Gå til innhold

Hjelp meg dere NAV ansatte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så frustrert.. Jeg er på AAP. Fikk det innvilget etter et år med avslag, siste vurderingen de hadde før det skulle til Trygderetten bestemte de seg for å innvilge. Dette gjorde at jeg gikk ett helt år uten penger.

Jeg gikk på skole, NKI, mens jeg var sykemeldt. Men pga pengestopp fikk jeg ikke tatt eksamen som koster endel som privatist. Måtte derfor avslutte.

Jeg står nå med halvferdig utdannelse, og med minstesats på AAP,- et studielån jeg ikke klarer å betale.

Jeg ser ikke spesielt lyst på fremtiden pga. dette, og blir i tillegg gal av å bare gå hjemme. Jeg kan ikke være i jobb, da sykdommen min regnes som varig, har vært syk i 7 år.

Jeg trenger å gjøre noe, og jeg ønsker å fortsette med skolen jeg begynte på, ta eksamen, få omgjort noe av studielånet til stipend, og ha bedre mulighet for jobb dersom jeg blir frisk.

Jeg er under 26, og har derfor ikke krav på dette i utgangspunktet, men etter å ha snakket med en jeg kjenner på NAV blir jeg rådet til å søke skole som tiltak, med unntaktsbestemmelsen- utdanning under 26 år, fordi hun helt klart mener jeg har rett på dette.

Jeg skriver mail til veilederen min, og hun sier at jeg ikke kan få det, og at det ikke er noen måte å søke/anke om dette.

Jeg skal i møte med henne neste uke for å sette opp aktivitetsplan igjen. Jeg synes det er helt merkelig at hun alene kan bestemme at dette kan jeg ikke få?? Det må da være en annen måte å gå frem for å få til dette?

Meningen med AAP er jo på bli frisk, og å komme seg i jobb etterhvert.

Med minstesatsen jeg har i dag har jeg ikke penger til å betale dette selv, og jeg får ikke mere lån i Lånekassen siden jeg ikke tok eksamen, selv om sykdommen er dokumentert.

Dersom det kun er opp til veilederen å bestemme er jeg virkelig låst!!

Skrevet

for å fylle vilkår om utdanning når en er under 26 år må man være alvorlig syk, det må være klart dokumentert- du skal være ei en vesentlig avvikende utdanningssituasjon enn andre på din alder- da det tross alt er n alder det er vanlig å være under utdanning i. Vurderes det videre at det vil være unødig tyngende for deg å ta utdanning med studielån grunnet usikker fremtidig inntjeningsevne nærmer du deg.Dette var bare det jeg husker i farten er ny i NAV;)Men- dette kan du les om i utfyllende forskrift om arbeidsettede tiltak- kap 7, og dette finner du på nav.no

http://www.nav.no/Ar...6ring+%28AMO%29

Skrevet

vi pleier forresten å drøfte slike saker i team,

Skrevet

For det første: Det ER saksbehandler som avgjør om du får eller ikke. Det er faktisk saksbehandlers jobb å vurdere dine rettigheter opp mot lovverket.

Det er forsåvidt riktig at man ikke kan SøKE hverken ung ufør eller om unntaksbestemmelsene for utdanning. Men det skal vurderes. Dersom du mener at dette ikke er vurdert, så bør du skriftlig be om at det gjøres, og komme med dine argumenter. Det skal helt spesielle omstendigheter og sykdom til for at NAV dekker utdanning etter unntaksbestemmelsene.

Ellers er det flere ting jeg stusser på her:

*Du gikk på NKI mens du var sykmeldt. I utgangspunktet godtar ikke regelverket at du er under utdanning samtidig som du får sykepenger. Er denne utdanningen klarert med NAV?

*Du sier at du ikke kan jobbe og sykdommen din ansees som varig. Samtidig sier du at at meningen er at du skal bli frisk og komme ut i jobb. Hva er prognosene dine? Er du under behandling? Er det sannsynlig at du kommer ut i jobb?

NAV innvilger kun utdanning dersom det er hensiktsmessig OG nødvendig for at du skal komme deg i jobb. Du får ikke innvilget utdanning fordi du trenger noe å gjøre mens du går hjemme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...