Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta mi har fått ett grøtmåltid på kvelden i 3 uker nå ( og pupp resten av dagen) og tenkte jeg skulle begynne med litt grønnsaksmos og så over på middagsglassene..

Hun er straks 6 mnd og vil legge inn rutiner for mat, da pappan må ta litt over på dagtid siden jeg begynner å jobbe snart.

Men hvordan gjorde dere overgangen fra fullamming til grøt og mat ? Slutter dere med grøt når maten kan spises ? Hvordan ser en dag ut, fra frokost til kvelds rundt 6 mnd ?

Takk for hjelp og tips.. trenger sårt litt mer frihet da hun bare har hatt meg og puppen og hun ikke vil ta flaske.. så gleder meg til mat... :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143983156-matrutiner-6-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke koke vannet lengre nei.

Nå har jeg flaskebaby da men kan jo skrive litt likevel.

08 frokost, flaske

11.30 lunsj, 1 pr grøt

15.00 middag, et middagsglass (6mnd)

18 kvelds, 1 pr grøt.

Begynte med fast føde når han var 4 mnd.

Men det er jo bare å prøve å gi litt grønnsakspure eller fruktmos og se hvordan det går.

Amminga her er bare kaos, men maten har økt gradvis siden han var 4 mndr.

Han får nå:

Grøt ca 9/10 (en halv dl)

Grønnsaksmos ca 14.00 (et halvt glass, han kunne nok spist mer, men jeg holder igjen, virker som han får vondt i magen om det blir mye)

Grøt ca 17/18 (som regel en kvart dl, ettersom han er for trøtt eller for mett, klarer aldri time det særlig bra)

Jeg prøvde telle opp hvor mange ganger han ammet siste døgn, og tror det er ca 13... I natt harvhan vært syk (igjen) da, men jeg ammer alt for mye.

Det samme lurer jeg på! Koker ikke vannet lenger nei, men lar det renne lenge. Her er det også kun grøt kveld og amming ellers. Startet innføring av grøt formiddag også, men hvis jeg gir han før amming ammer han lite og gir jeg etter spiser han lite grøt. Vil gjerne innføre mer mat, men redd for å miste melk. Hvor mange ganger daglig bør man amme i 6-7mnd alderen? Ammer dere til hvert måltid eller er det noen dere kun går fast føde?

Her ser i hvert fall dagen ca slik ut nå:

- ca.7: amming

- ca.10: amming & 1/2 grøtporsjon

- ca.13: amming

- ca.16: amming

- ca.17.30: grøt & frukt

- ca.18.30: amming

- ca.01: amming

- ca.04: amming

Det samme lurer jeg på! Koker ikke vannet lenger nei, men lar det renne lenge. Her er det også kun grøt kveld og amming ellers. Startet innføring av grøt formiddag også, men hvis jeg gir han før amming ammer han lite og gir jeg etter spiser han lite grøt. Vil gjerne innføre mer mat, men redd for å miste melk. Hvor mange ganger daglig bør man amme i 6-7mnd alderen? Ammer dere til hvert måltid eller er det noen dere kun går fast føde?

Her ser i hvert fall dagen ca slik ut nå:

- ca.7: amming

- ca.10: amming & 1/2 grøtporsjon

- ca.13: amming

- ca.16: amming

- ca.17.30: grøt & frukt

- ca.18.30: amming

- ca.01: amming

- ca.04: amming

Nesten det samme hos oss dette her!

Bare vi har en full grøtporsjon ca.11.30 og frukt ca.16...Og har begynt med litt smakprøver på brød ca.07...Hun er 6 mndr og 1 uke...Ammer 2 ganger om natta jeg også..

Annonse

Det er litt forskjellig hva jeg gjør, alt ettersom hvor lenge siden han har spist/sovet. Jeg har store problemer med å amme min annet enn i et mørkt rom, derfor blir det ofte amming som et eget måltid, eller mellommåltid om du vil.. (Se tidligere innlegg, hvor ofte jeg ammer). I starten var jeg redd for å få lite melk, dersom han fikk kjempevondt i magen/ikke tålte maten, og jeg plutselig hadde lite melk. Derfor pumpet jeg meg, og dessuten brukte jeg morsmelk i grøten/maten. Det resulterte i melkespreng..

Melka styres jo etter etterspørsel, så det skal jo være nok melk til det babyene vil ha, hvertfall så langt ut i ammeperioden? Dessuten er det jo en sikkerhet at man ammer på natten.

Hva mener dere med natten foresten? Etter dere selv har lagt dere, eller etter babyen har lagt seg? Jeg ammer 3-4 ganger mellom 23-6, men ammer han minst to ganger før 23.00.

Jenta ammes ca 18.30-19.00 og da sover hun som regel til 01 før hun skal ha mat igjen og deretter i 04 tida...Noen ganger når hun er urolig og sover dårlig så ammes hun i 22-23 tiden også og noen ganger før..Har ikke sovet natta igjenom enda spiser 2 ganger pr.natt..

Lillebror ammes hver tredje time på dagen.

Legger seg alt mellom 19.00 og 21.00.

Jeg tar han opp å ammer han mens han sover, når jeg legger meg og før jentene skal vekkes på morgenen.

Ellers får han smake på vår middag. Får brød om vi spiser noe han ikke kan få. Alt går ned på høykant, he,he. I dag var det pannekaker. :) Men han er fortsatt ikke oppe i en posjon. Bare smaksposjon. :)

Ammer da før middag. Tenker jeg gir bare fra en pupp først, når jeg vil han skal spise mer mat.

Syns han er veldig flink da. Pannekaker er virkelig ikke lett å spise. Eldstemor hadde ikke klart det når ho var ett år engang. Så forskjellig er barn. (Lillebror er 5 1/2 mnd) :)

Endret av E.E.E.
Gjest Michael<3

Han får nå:

Grønnsaksmos ca 14.00 (et halvt glass, han kunne nok spist mer, men jeg holder igjen, virker som han får vondt i magen om det blir mye)

Grøt ca 17/18 (som regel en kvart dl, ettersom han er for trøtt eller for mett, klarer aldri time det særlig bra)

Jeg prøvde telle opp hvor mange ganger han ammet siste døgn, og tror det er ca 13... I natt harvhan vært syk (igjen) da, men jeg ammer alt for mye.

Hvor gammel er han?
Gjest Michael<3

Min lille begynte med grøt når han var 6 mnd ( anbefales ikke å begynne før 6 mnd med mindre de ikke legger på seg godt nok eller det er problemer med ammingen)

Da fikk han grøt på kvelden og amming resten av døgnet.

Når han hadde spist grøt i 3 uker så begynte vi med grønnsaksmos, og etter det vendte vi til nye smaker ganske fortløpende. Begynte med brød da han var 7-8 mnd gammel men han har ikke vært så veldig begeistra før han var ca 9 mnd.

Nå er han snart 11 mnd og dagen ser slik ut :

mellom 05.30 og 06.30 :morgen pupp

ca kl. 07 frokost med 1/2-1 skive brød med vann

mellomsnack ca kl 09 frukt

ca kl 11 lunch noe varmt, enten omelett ,eggerøre, karbonade ol.

mellom 14 og 15 middag- det samme som vi spiser , sunn og variert middag hver dag.

kl. 18 kveldsgrøt

kl 18.45 kveldspupp

Før fikk han også pupp før luren sin på dagen, men nå er vi på 3 dagen uten fordi jeg begynner å jobbe om en drøy mnd.

Han får nå:

Hvor gammel er han?

6 mndr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...