Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte tran med fruktsmak i dag til jenta mi på 15mnd,noe hun likte. Hun brekker seg av vanlig tran så fant ut at jeg ville prøve denne. Men så nå nettopp at det står bakpå flaska at den er fra 3 år,ble litt satt ut. Noen som vet hvorfor og om jeg evt. kan gi henne denne uansett? Trodde tran var tran....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143983203-tran-med-fruktsmak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er svaret jeg fikk av produsenten da jeg sendte mail og spurte om det samme:

Hei og takk for mail,

Det er ikke tillatt å anbefale produkter med tilsetningstoffer; slik som for eksempel smakstilsetning og fargestoffer til barn under 3 år i Norge. Dette gjelder alle type produkter som inneholder tilsetningstoffer: en god del vanlige matvarer, godteri, brus etc.

Både frukttran og sitrontran inneholder smakstilsetning av naturlig opprinnelse. Forskjellen er at vi for sitrontran har søkt til myndighetene og fått lov til å anbefale sitrontran til barn under 3 år. Vi har ennå ikke søkt om dette for frukttran.

Med vennlig hilsen

Axellus Forbrukerservice

Camilla Krog

Forbrukerkonsulent

Vi prøvde etterpå med tran med sitronsmak, og heldigvis likte gutten vår det, så da kuttet vi raskt ut frukt-tranen:-)

Jeg vet ikke helt hvordan svaret i mailen skal tolkes, på en måte virker det nesten som en formalitet at frukt-tran ikke er søkt om godkjenning på til barn undre tre år. På den andre siden er det ikke så kjekt å putte i gutten tilsetningsstoffer hver dag som ikke er godkjente.

Du får bare vurdere det, tror neppe det er livsfarlig å ta den tranen;-) Min gutt likte jo heldigvis sitrontran etterhvert.

Vil anbefale alle som sliter med tran å gå over til møller tranfisker (altså alle med barn som spiser vanlig mat,ikke de minste), ikke noe søl, spises med glede! Inneholder heller ikke A vitamin, noe som små barn som oftest får i seg for mye av, noe som ikke er bra.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...