Gå til innhold

Forbaska studielån - må jeg betale renter og avdrag nå også, som alenemamma uten jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pokker heller altså. Blir så utrolig irritert. Var nå inne på hjemmesiden til lånekassa i den positive tro at det selvfølgelig var mulig både med rente og avdragsfritak for en periode når man står på bar bakke som alenemor uten jobb.

Ser at rentefritak har TILBAKEVIRKENDE kraft. Så der er det ikke noe å hente før 3 år frem i tid, eller noe. Og ingen ting om avdragsfritak for en periode, bare betalingsutsettelse en måned. Det hjelper jo svært lite, ikke minst når renta bare flyr.

Grrrr - noen som vet noe mer om det her enn hva jeg nå har funnet ut? Finnes det ingen snillhet i den h****ns lånekassa?

Fortsetter under...

Skrevet

Joda. Statens lånekasse for utdanning gir deg et rentefritt lån og eventuelle stipender helt frem til du er ferdig å studere. Skulle du være så uheldig å bli ufør kan du få ettergitt lånet. Dør du, dør gjelda med deg. Bor du bestemte plasser, blir lånet avskrevet i større takt.

Hvis du har utdanning - burdet det kanskje være mulig å få jobb eller?

Skrevet

Nå har du selv valgt å ta opp dette lånet. Jeg vil tørre å påstå at Lånekassen er vel det snilleste lånet man får. Alt du behøver å gjøre er å stå i fagene du tar og vips så får man sletta 40% av gjelda si. Jeg skjønner at du er i en økonomisk vanskelig situasjon. Men du har tatt opp et lån og de fleste som låner ut penger ønsker de tilbakebetalt. Lånekassen er en av de mest fleksible så ikke kom og spørr etter snillhet. Du er utakknemlig.

Skrevet

Er det snakk om veldig mange tusen i kvartalet da? Jeg vet ikke hvordan de er i fht. den stuasjonen du er i, men som de andre sier: Dette er ditt lån og alt som lånes skal gis tilbake. Så du er kanskje bare nødt til å klare det.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å ringe de! Lånet mitt har rentet seg hele tiden, men jeg har fått sletta alle rentene! årsaken er så enkel som at jeg har omsorgen for barn under 10 år!

Om du har liten inntekt eller omsorgen for barn under 10 år får man slettet rentene på lånet sitt. Men det må søkes om å slette rentene ETTER at det har rentet seg, Så sletter de rentene.

1. Søk om bet. utsettelse

2. Når likninga de kommer for neste år kan du søke om å slette rentene som har kommet i den tiden du hadde bet. utsettelse.

Det er i allefall det jeg har gjort :)

Lykke til ;)

Skrevet

Kan man få dette for tidligere år også? Dette viste jeg ikke om rentene... Har hatt utsettelser en stund tidligere..

Annonse

Skrevet

Bortskjemte nordmenn!

Studielånet er en fantastisk mulighet for oss alle sammen til å få en bra utdannelse. I tillegg finnes det masse muligheter for rentefritak, betalingsutsettelse og sletting av gjeld (i tillegg til at denne gjelden er personlig!).

I din situasjon får du helt sikkert betalingsutsettelse og når du søker om rentefritak vil du med største sansynlighet få det. Så ja de er "barmhjertighetslånere satt i system" :-)

Skrevet

Måtte du utsette for hver gang (slik jeg ser man kan kjøre via nettsiden), eller søkte du om utsettelse over lengre tid?

Jeg anbefaler deg å ringe de! Lånet mitt har rentet seg hele tiden, men jeg har fått sletta alle rentene! årsaken er så enkel som at jeg har omsorgen for barn under 10 år!

Om du har liten inntekt eller omsorgen for barn under 10 år får man slettet rentene på lånet sitt. Men det må søkes om å slette rentene ETTER at det har rentet seg, Så sletter de rentene.

1. Søk om bet. utsettelse

2. Når likninga de kommer for neste år kan du søke om å slette rentene som har kommet i den tiden du hadde bet. utsettelse.

Det er i allefall det jeg har gjort :)

Lykke til ;)

Skrevet

Hvis du har inntekt på over 180 000 som arbeidsledig, så får du ikke innvilget rentefritak og betalingsutsettelse dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...