Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Del Skrevet 22. oktober 2012 Vi har endelig fått innvilget IVF, med oppstart i januar 2013, etter 2 år med prøving. Nå er jeg så utrolig spent (og veldig desperat), og lurer på om dere som har gjennomgått denne type behandling kan svare på noen spm? På forhånd tusen takk! 1. Hvor mange forsøk trengte dere før dere ble gravide? 2. Hadde dere noen spesielle komplikasjoner under svangerskap/fødsel? 3. Hvilket kjønn fikk dere? 4. Er barnet friskt? 5. Har dere noen tips/råd til meg som skal starte med IVF (uten nesespray)? Setter veldig stor pris på om noen vil svare, for går bare rundt og tenker og grubler og prøver å glede meg til oppstart... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plinka Skrevet 22. oktober 2012 #2 Del Skrevet 22. oktober 2012 Så spennende - du går en slitsom tid i møte, men forhåpentligvis er ikke ønskebarnet så langt unna 1. Vi hadde prøvd i 4 år, og ble gravide på første ICSI i 2009. 2. Svangerskapet var relativt enkelt, men jeg var ganske preget av hormoner og generelt fryktelig sliten i 1. trimester. Aner ikke hvordan dette hadde vært uten IVF - men jeg er gravid igjen nå etter fryseforsøk i naturlig syklus, og selv med en toåring hjemme har jeg vært mindre sliten enn jeg var i første svangerskap. Fødselen var rask og ukomplisert. 3. Gutt 4. Ja, frisk og rask 5. Tips og råd... prøv å leve mest mulig normalt, og tenke minst mulig. Ja, jeg vet det er helt umulig! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144658821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebie på`n igjen Skrevet 22. oktober 2012 #3 Del Skrevet 22. oktober 2012 Vi har endelig fått innvilget IVF, med oppstart i januar 2013, etter 2 år med prøving. Nå er jeg så utrolig spent (og veldig desperat), og lurer på om dere som har gjennomgått denne type behandling kan svare på noen spm? På forhånd tusen takk! 1. Hvor mange forsøk trengte dere før dere ble gravide? 2. Hadde dere noen spesielle komplikasjoner under svangerskap/fødsel? 3. Hvilket kjønn fikk dere? 4. Er barnet friskt? 5. Har dere noen tips/råd til meg som skal starte med IVF (uten nesespray)? Setter veldig stor pris på om noen vil svare, for går bare rundt og tenker og grubler og prøver å glede meg til oppstart... 1: 3 ivf +1 avbrutt , med søsken brukte vi bare ett forsøk (termin om 3 uker) 2: førstemann har en defekt nyre, men har ingenting med ivf å gjøre.hadde tett oppfølging i svangerskapet. har em frusk nyre som fungerer for begge. Fødsel: igangsatt pga bekkenløsning , mislykket og ble haste keisersnitt . Alvorlig overstimulert første ivf(kort regime uten spray) måtte ha resterende forsøk på lang regime med nesespray. 3: gutt, venter jente nå 4: barneastma 5: lev som normalt ting kan ta tid . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144658852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonja77 Skrevet 22. oktober 2012 #4 Del Skrevet 22. oktober 2012 Det er så veldig mange ulike behandlingsmetoder innenfor ivf, det kommer ann på hva problemet er og om man vet problemet også må man prøve seg fram med ulike hormoner, doser etc. Så det er litt vanskelig å si hvordan ting vil bli for dere. Det som er helt sikkert er at de barn som blir født med IVF er like friske og raske som andre barn som fødes, og selvfølgelig er det også den samme risikoen som ved vanlig graviditet. Det som kanskje er en realitet er vel at det er noe høyere spontan abort tall med ivf behandling enn graviditet på vanlig ssett. Det er mye som skal klaffe for at man blir gravid i det normale liv og det er ennå mer som skal klaffe når man er i denne prossessen.. Men de sier at i løpet av den 3 forsøkts kvoten som gies i det offentlige blir 65-70% gravide og det er jo ganske gode tall..Så er det jo mange som også går privat etter det og får det til.Så jeg tror det er stoooore muligheter for å få ett frisk barn, men du må forberede deg på MYE venting og at ting tar tid. Og også desverre på endel nedturer...MEn man må ha troa og det er mange her inne som lykkes....Masser av lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144658892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uhhuhher Skrevet 22. oktober 2012 #5 Del Skrevet 22. oktober 2012 1. Trengte kun ett forsøk på både eldstemann, som var ferskforsøket, og nå på søskenforsøket, som er fryseforsøk. Mulig jeg representerer en litt annen statistikk enn deg, jeg er lesbisk og har i utgangspunktet ingen problemer med fruktbarheten – trenger bare litt hjelp fra en gavmild donor. :-) 2. Ingen komplikasjoner. 3. Gutt. 4. Han er helt frisk. 5. Råd: Hvis du følger opplegget ditt, er det ikke så mye du kan gjøre feil. Generelt vil jeg si at du kan prøve å stresse ned og ta vare på kroppen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144658964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MK73 Skrevet 23. oktober 2012 #6 Del Skrevet 23. oktober 2012 Vi har endelig fått innvilget IVF, med oppstart i januar 2013, etter 2 år med prøving. Nå er jeg så utrolig spent (og veldig desperat), og lurer på om dere som har gjennomgått denne type behandling kan svare på noen spm? På forhånd tusen takk! 1. Hvor mange forsøk trengte dere før dere ble gravide? 2. Hadde dere noen spesielle komplikasjoner under svangerskap/fødsel? 3. Hvilket kjønn fikk dere? 4. Er barnet friskt? 5. Har dere noen tips/råd til meg som skal starte med IVF (uten nesespray)? Setter veldig stor pris på om noen vil svare, for går bare rundt og tenker og grubler og prøver å glede meg til oppstart... 1. Fire - men totalt 11 før vi kom i mål og fødte levende barn. 2. Ikke noe som hadde med IVF å gjøre 3. Jente 4. Som en fisk ;-) 5. Spør om alt du lurer på. Innstill deg på at det kan ta tid. Prøv å være realistisk optimist! Husk på at målet helliger middelet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144664465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trinisq Skrevet 24. oktober 2012 #7 Del Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har ikke ennå fått mitt IVF-barn, men tenker fortsatt at jeg har et par råd å gi Jeg er nå 11 uker på vei med mitt første barn. Termin i Mai. Ble gravid på første IVF-behandling etter å ha prøvd selv og med hormonbehandlinger i 2 år. IVF-behandlingen er jo slitsom, det er ingen hemmelighet. Jeg ville bare gi deg en anbefaling om å være så åpen og ærlig om hva dere går gjennom som mulig. Veldig mange føler at de har en trang til å snakke om situasjonen, og da er det utrolig betryggende å vite at du har noen du kan snakke med som vet hva du går igjennom. For meg var mine foreldre og bestevenner helt uunngåelige- og jeg hadde ikke klart meg uten dem. LYKKE TIL!!! Tenk positivt, og ikke tenk for mye Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144665076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvepia *happy mum* Skrevet 29. oktober 2012 #8 Del Skrevet 29. oktober 2012 Hei. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan *trist* at dere måtte denne veien, den kan være tøff å gå, i hvertfall etter min erfaring - MEN heldigvis er ikke alle like. 1. Hvor mange forsøk trengte dere før dere ble gravide? SVAR: ICSI 1 ferskforsøk, 2 frys, og på 2 ferskforsøk klaffet det (de tre første forsøkene var i tromsø, det siste som klaffet var på Riksen) 2. Hadde dere noen spesielle komplikasjoner under svangerskap/fødsel? SVAR: Nei, en lang fødsel, men når selve pressriene startet og ungen kom ut gikk det fort, brukte lystgass, fikk også en sprøyte morfin 1 time før alt skjedde (ikke beregnet), fikk den for å slappe av, for hadde såvidt bare 4 cm åpning. åpningsprosessen min gikk MEEEEGET sakte, men etter morfinspøyta ble satt å jeg fikk slappe av gikk det fort. Som nevnt den ble satt en time før (ca 4 cm åpning da), etter den timen var det full åpning å ungen var på full fart ut! 3. Hvilket kjønn fikk dere? SVAR: Ei nydelig lita jente! 4. Er barnet friskt? SVAR: Jepp, frisk som en fisk 5. Har dere noen tips/råd til meg som skal starte med IVF (uten nesespray)? SVAR: Ta EN dag av gangen, ikke stress og ikke bli så oppsatt i å være positiv eller negativ (fikk en trasig erfaring på den siste forsøket, jeg var positiv hele veien - å fikk hele tiden slegt i ansiktet: må ikke være så positiv i tilfelle det går gale, å den såret veldig hvergang) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144680561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liaes Skrevet 29. oktober 2012 #9 Del Skrevet 29. oktober 2012 1. Icsi og de påfølgende 3 fryseforsøkene var negativt. 2. Icsi (fersk forsøk) så satt spira gitt! Så på 5. Innsett ble jeg gravid. Ingen komplikasjoner under svangerskap. Litt lavt blodtrykk og litt bekkenløsning, men det er jo helt normale svangerskapsplager. Fødselen gikk fort og gæli uten komplikasjoner! Fikk en nydelig gutt som her helt frisk, bortsett fra overømfintlige lunger, så går på astma medisin. Vær positiv, ha en positiv instilling! Det tror jeg hjelper på. For øvrig så hadde jeg akkupunktur før og etter innsett på det forsøket jeg ble gravid på, samt var helt rolig i ca ett døgn etterpå, og rimelig rolig noen dager etterpå, før jeg var tilbake på jobb og hektiske dager. Vær positiv og lev som normalt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144683034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutla Skrevet 29. oktober 2012 #10 Del Skrevet 29. oktober 2012 1. Hvor mange forsøk trengte dere før dere ble gravide? Den første vår er født etter 1ICSI og 3 frys. Den andre etter 3 frys. Og nå er jeg så absolutt høygravid med nr 3 som jeg var så heldig å bli gravid med etter 1ICSI. 2. Hadde dere noen spesielle komplikasjoner under svangerskap/fødsel? De to første svangerskap og fødsler var normale. Men denne gangen ble jeg overstimulert - så litt ekstra denne gangen, men ellers helt normale svangerskap. 3. Hvilket kjønn fikk dere? Har en jente og en gutt, og tror vi venter gutt igjen. 4. Er barnet friskt? De to som er født er friske og raske som alle andre barn. Den eldste har vært plaget med falsk krupp, men det er ingen sammenheng mellom det og prøverørsbehandlingen. 5. Har dere noen tips/råd til meg som skal starte med IVF (uten nesespray)? Ta dagene som de kommer, prøv å lev normalt (vet det er lettere sagt enn gjort). Spør lege og sykepleier om alt du lurer på, ingenting er for dumt til å spørre om. Og vær åpen ovenfor de nærmeste rundt deg hva dere går gjennom! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982768-dere-som-har-f%C3%B8dt-barn-etter-ivf-kan-dere-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-svare-meg-p%C3%A5-noen-spm/#findComment-144683045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå