Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har ei 5 mnd gammel jente som ikke vil sove på dagen. Hun er trøtt, gjesper og klør seg i øynene, men sover max 20-30 minutter om gangen. Er jeg heldig skjer dette 2-3 ganger om dagen. Resten av dagen går med på å bysse, bære eller på andre måter få henne til å sove.

Jeg har prøvd alt fra tur i vogn, til soving på soverommet, men ingenting hjelper. Hun våkner etter 20 min uansett! Jeg begynner å bli fryktelig sliten!

Noen som har opplevd det samme og hva gjorde dere for å få bukt med dette??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143983017-baby-som-sove-lite-p%C3%A5-dagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det sånn med førstemann. Jeg ser i ettertid at jeg brukte mye energi men å få henne til å sove, og hun våknet også etter en halv time hver gang. Med nr 2 bestemte jeg meg med å ikke stresse med den sovinga, om han våknet etter en halvtime så tok jeg ikke det så tungt. Da tenkte jeg at han ikke trengte mer søvn akkurat da. Han er etterhvert blitt en sovebaby, og sover i maaange timer i slengen. Jeg tror baby merker at man stresser og blir oppgitt når babyen ikke sover og derfor ikke faller til ro. Men når det er sagt, så sover noen babyer mer enn andre.

Min er snart 6 mnd å har alltid sovet 30 min av gangen på dagtid.. Trodde det var noe galt i førsten men han trenger ikke mere rett og slett! Er du sikker på at hun er trøtt? Det går seg nok til :)

Hvordan legger du opp dagene når barnet ditt sover så lite, får jo ikke gjort noe, bare bærer og bærer. å gå tur er helt utelukket:-(

Jeg har hatt en sånn, og han jeg har nå sover ca 40 min.

Med eldste hjalp det da vi fant ut at når han kødde seg i øret, så måtte vi legge han ned. Gni seg i øynene var et sent tegn. Han var sjeldent våken mer enn 1,5 t før han ble trøtt igjen. Han var også mye grinete. Det var nok mye på grunn av tenner, men jeg tenker nå at jeg nok kunne forsøkt å legge han oftere enn jeg gjorde.

Nr to har gradvis økt fra 30 til 45 minutter av seg selv. Han sover fire slike om dagen. Hvis jeg legger meg sammen med han, kan han sove 1,5 time. Da merker jeg det før/i det han våkner, og putter i smokk, trykker han inntil meg og/eller vugger på meg selv (da vugges han litt). Nå trengs det mindre og mindre "tiltak" for at han skal komme over i ny søvnfase. Denne er i mye godt humør

Nei, man får ikke gjort stort med slike barn.. Det går i å legge, legge, legge og underholde når de er våkne. Og prøve å sove selv mens de sover, ettersom de våkner hele natten gjennom. Eldste gikk jeg mye tur med, for han sov i vogn, men yngste liker ikke vogn. Denne gangen visste jeg hvor lite jeg får gjort, og at å lese en bok er noe som skjer om et par år. Så denne gangen prøver jeg heller å være tilstede i øyeblikket, og ha det fint sånn jeg har det. Det går stort sett.. :)

Annonse

Min er snart 6 mnd å har alltid sovet 30 min av gangen på dagtid.. Trodde det var noe galt i førsten men han trenger ikke mere rett og slett! Er du sikker på at hun er trøtt? Det går seg nok til :)

Hvordan legger du opp dagene når barnet ditt sover så lite, får jo ikke gjort noe, bare bærer og bærer. å gå tur er helt utelukket:-(

Mi var slik fram til ca 6 mnd, no siste månaden har ho søve litt lenger, type 2 x 60 min. Er ikkje noko problem å gjere ting når ein ikkje ventar til barnet søv før ein set igang. Kan t d vaske heile huset medan ho leikar og gå turar med våken baby. Det siste vart vanskeleg etterkvart i vognbag, så sportsvogna måtte fram.

Jenta mi er akkurat slik du beskriver. Når det var på det verste, så var det bare byssing og bæring hele dagen lang. (Utrolig slitsomt) Hun er ni mnd nå og har fremdeles ikke fått rutine på dagsoving. Det er to lurer nå, men når, hvor lenge og hvordan er helt tilfeldig ;) Så her har det ikke gått seg til. men nå har jeg lært meg til å slappe litt mer av.

Jenta mi er akkurat slik du beskriver. Når det var på det verste, så var det bare byssing og bæring hele dagen lang. (Utrolig slitsomt) Hun er ni mnd nå og har fremdeles ikke fått rutine på dagsoving. Det er to lurer nå, men når, hvor lenge og hvordan er helt tilfeldig ;) Så her har det ikke gått seg til. men nå har jeg lært meg til å slappe litt mer av.

Ah, så det kan vare så lenge, altså.. Ja, ja. Har lært meg å slappe av litt mer jeg også, men håper det blir bedre når han lærer å krabbe. Det ble det med eldste. Kan jo hende det skjer med din også, hi!

Ellers glemte jeg å si at du kan investere i en manduca bæresele eller lignende, hvor du kan ha barnet på ryggen. Da kan du få støvsugd og gått turer feks (hvis barnet liker det, da.. kanskje du kan få lånt en og prøve litt først). Eneste er at når det regner mye er det litt vanskelig å unngå at babyen blir våt. Rumpa mi har hvertfall stramma seg opp etter jeg fikk bærebabyen min :)

Ah, så det kan vare så lenge, altså.. Ja, ja. Har lært meg å slappe av litt mer jeg også, men håper det blir bedre når han lærer å krabbe. Det ble det med eldste. Kan jo hende det skjer med din også, hi!

Ellers glemte jeg å si at du kan investere i en manduca bæresele eller lignende, hvor du kan ha barnet på ryggen. Da kan du få støvsugd og gått turer feks (hvis barnet liker det, da.. kanskje du kan få lånt en og prøve litt først). Eneste er at når det regner mye er det litt vanskelig å unngå at babyen blir våt. Rumpa mi har hvertfall stramma seg opp etter jeg fikk bærebabyen min :)

Jenta mi sov også veldig lite. Jeg ende opp med å bære henne i sele rundt om i huset så jeg fikk gjort litt. Hun trivdes godt i selen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...