Gå til innhold

Ser denne dagsmenyen grei ut?

Anbefalte innlegg

Tidlig morgen: Pupp

Frokost: 1/2-1 Brødskive med leverpostei elle yoghurt om han ikke vil ha brød

Lunsj: Grøt (1 porsjon)

Mellommåltid: Frukt/yoghurt

Middag: Kjøtt som regel (spiser lite) og pupp etterpå

Kvelds: Grøt (1 porsjon+litt) og pupp

Får vann som tørstedrikk.

Lillegutt er en skikkelig puppegutt og vi har akkurat trappet ned til pupp "kun" tre ganger daglig i håp om at han skal spise mer fast føde.

Ser dette greit ut? Hva gir dere?

Han er 11 mnd forresten.

Endret av jostine
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982743-ser-denne-dagsmenyen-grei-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min får MME, men hun er9 mnd. Dagsmeny;

7 - grøt av 100 ml vann

8- 170 ml ferdig MME

11.30 - 1 brødskive med pålegg av forskjellige slag + 1 smoothie eller et fruktbeger

15 - 1 porsjon middag (som oftest et 200 g middagsglass fordi hun ikke likte det jeg ga henne av vårt. Får avogtil av oss nå, så det går bedre)

Imellommiddag og kvelds får hun noe frukt som regel mens vi spiser middag. Eller hun får middag av oss.

18 - grøt av 100 - 120 ml vann

19 - 1 flaske med 170 ml ferdig blandet MME (men vurderer å gi brødskive i tillegg).

Endret av Westroze og tulla♥©

Får han bare kjøtt til middag, ikke noe grønnsaker? Synes kanskje det hørtes litt lite ut med bare en yoghurt til frokost. Ville kanskje heller tatt grøten til frokost, og brød/ yoghurt/ frukt til lunsj, men det er jo opp til hver enkelt :)

Jeg ville byttet om litt på måltidene. Kanskje bedre å starte dagen med brødskive/grøt i stedet for pupp? Vente en halvtime etter han er stått opp før du gir slik at han blir sulten, og ca 1 halvtime til time etterpå gir du pupp som påfyll :)

Jeg synes mengden ser fin ut. For å sikre ham mest mulig variert kost ville jeg kanskje fokusert på å venne ham til å spise mer grønnsaker og kjøtt. Hva med å gi litt grønnsakpuré eller middagsrester før formiddagsgrøten? Jo fler ganger han får en liten "prøve", desto fortere vil han venne seg til denne smaken. Jeg ville også prøvd å unngå yoghurt som mellommåltid og heller gitt en halv boks om gangen som dessert etter middag nå og da dersom han virkelig trenger yoghurt i det hele tatt. Fruktpuré eller smoothie på glass/pose fra butikken ville jeg unngått helt da de har veldig lite næringsverdi i forhold til frisk frukt og venner ham på søtsmak. Det kan være vanskelig å avvenne senere.

Jeg vet at dette ser lettere ut på papiret enn det faktisk er i virkeligheten! Vi har en vedlig kresen datter som i alle år har valgt bort middag dersom hun får muligheten til å spise grøt, yoghurt og skive. I perioder der vi ikke har vært strukturerte nok rundt maten ender hun opp med veldig lite grønnsaker og kjøttrpodukter. Hun har alltid vært småspist, så det skal ikke mer til enn en liten yoghurt eller ekstra frukt til før hun ender opp med å småspise til middag. Jeg angrer veldig på at vi ikke var mer strukturerte da vi introduserte mat da hun var liten. Kanskje hadde vi spart oss for mange kamper senere.. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...