Gå til innhold

Hva gjør dere i dagene mellom EL og IKM??

Anbefalte innlegg

DVS de dagene man kan være gravid uten å vite det...

Lar dere helt være å drikke alkohol f.eks? Nå er det ikke ofte jeg er på fest, men et par glas rødvin i helga skjer jo stadig.....

På en måte så tenker jeg at siden man kan være gravid er det best å la være, samtidig blir man kanskje enda mere skuffet /stresset over prøvinga dersom man lever som gravid halve syklusen mdn etter mnd..

Husker ei venninne av meg sa en gang at det hadde ikke så mye å si hva man gjorde før det befrukta egget festet seg... det blir jo da før en test viser positivt..

En annen ting er at vi har kjlpt hus nå og det gjenstår litt maling... bør jeg la være å male da neste gang de "usikre" dagene kommer?

: )) Mye en skal tenke på gitt : )

Fortsetter under...

Jeg drikker aldri uansett, bortsett fra på fest o.l., så for min del er det ikke vanskelig å avstå fra sånt :P Kjenner jeg er spent på julebordet jobben skal ha i slutten av november da, men regner med jeg bare må fortelle den gode nyheten før den tid i så fall ;) Kan hende jeg må si det før også hvis formen blir dårlig. Håper på positiv test denne uka!

Interessant tråd egentlig.... Lurer veldig på den balansen selv, siden jeg er glad i rødvin på helgen. Finnes det noe info ang. om hvorvidt alkoholinntak (ei skikkelig rotbløyte eller et par glass) kan ha innvirkning på om egget fester seg eller ikke? Tenker det som kjernen, ift. til denne tråden. Det skader neppe noe embryo, som ikke engang er der enda. Værre blir det selvfølgelig, hvis man er gravid langt ut i svangerskapet, uten å vite det. Personlig er jeg ikke helt der.... Er hypersensitiv på svangerskapstegn, hehe :D

Er i 4. pp nå, og har nettopp hatt el. I de 3 første pp, har jeg drukket det jeg har hatt lyst på av alkohol, og er faktisk redd det kan ha ødelagt for fertiliteten, rett og slett.....Derfor har jeg ikke drukket på over 2 uker nå, men er bedt på tidenes fest til helgen...Dilemma det der altså....

Jeg kan aldri tenke meg at et par glass vin kan påvirke det om egget fester seg eller ikke.. Flatfylla derimot...usikker der.

For de som har prøvd lenge å bli gravide forstår jeg veldig godt at de ikke tenker på det med alkohol før testen blir positiv.

Med de to barna jeg har var jeg faktisk på fest i denne perioden begge gangene. Da var jeg tidlig i 20 årene så fest var litt mere vanlig da ennnnå når jeg er 32 ; )) haha...

Annonse

Jeg også lurer litt...er mellom el og IKM nå....7 dpo. Er bedt på fest til helga, og har lyst til å kunne kose meg litt...alle vil jo spørre om jeg ikke drikker også...og for en stund siden så hadde vi en MA, så vil ikke fortelle noen at vi er i gang igjen....hva tenker dere??

Som HH80 skriver her også, er det flatfylla jeg er usikker på også...Et par glass vin, gjør sannsynligvis ingenting for om egget fester seg eller ikke. Da jeg var gravid sist, var jeg faktisk skikkelig full i uke 3 og 4 (det var påskeferie, og vi var på tur...) Det gikk bra den gangen, men man vet jo aldri. Tror jeg vil gå for en mellomting til helgen. Kanskje litt mer enn to glass vin, men ikke helle innpå en halv flaske med Jegermeister heller.... :-D Kanskje en flaske vin, utover en hel kveld? Er jammen usikker her også, er så redd for å ødelegge noe. Så er det dette med spørsmålene som vil dukke opp, hvis man ikke drikker. Er nemlig ikke den som bremser noe særlig vanligvis :-D

I den korte perioden av livet en er prøver eller gravid så lever jeg som anbefalt for gravide ja. Lite offer det synes jeg for å ha best mulig sjangs til at spiren sitter og trives. Kunne aldri kost meg med alkohol mellom el og IKM om jeg visste vi prøvde, da ville jeg hatt urdårlig samvittighet. Ikke mellom mens og el heller for den saks skyld, egget er jo der og kan påvirkes det og?

Kan jo skjønne de som prøver og prøver, men hvem vet om det er derfor de prøver og prøver... tenker jeg.

Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var 5 uker på vei sist svangerskap (3 uker gravid), Var på "flatfylla" på lørdagen og testet på mandagen. Dro til gyn på onsdag å tok ul og spurte hvordan alkohol kunne ha påvirket.. Svaret jeg fikk er at fosteret er selvforsynt de første ukene, så den festen jeg hadde hatt på lørdag hadde ingen påvirkning.. Har i dag en meget oppegående snart 3 åring så jeg ville ikke bekymret meg. :)

Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var 5 uker på vei sist svangerskap (3 uker gravid), Var på "flatfylla" på lørdagen og testet på mandagen. Dro til gyn på onsdag å tok ul og spurte hvordan alkohol kunne ha påvirket.. Svaret jeg fikk er at fosteret er selvforsynt de første ukene, så den festen jeg hadde hatt på lørdag hadde ingen påvirkning.. Har i dag en meget oppegående snart 3 åring så jeg ville ikke bekymret meg. :)

Så det at det gikk bra med ungen din beviser at alkohol så tidlig ikke er farlig... Bra ressonnement...eh...

Anonym 16.58.. Nå er det her snakk om mellom el og ikm da.. Sier absolutt IKKE at alkohol er ok i et svangerskap, drakk selvfølgelig ikke en dråpe alkohol etter at jeg fant ut at jeg var gravid. "Beviset" er hva gyn fortalte meg. De lever utelukkende av den "sekken" de første ukene.. Cred for at du skriver som anonym forresten.. :P

Det var det hun venninna mi fikk beskjed om også. At før egget fester seg og vi får positiv test så får ikke fosteret næring fra oss.. ergo i noen få dager har det ikke noe å si hva vi drikker , puster inn eller spiser....

Er IKKE noe tap å droppe fredagsrødvinen den dagen jeg får positiv test men dersom det tar mange mnd å bli gravid tror jeg kanskje at det vil stresse meg mere å leve som gravid før ikm hver mnd

Annonse

Fant dette:

I de første leveukene får fosteret næring fra en slags eggeplomme, slik vi kjenner det fra fugler. Eggeplommen sitter i en plommesekk, plassert på fosterets mageside. Ganske raskt, fra fjerde til sjette graviditetsuke, tar morkaken litt etter litt over ernæringen av fosteret, og i slutten av sjette graviditetsuke, er plommesekken tilbakedannet og fosterets magevegg lukket.

I den korte perioden av livet en er prøver eller gravid så lever jeg som anbefalt for gravide ja. Lite offer det synes jeg for å ha best mulig sjangs til at spiren sitter og trives. Kunne aldri kost meg med alkohol mellom el og IKM om jeg visste vi prøvde, da ville jeg hatt urdårlig samvittighet. Ikke mellom mens og el heller for den saks skyld, egget er jo der og kan påvirkes det og?

Kan jo skjønne de som prøver og prøver, men hvem vet om det er derfor de prøver og prøver... tenker jeg.

Noen glass i syklusen skader hverken egg, blastocyst eller fertiliteten altså. Hvis du tror det bør du lese deg opp på temaet. Det er IKKE derfor jeg ikke blir gravid. Jeg er sjuk med diagnose og har kanskje så lite som 1-2% sjans til å bli gravid per syklus. For mange er ikke prøveperioden noen kort periode i livet, men et årelangt helvete. Det får være opp til hver enkelt hva dem gjør, men jeg har ikke samvittighet til å leve som gravid i flere år når jeg ikke er det.

Jeg gjør akkurat hva jeg har tenkt å gjøre :) Spiser og drikker hva jeg har lyst på, og fester akkurat når jeg har tenkt det med fri flyt av alkohol ;) Man lærer å ikke sette livet på hold etter 4 års prøving, og da er man opplyst som LilleFie sier, og har fint lite dårlig samvittighet for at man lever livet istedet for å sette de glade ting på hold :)

Endret av Athina's verden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...