Gå til innhold

uker i 1 trimester....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Her står alt:

1. TRIMESTER:

Første trimester går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1. Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14.

2. TRIMESTER:

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1).

3. TRIMESTER:

Tredje og siste trimester går fra den 29. uken, det vil si 28 (uker)+1(dager)og frem til fødselen.

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

Første trimester går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker

så står det nedenfor :

er det virkelig bare jeg som ikke skjønner dette....er det 11+6 eller 13+2..."#¤%&/()=?=)(/&%¤%&/()=?

Første trimester går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12. Det vil si 11(uker)+6(dager), da er man 12 fullgåtte uker

så står det nedenfor :

er det virkelig bare jeg som ikke skjønner dette....er det 11+6 eller 13+2..."#¤%&/()=?=)(/&%¤%&/()=?

13 + 2 er 3 mnd. 12+0 er 4 uker x 3, men siden en måned er lengre enn 4 uker blir det lengre enn 12+0 for 3 mnd. Regner man en måned som 31 dager blir det 13+2.

Ellers er det bare på dette forumet man sier at man er i den 6 uken når man er 5+1 eller at man er i uke 10 hvis man er 9+5. Når du kommer til lege og jordmor vil de i all sannsynlighet si at du er i uke 5 når du er 5+ og i uke 9 når du er 9+5. Noen ganger kan dette være direkte misvisende fordi man bestiller UL i det man tror er uke 6 (her inne) og så er man eksempelvis bare 5+2. Da vil man kanskje ikke se det man forventer på en UL og det skaper unødvendig bekymring.

Hvis dere ser på andre sider (babyverden og andre terminkalkulatorer) vil dere se at det er annerledes enn for bim.

Men når man f. eks skal følge "Uke til uke" og man er i uke 5+3, følger man uke 5 eller uke 6 da, ift utviklingen av embryoet? :)

Da følger du uke 5.Feks her:

http://www.libero.no/Barnet-ditt/Graviditetskalenderen1/?week=5

eller her:

http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/

Annonse

ukene har jeg jo skjønt til nå, er man f.eks 7+3 er man 3 dager i uke 8.,

men når man ser på det siste jeg la ut her, motsier man seg selv.

jeg er 11+0. dvs ferdig med uke 11, inn mot den siste uken.

har ivf så har full kontroll på hvor langt jeg er på vei.

er bare det siste som jeg lurer på som er feil.

stor forskjell på 11+6 og 13+2 faktisk over ei uke.

Endret av snuppo

på mine termin kalkulatorer er jeg i 2 trimester på mandag, er da 12+0......

jeg hørers kansje krass ut, ikke meningen,...bare irritert når dette går helt i surr.....12 uker er jo 3 mnd...teller fra mandag til mandag

12 uker er ikke 3 måneder :)

Som sagt, en måned består ikke av bare 4 uker, men 4,5 uker.

Når du teller fra mandag til mandag, teller du uker.

1. september til 1. oktober f.eks, er èn måned og ikke 4 uker :)

Dette er nøyaktig samme prinsipp som når man skal regne ut arbeidsuker, lønn osv.

Så, det å gå over i 2. trimester tilsier ikke at man er 3 måneder på vei :)

Ett trimester består ikke av nøyaktig 3 måneder :)

Dermed går du inn i 2. trimester på mandag, men er ikke fullgått 3 måneder før onsdag uken etterpå :)

Snakket med ene tanten min isted, som er jordmor, og hun sa at det faktisk er forskjellige meninger om når 2. trimester starter :)

Men på hennes klinikk er det 11+6 som er siste dagen av 1. trimester :)

Litt merkelig at det skal variere fra klinikk til klinikk, men men :)

ja, er ikke rart man blir tullerusk :-) hihihi

snakket med veninner av meg, de sa de var 3 mnd når de var 12 uker.....men men,

nå skal jeg kjøre å få meg en UL. herregud jeg er nervøs :-S

om alt er bra der, så offentliggjør jeg det, 5 dager fra eller til driiiiter jeg i hahahhaha,

skjønner jeg har en stoooor trang til å dele dette :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...