Nullstress;) Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Få tak i lydbok Er nok fare for at jeg er den siste på denne jorda som har tatt i bruk dette haha. Jeg har hatt så dårlig samvittighet over at lesingen har uteblitt. Enten pga lite med tid eller ingen ork, rett og slett. Men med lydbok kan jeg brette klær, vaske gulvet eller rett og slett bare ligge i sengen sammen med sønnen min å høre på såååå deilig I disse dager hører vi på "en pingles dagbok"
LuksusLiv Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Så bra da. Men når man har skolebarn så holder det ikke med lydbok, da må man både lese til og bli lest for. Tid er noe man bare må ta seg det.
Nullstress;) Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2012 Vi leser småbok og leselekser hver dag. Han ligger over snittet i lesemestring, så det er jeg ikke så bekymret for. Han leser selv flere ganger om dagen, i forskjellige sitasjoner. Blader, lekser, tekst på tv, oppskrifter osv... Så kvelds-fortellingene her i hus, går på lydbok vin-vinn situasjon
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Ikke orker å lese? Hvor slitsomt er det å sitte helt i ro ved siden av senga å lese en bok da?!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Lydbok er fint, vi bruker det i bilen ol, men leser likevel for begge barna hver kveld. Det trenger ikke nødvendigvis å ta så lang tid heller, en kort bok eller et kapittel i en lengre bok tar ofte ikke mer enn 5-10 min.
Jojo x3 Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Ikke tid? Ikke ork? Da tar man seg tid og prioriterer en lesestund sammen med barna. Verdifull tid! Lydbøker bruker vi i tillegg til lesestund hver dag.
Nullstress;) Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 22. oktober 2012 Da er vel jeg mer sliten enn det du er da, #5 Jeg jobber på en spesialskole med utagerende elever, og står i konflikter og agressiv atferd stort sett hele dagen. Så når jeg da får hentet i både bhg og skole, laget middag, hjulpet med lekser og gjort andre daglige gjøremål, er jeg utslitt! Setter jeg meg ned med boken da, blir det mer gjesping enn lesing, og det sender heller ikke signaler om at det er sååå koselig å lese så ja, noenganger er jeg aaaltfor sliten til å lese. Men har læst det med lydbok
BinaBaby Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Min mening er at lydbok er en kjempe bra avveksling, det er godt for barna å få lage sine egne bilder, men det er ikke dermed greit å bare droppe å lese for dem for å heller prioritere å brette klær. Barn og voksne trenger å kontinuerlig drive brobygging et stereoanlegg, tvspill eller tv programmer gjør ikke det for deg. Det handler om å ta seg tid og være fysisk og mentalt tilstede selv om man er sliten og lære bort noe verdifult til det mest verdifulle man har. Bøker er etter min mening et vidunderlig hjelpemiddel.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 Så lenge dere koser dere sammen, er det vel ok Og som du sier, han er tydelig flink til å lese og mestrer dette bra, så hvorfor er det så galt med lydbok??
Nullstress;) Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #11 Skrevet 22. oktober 2012 Min mening er at lydbok er en kjempe bra avveksling, det er godt for barna å få lage sine egne bilder, men det er ikke dermed greit å bare droppe å lese for dem for å heller prioritere å brette klær. Barn og voksne trenger å kontinuerlig drive brobygging et stereoanlegg, tvspill eller tv programmer gjør ikke det for deg. Det handler om å ta seg tid og være fysisk og mentalt tilstede selv om man er sliten og lære bort noe verdifult til det mest verdifulle man har. Bøker er etter min mening et vidunderlig hjelpemiddel. Ja, du har helt rett. Men selv om lesing er en fantastisk måte å oppnå dette båndet, finnes det andre ting som også gjør det. Som spill, kort, brettspill av mange slag, baking, bygging med lego osv.... Lesing gjør meg trøtt, jeg gjesper og gjesper når jeg leser. Uavhengig av boken, voksen eller barn... Det er ikke sånn at vi ikke gjør ting sammen selv om jeg ikke leser for han hver kveld. Jg har lest to bøker av doktor proktor, og det ble til slutt noe jeg ikke så frem til, for jeg var helt utmattet når jeg var ferdig med å lese. Så vi gjør det på en litt annen måte. Vi kan f.eks spille, han stelelr seg og så setter jeg på en lyd-bok. Om jeg da bretter klær eller ligger ved siden av han i sengen, tror jeg ikke har så mye å si... Tror nok han føler vi har det koselig uansett
marsgutt 2013 Skrevet 22. oktober 2012 #12 Skrevet 22. oktober 2012 pia mi ligg og høre på forskjellig eventyr når hu går og legg sæ, nån gang vil hu bli lest for og da læs vi. men hu like eventyran på cd.
BinaBaby Skrevet 22. oktober 2012 #13 Skrevet 22. oktober 2012 Det aller viktigste er at dere har det kosleig sammen! Men jeg synes likevel at det er utrolig trist om dere gir helt opp på lesing, du trenger det kanskje litt du og når du bare gjesper og gjesper og jeg ser nesten for meg at du bare blir trøtt om du ser en bok, så du kan jo få barna dine til å lese for deg og innimellom fks. Jeg tenker at det er noe man må øve på og det finnes jo så mange bøker å velge mellom og flere måter å lese på!
Nullstress;) Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #14 Skrevet 22. oktober 2012 Ja, men hva er forskjellen? Å spille sammen, le og kose oss - og lese eventur sammen.... Han leser for meg ellers, på matprodukter, fra bladet, fra faktabøkene sine o.l.... Hva er det som er så forferdelig med å ikke lese eventuret for han, men ligge å slappe av ved siden av han å høre på istede?? Jeg ser ikke problemet jeg
BinaBaby Skrevet 22. oktober 2012 #15 Skrevet 22. oktober 2012 Det er kanksje ikke akkurat forferdelig, dere gjør mye annet fint sammen, men jeg er overbevisst om at det kun vil være fordelsaktig om dere hadde hatt en hyggelig (!) lesestund sammen i tilegg.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #16 Skrevet 22. oktober 2012 http://www.tv2.no/nyheter/magasinet/gi-barna-dine-et-forsprang-les-for-dem-3164908.html http://ndla.no/nb/node/63811 http://www.forskning.no/artikler/2011/september/299823
TurboPrinsessen:-) Skrevet 22. oktober 2012 #17 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg leser mye for datteren vår, men jeg ville ikke at det skulle bli en vane på den måten at hun ikke fikk sove med mindre hun ble lest til. Så det blir ikke hver dag. Noen ganger leser vi, noen ganger får hun høre lydbok og andre ganger ikke noe som helst eller hun blar i bøkene selv. Noen av bøkene kan hun nesten utenatt, så hun "leser" gjerne for bamsen sin:-) Har ikke dårlig samvittighet, hun er veldig lærevillig og det ser jeg spesielt nå som hun har begynt på skolen. Nå er hun veldig enkel å ha med å gjøre, så det at hun ikke har helt faste kvelds-/leggerutiner fungerer for oss helt supert.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #18 Skrevet 22. oktober 2012 Ungene her er ikke så intressert i bøker. Særlig ikke hun som er snart fem.
*SommerFrisk* Skrevet 23. oktober 2012 #19 Skrevet 23. oktober 2012 Finnes det folk som ikke har "ork" til å lese for barna sine? Her trengs det ikke å ligge med gutten vår til han sovner, aldri vært nødvendig. men det har kanskje litt sammenheng med at han alltid får.snakke seg ferdig, vi leser og synger mamge sanger hver kveld. trudde det var helt normalt, og aldri at.mam bare satt åå en lydbok, og Og så går for å ork til å brette klær osv. . . . hmmm
ærlig talt Skrevet 23. oktober 2012 #20 Skrevet 23. oktober 2012 Her i huset leses det for unga hver kveld. Det er noe av det koseligste vi vet Nå er unga veldig glad i å leses for da.. Lydbok kommer ikke i hus før ungene ber om det selv. Men; jeg vil ikke kritisere lydbøker, det er jo flotte greier egentlig. Men jeg har bevisst begynt å lese for unga da de var rundt ett år. De deler nå gleden av å se i bøker, bla (kunne spørre om ting uten å sette på pause) osv. Denne gleden håper jeg de vil ta med seg videre i livet.
*SommerFrisk* Skrevet 23. oktober 2012 #21 Skrevet 23. oktober 2012 Her i huset leses det for unga hver kveld. Det er noe av det koseligste vi vet Nå er unga veldig glad i å leses for da.. Lydbok kommer ikke i hus før ungene ber om det selv. Men; jeg vil ikke kritisere lydbøker, det er jo flotte greier egentlig. Men jeg har bevisst begynt å lese for unga da de var rundt ett år. De deler nå gleden av å se i bøker, bla (kunne spørre om ting uten å sette på pause) osv. Denne gleden håper jeg de vil ta med seg videre i livet. Helt enig med deg. høres ut som hos oss. det er helt nydelig når de peker og spør og graver.. kvalitetstid<3
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2012 #22 Skrevet 23. oktober 2012 Her er lesing på senga for de to eldste fast rutine, og de elsker det! Det tar da virkelig ikke så mye tid? Jeg koser meg også! Med to trøtte troll i pysj, mens pappa gir minsten grøt nede... Nå leser vi mormor og de åtte ungene, og de liker den like godt som jeg gjorde en gang for lenge siden...
Tigerpote Skrevet 23. oktober 2012 #23 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg leser for begge mine på senga hver kveld Største på 3 og babyen på 4 mnd. Begge to elsker å bli lest for! Babyen også! Han følger meg, blir ofte helt stille eller hyler av latter. Nå for tiden går det i Hans og Grete, selv om den er skummel, og Drømmehagen. Etterpå synger jeg 4 sanger. Hver eneste kveld er det 4 sanger, fo jeg kysser god natt og tar med meg babyen ned og steller/ammer/legger ham. Tipset om lydbok er likevel bra, det ene trenger ikke å utelukke det andre. Nå før jul skal jeg spille kassetter (!) for største etter meg. Men historier og sanger. Det blir jo litt i samme gate som lydbok
Tigerpote Skrevet 23. oktober 2012 #24 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg leser for begge mine på senga hver kveld Største på 3 og babyen på 4 mnd. Begge to elsker å bli lest for! Babyen også! Han følger meg, blir ofte helt stille eller hyler av latter. Nå for tiden går det i Hans og Grete, selv om den er skummel, og Drømmehagen. Etterpå synger jeg 4 sanger. Hver eneste kveld er det 4 sanger, fo jeg kysser god natt og tar med meg babyen ned og steller/ammer/legger ham. Tipset om lydbok er likevel bra, det ene trenger ikke å utelukke det andre. Nå før jul skal jeg spille kassetter (!) for største etter meg. Men historier og sanger. Det blir jo litt i samme gate som lydbok følger med skulle det stå
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2012 #25 Skrevet 23. oktober 2012 Lesing er viktig, fordi det å kunne lese godt er viktig resten av livet. Tenk over hvor mye/ofte du leser - og se for deg at du hadde slitt med lesing. For å bli god til å lese må man lese mye, og det å lese for barna er en god måte å få dem til å bli glad i å lese. Lesing utvikler også ordforråd og uttrykksmåter kraftig, som barnet vil få bruk for videre i livet. Vi har i mine øyne vært litt for dårlige til å lese for barnet vårt - men nå som han har begynt på skolen har det tatt seg veldig opp. Jamen får vi ikke til både et kvarter daglig (lekse, da leser han selv,han har knekt koden), og vi leser for ham på senga. Det er altså helt mulig å få til, men for vår del måtte vi bli litt tvunget til det. Når jeg ser nå hvor lett det egentlig var, tenker jeg at vi skal bli flinkere med småsøsknene også (de er begge på pekebokstadiet enda).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå