Nullstress;) Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #26 Skrevet 24. oktober 2012 Så bra at ALLE leser for barna sine min sønn, som får lydbok, blir 9 år i november, og NÅ får han lydbok de bøkene vi leser har som regel 8-10 sider pr kapittel. Tettskrevne sider. Vi leser blader, oppskrifter, spiller spill sammen, men det er vist ikke så viktig Han kommer aldri til å bli flink til å lese, for vi LESER ikke eventyr sammen hver kveld hehehe (Selv om han ligger på topp i kassen i lesing, norsk generelt og matte)
Twintipp og himmelblå Skrevet 24. oktober 2012 #27 Skrevet 24. oktober 2012 Vi har aldri hatt noen fast rutine på lesing på sengen. Vi koser oss hele dagen, så når det er tid for seng er det sovetid. Vi verken synger eller leser på sengen. Han er 6 år og elsker å legge seg, og han blir pakket godt inn hver kveld, kysset god natt og sovner på under to minutter. Sånn har vi hatt det siden han var baby. Jeg synes det er gørrkjedelig å lese for andre, men gjør det såklart innimellom. Han går i førsteklasse og har lest i halvannet år, både små og store bokstaver. Derimot koser vi oss med mange andre ting. Ligger under pleddet og spiller kort, spiller spill han må lese og bruke fantasien, spiller fotball\innebandy\er på tur osv. Er så lei av forskningssamfunnet. Gjør det som passer dere. Tilpass dere selv. Ikke rart folk blir utslitte når det hele tiden stilles krav til at vi skal være designerforeldre. Gjør og juster dere etter dere selv, sikker på at dere er flotte som dere er:)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #28 Skrevet 24. oktober 2012 Må nesten le litt av noen her jeg.. få pes fordi man ikke orker å lese på kvelden/hver kveld?? Nå har det vært så mange diskusjoner hvor de fleste vel har blitt enige om at ikke alle er glad i å gjøre de samme tingene med ungene og lesing kan vel gå litt under det? Jeg er ikke så veldig glad i å lese jeg! Kan gjøre mye annet med ungene og jeg leser av og til for deres skyld og for kosen, MEN det er slett ikke hver eneste kveld, langt i fra! Og selv om det egentlig ikke burde være slitsomt å lese litt fra en bok, så føles det som en kjempejobb når man allerede har lyst å slenge seg på sofaen og slappe av etter mange timer Lydbok hørtes egentlig ut som et godt forslag, så takk for det, HI!
Nullstress;) Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #29 Skrevet 24. oktober 2012 Å, endelig noen som faktisk klarte å se heeeele situasjonen, og ikke bare "jeg leser ALDRi for barnet mitt, og har ikke tenkt å hjelpe han i å bli god til å lese!" Hehe Jeg aner ikke hvor mange bøker jeg har lest for han! Det er maaange! Men når vi begir oss ut på bøker med 250-300 sider, så er det deilig å vite at man kommer igjennom den med lydbok som sagt, har lest to av doktod proktor bøkene for han, dette er første lydboken, hører på en pingles dagbok og han eeelsker det. Vi legger å hører på sammen, og koser oss slik. og ja, har jeg ett tonn klesvask, kan det hende jeg bretter inne på rommet hans imens han ligger i sengen. Det skjer langt i fra hver kveld, men det har skjedd Hi
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2012 #30 Skrevet 24. oktober 2012 Her har vi et utvalg av bøker og et utvalg av barnebøker som lydbok. Minste trenger bilder og slikt så blir alltid lest for største får velge selv om h*n vil leses for eller høre lydbok. Fordelen med bok er at mamma er der, vi prater om innholdet og ser på bilder, fordelen med lydbøker er at barnet får høre lengre historier en det mamma orker å sitte å lese. Vil si at barnet velger å bli lest til 70% av tiden men koser seg også med lydbøkene når det er valget. Selv om man har lydbøker betyr det jo ikke at man aldri leser en bok for barnet.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #31 Skrevet 25. oktober 2012 Lydbøker er sikkert et fint supplement til "vanlig" lesing. Mne jeg lier den lesingen så godt, at jeg nok aldri kommer til å sette på en lydbok om kvelden. Lesingen foregår jo også på en helt annen måte enn når man setter på en lydbok. For når jeg leser, blir jeg stadig avbrutt av spørsmål og kommentarer om fortellingen elle rbildene, og de må jeg da svare på. Så hele leseprosessen blir også en liten samtale rundt boka - altså mye mer enn bare å lytte. Sånn sett synes jeg det å lese selv er mye bedre. Men lydbok er også en kjempefin ting, bare på en annen måte.
Happy-Mama:) Skrevet 25. oktober 2012 #32 Skrevet 25. oktober 2012 Det kjedelige med lydbøker er at det finnes ytterst få med nynorsk talemåte. Jeg synes at ungene mne blir utsatt for mer enn nok bokmålstale i barne-tv (tv generelt), så da leser jeg heller til dem selv... Dersom noen har tips til gode lydbøker for barn på nynorsk, så tar jeg gladelig imot, selv om jeg aldri kommer til å slutte å lese for barna mine. PS: Jeg vet at hverken nynorsk eller bokmål er talespråk i seg selv, men regner med dere forstår hva jeg mener...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2012 #33 Skrevet 25. oktober 2012 http://www.samlaget..../innbunden.aspx Søk på "lydbok" samlagets søkefelt, så kommer det noen titler til. Det kjedelige med lydbøker er at det finnes ytterst få med nynorsk talemåte. Jeg synes at ungene mne blir utsatt for mer enn nok bokmålstale i barne-tv (tv generelt), så da leser jeg heller til dem selv... Dersom noen har tips til gode lydbøker for barn på nynorsk, så tar jeg gladelig imot, selv om jeg aldri kommer til å slutte å lese for barna mine. PS: Jeg vet at hverken nynorsk eller bokmål er talespråk i seg selv, men regner med dere forstår hva jeg mener... http://www.samlaget..../innbunden.aspx Søk på "lydbok" samlagets søkefelt, så kommer det noen titler til.
Happy-Mama:) Skrevet 25. oktober 2012 #34 Skrevet 25. oktober 2012 Tusen takk:) Så ble det plutselig noen julegaver;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå