenge jeg ikke begynner å blø..

Men dere må gjerne være ærlig med meg her om hva dere tror sjansen min er.....

Takk for at du orket å lese, trengte å få ut litt frustrasjon. Er jo ikke mange i vennekretsen man kan be om råd nå liksom..

Fortsetter under...

Kjære deg!

Jeg synes du bør ta en nye ul og fortelle legen din om dine bekymringer. Sikkert alt er bra og kommer til å gå bra, men det er ikke noe koselig å bekymre seg for ingenting liksom.

Du kan jo se etter syptomer, øme bryster, dobesøk, kvalme eller andre tegn på graviditet, om du hadde noen symptomer fra føste uke eller før/etter?? ( noen trenger jo ikke å ha symptomer)

Det er jo en bra tegn på at du ikke blør, krysser fringre for deg og sender deg en god klem :)

glemte å si at jeg er snar 6 uke. hadde lit svak blødning i uke 3 og litt i uke 5, kontaktet lege. leverte bloprøver to ganger samme uke. det viste seg at garviditet hormoner hadde stiget fra første dag jeg leverte bloprøve til dagen etter jeg lever nye bloprøve.

kansje du kan oxo snakke med legen din og lever bloprøve for eks. imårra og på fredag? graviditet hormoner stiger veldig fort dersom alt er bra. slik fikk jeg forklaring av legen min :)

Masse lykke til!

Først og fremst: jeg er på ingen måte noe ekspert på området, å har kun 1 svangerskap bak meg.

Men under det første svangerskapet var jeg med på en undersøkelse i regi av WHO (World Health Organisation) som gikk ut på å ta UL 8 ganger ila. svangerskapet for å kunne lage en mer nøyaktig vekstkurve på foster i mors mage. (Den de bruker i dag, har store slingringsmonn)

Så jeg tror nok at dette kan gå veldig bra, selv om du ble satt noe tilbake ihht. dine utregninger! Kroppen er rar, og det er ikke alt man kan ha 100% kontroll på. Det at du vet sikkert når eggløsningen din fant sted - betyr ikke at det må være dagen du ble gravid heller :) Spermiene kan leve lenge inni deg, og kan ha befruktet egget mye senere enn du tror.

Altså, det finnes mangen "feilkilder" når det kommer til svangerskap. Så jeg ville prøvd å ikke bekymre meg så mye, men spurt om å få en ny UL om en ukes tid - for å sjekke at ting har utviklet seg :)

Fosteret/embryoet vokser forresten i rykk og napp under hele svangerskapet - kan hende ditt er litt tregt på avtrekkeren bare? Håper og tror dette skal gå bra for deg :)

Masse lykke til :)

Om du er i uke 4 eller 5 så er jo det fremdeles veldig veldig tidlig. Jeg var på ul i uke 7+3 og var var embryoet bare en bitteliten prikk. Ca0,7.cm. Så jeg tror bare det er litt for tidlig til å se noe. Vil ventet til slutten av uke 6 el begynnelsen av uke 7 og fått en ny ul da ;) krysser fingrene for at det går bra :)

Som de over skriver ville jeg venter og sett - mest sannsynlig går alt helt strålende bra!

Forrige svangerskap var jeg skråsikker på termindato, men ble satt tilbake 12 (!) dager - og fødte noen timer over ul termin.

Denne gangen ble jeg satt tilbake 1 uke og 1 dag (er nå etter tidlig ul 12+4) - denne gangen merker jeg at jeg var gravid ei uke etter at jeg var det (trodde jeg), men det viste seg at det var da antageligvis kroppen ble befrukta ;)

Ble oppblåst og følte meg skikkelig gravid. Her lever tydeligvis min syklus sitt eget liv selvom jeg trodde jeg hadde kontroll...

Tvi tvi! Prat med legen din igjen og få ei ny ul om et par ukers tid :D

Annonse

Kjære dere, tuuuusen takk for beroligende ord.

Snakket med legen i dag og han sa jeg kunne få ny ultralyd om et par tre- ukers tid. Skulle bare ringe han igjen.

Men dere, hun satte meg tibake til 4+0 mandag. Altså er jeg i dag 4+2, fosteret skal altså være 2+2. Bestemte meg for å ta en ukeindikatortest for å se om legen hadde rett... Jeg tok ikke med dagens første urin og jeg drakk masse før jeg tok testen, alikevel ble resultatet 3+. Hva betyr det? At det mest sannsynlig er en MA kanskje..? Eller at legen tok feil.

Blir helt forvirret av dette jeg.. *Krysser fingrene*

Klem til dere.

3 + er sikkert fordi du er over 3 uker på vei. Du er noe som 4+2 nå som du skreiv? Jeg er ingen ekspert på de testene :)

Føl litt på symptomer osv. Jeg merket forresten ikke så mye til trøtthet, kvalme osv før etter jeg hadde vært på tidlig ul da jeg var 7+5 :)

Krysser fingrene for deg!!

Står det 3+ på testen skal du egentlig være 5 uker på vei målt i Hcg. Det er 3 uker + siden befruktning.

Jeg var på ultralyd i går (5+0) og fikk ikke sett noen foster, kun fosteranlegg. Nå var jeg ikke der for å sjekke fosteret heller, men gyn sa det var altfor tidlig å se noe annet enn at hun så fosteranlegget og at det var i livmoren min og ikke utenfor. Skal tilbake om 3 uker for å se på fosteret :)

Står det 3+ på testen skal du egentlig være 5 uker på vei målt i Hcg. Det er 3 uker + siden befruktning.

Jeg var på ultralyd i går (5+0) og fikk ikke sett noen foster, kun fosteranlegg. Nå var jeg ikke der for å sjekke fosteret heller, men gyn sa det var altfor tidlig å se noe annet enn at hun så fosteranlegget og at det var i livmoren min og ikke utenfor. Skal tilbake om 3 uker for å se på fosteret :)

åååå, tusen takk :) Nå ble jeg glad :)

Men hvordan så fosteranlegget ut?

Jeg så bare en pose med vann- Altså et sort hull bare..

jeg også nektet da jeg var på ul og hun sa jeg var kortere på vei en det jeg mente. for viste hvilken dag jeg hadde eggløsning og sex. men så fikk jeg vite at egget trenger ikke bli befruktet den dagen fordi. og da stemte det nok mer. dra tilbake om 3 uker så skal du nok se at alt er som det skal:)

Jeg var også på ultralyd da jeg var 5 uker og da kunne gyn bare se fosterannlegg, og kanskje antydning til et foster. Han så i grunn bare et sort hulrom i livmoren. Var på ny ul i går, 7 uker på vei og da kunne man se fosteret med hjerteaktivitet og alt :)

Hei hei :)

Kjente frutrasjonen din lagt inni beinmargen nå. Har akkurat vært igjennom det samme selv...

Ble sendt til UL for å finne ut termin siden jeg ikke hadde noe siste mens å gå etter. Første UL viste en uregelmessig plommesekk og ingen fosteranlegg. Gynokologen sa at det var ikke normalt og begynte å snakke ut utskapning osv. Plommesekken skulle vist være helt rund. Hun skrev på henvisningen at det så ut til at jeg var 5 + 5 på vei. Så måtte ta blodprøver og komme tilbake til sykehuset om 1 uke. De bl prøvene var fine med bra stigning, og var på ny UL etter 1,5 uke. Der kunne man se jeg var gravid, og hun kunne kansje se en prikk som var hjerte. Hun mente jeg var en plass mellom 4- 5,5 uke. Men hun var ikke helt sikker. Så måtte vente to nye uker bare for å se, ta kontakt ved smerter/blødning. To nye bl prøver viste ikke normal stigning, hadde stegen med 4000, og skulle vel stigi med ca 20000 i det tidsrommet jeg var da.

Ny UL etter 2 uker da viste plutselig et vitalt fint foster som var 7 + 5 uker.

Juhu og jeg ble glad og klarte senke skuldrene litt... Ny UL etter en uke viste at alt fortsatt var bra. og utvikla seg fint. Men den gleden varte ik lenge, etter en uke våkna jeg med en styrt blødning. Masse blod og klumper.

Jaja tenkte jeg.. det var jo bare detta jeg venta på!!

Men jeg måtte da til ny UL samme dag for å se om alt var som det skulle og om alt var kommet ut... Men der var det jammen meg et foster som levde fortsatt! Snakk om jeg var sjokka a!

Hun kunne ikke si hva blødiningen kom av, men det var en truende abort, så ville jeg ikke miste måtte jeg ta det med ro inntil tre dager blødningsfri. Hun så et stort hematom ved den en siden inni magen.

Ja ja tenkte jeg.. får gjøre det da! Så her lå jeg en uke lang flat nesten.

Ny UL uka etter viste at fosteret utvikla seg bra og var blitt 2,8 cm langt og jeg var 9 + 5 på vei.

Etter en stund etter det var det på sykehuset igjen for enda en ny kontroll, og der så man jammen en liten baby som sprella som bare det inni meg! Fin nakkefold og alt som var og var blitt hele 6 cm lang og plutselig var jeg 12 + 1 på vei!

Er nå 12 + 4. Har vært en tøff periode med mange opp og ned følelser! Men det kan utarte seg å bli veldig bra asså ;)

Masse lykke til til deg! :D

Annonse

Kjente frutrasjonen din lagt inni beinmargen nå. Har akkurat vært igjennom det samme selv...

Ble sendt til UL for å finne ut termin siden jeg ikke hadde noe siste mens å gå etter. Første UL viste en uregelmessig plommesekk og ingen fosteranlegg. Gynokologen sa at det var ikke normalt og begynte å snakke ut utskapning osv. Plommesekken skulle vist være helt rund. Hun skrev på henvisningen at det så ut til at jeg var 5 + 5 på vei. Så måtte ta blodprøver og komme tilbake til sykehuset om 1 uke. De bl prøvene var fine med bra stigning, og var på ny UL etter 1,5 uke. Der kunne man se jeg var gravid, og hun kunne kansje se en prikk som var hjerte. Hun mente jeg var en plass mellom 4- 5,5 uke. Men hun var ikke helt sikker. Så måtte vente to nye uker bare for å se, ta kontakt ved smerter/blødning. To nye bl prøver viste ikke normal stigning, hadde stegen med 4000, og skulle vel stigi med ca 20000 i det tidsrommet jeg var da.

Juhu og jeg ble glad og klarte senke skuldrene litt... Ny UL etter en uke viste at alt fortsatt var bra. og utvikla seg fint. Men den gleden varte ik lenge, etter en uke våkna jeg med en styrt blødning. Masse blod og klumper.

Men jeg måtte da til ny UL samme dag for å se om alt var som det skulle og om alt var kommet ut... Men der var det jammen meg et foster som levde fortsatt! Snakk om jeg var sjokka a!

Hun kunne ikke si hva blødiningen kom av, men det var en truende abort, så ville jeg ikke miste måtte jeg ta det med ro inntil tre dager blødningsfri. Hun så et stort hematom ved den en siden inni magen.

Ny UL uka etter viste at fosteret utvikla seg bra og var blitt 2,8 cm langt og jeg var 9 + 5 på vei.

Etter en stund etter det var det på sykehuset igjen for enda en ny kontroll, og der så man jammen en liten baby som sprella som bare det inni meg! Fin nakkefold og alt som var og var blitt hele 6 cm lang og plutselig var jeg 12 + 1 på vei!

Er nå 12 + 4. Har vært en tøff periode med mange opp og ned følelser! Men det kan utarte seg å bli veldig bra asså ;)

Flott å se at så tøffe historier kan vise seg å ende godt tross en veldig tøff start!!

Jeg var 6+2, og da så de ingenting på ul. 2 uker senere, 8+2, var alt i orden, det var rett størrelse og vi så og hørte hjertet slå. Ikke gi opp håpet :) Det kan fortsatt gå fint!

Ps: Min mens-termin ligger 9 dager foran ul-termin. Ingenting overrasker meg lenger :)

Og en ting til.. CB med ukeindikator viste 3+ på meg når fosteret kun var mellom 1-2 uker. Så jeg protesterte vilt når gynekologen satt meg tilbake. Men jeg er blant de som produserer hcg raskt. Er bare ett foster. Fikk se at alt var i orden i uke 9. Da stemte første ul-termin som ble satt. Og det hos en annen gynekolog:)

Oi, det var en hard start, ja. :/

Kjempeglad på dine vegne at ting går bra nå :)

I mitt første svangerskap begynte jeg å blø i uke 12-13, klumper og det hele. Da sa alle jeg hadde mistet og vi skulle inn for å sjekke om jeg måtte ha utskrapning. Men da så vi en liten skatt med bankende hjerte i full vigør ;) I dag er han nesten tre og fortsatt i full vigør :D En herlig liten gutt. Jeg fortsatte å blø frem til uke 24 og på sykehuset sa de ikke at jeg var gravid, men hadde en truende abort frem til uke 24. Det var ikke spesielt hyggelig så jeg kan virkelig sette meg inn i din situasjon.

Krysser fingrene for deg videre :)

Når det gjelder min situasjon, så prøver jeg å slå meg til ro med tanken at jeg skal ha ny ultralyd om to uker. Fokusere på det og ikke gruble så mye. Ikke lett, man kjenner jo etter de minste tegn på alt :/ Men, men klarer å forholde meg forholdsvis rolig...

Tusen takk for beroligende ord, alle sammen. Det er utrolig godt å ha dette forumet der man kan snakke med folk som har vært i samme situasjon som en selv.Føler at venninner, mødre og til og med samboer ikke klarer helt å sette seg inn i hvordan disse tingene føles for oss som står midt oppi det.

Blir veldig beroliget av å se at flere av dere har opplevd dette på tidlig ultralyd. Kanskje dagene går litt raskere fram til ny ultralyd. Legen sa jeg skulle bare ringe så tenkte vente til jeg er det gynekologen mener er 7+0. Da mener jeg selv jeg er ca 9 uker på vei, så får vi se...

Og jeg vil også ønsker dere alle masse lykke til videre i svangerskapene deres. Det er en herlig tid, selv om den er full av diverse bekymringer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...