Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med når jeg går ut i permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin fredag 23. november, jobber jeg t.o.m torsdag 1, eller t.o.m. fredag 2? Skulle ikke tro at dette skulle være så vanskelig, men d

Fortsetter under...

Skrevet

Permisjonen starter uansett 3 uker før fødsel, uavhengig av termindatoen. Hvis du føder fredag 23. nov. så jobber du tom. torsdag 1. nov. og har permisjon fom. fredag 2. Føder du før termin så mister du dagene av permisjonstiden. Jeg ville nå ha tatt permisjon fom. 2. november hadde jeg vært deg.

Lykke til :)

Skrevet

4Smil, du mener vel omvendt?

Permisjonen starter 3 uker før termindato uavhengig av når man føder. Man kan jo ikke vite når man føder, så da kan man jo heller ikke gå ut i permisjon i forhold til fødsel, men ut fra termindato.

Men resten har du jo rett på ;)

Skrevet (endret)

Permisjonen starter 3 uker før termindato uavhengig av når man føder. Man kan jo ikke vite når man føder, så da kan man jo heller ikke gå ut i permisjon i forhold til fødsel, men ut fra termindato.

Jeg mener det jeg skriver - at permisjonenstiden beregnes ut i fra når fødselen er. Det innebærer at hvis du går ut i permisjon 3 uker før termin, men føder før termin, så mister du antall dager av permisjonstiden som du føder før termin. Hvis du føder etter termin, så mister du jo ikke noe av permisjonstiden, men det innebærer jo at du tar mer av permisjonstiden før fødsel.

Jeg tror man kan starte permisjonen inntil 6 uker før termin hvis man ønsker det.

Endret av 4Smil
Skrevet (endret)

Jeg mener det jeg skriver - at permisjonenstiden beregnes ut i fra når fødselen er. Det innebærer at hvis du går ut i permisjon 3 uker før termin, men føder før termin, så mister du antall dager av permisjonstiden som du føder før termin. Hvis du føder etter termin, så mister du jo ikke noe av permisjonstiden, men det innebærer jo at du tar mer av permisjonstiden før fødsel.

Jeg tror man kan starte permisjonen inntil 6 uker før termin hvis man ønsker det.

i mine ører er du også litt på bærtur :P eller, du skriver det på en omvendt måte av hva alle andre tenker. hi, jeg hadde rett og slett ringt nav, for her inne får du forskjellige svar uansett om du spørr om hvor mange dager det er i en uke :P jeg mener at permisjonen din starter f.o.m fredag den 2. har du termin på en fredag starter permisjonen fredag 3 uker før. 3 uker før termin er forbeholdt mor, nav tar absolutt ikke utgangspunkt i din fødsel da ingen aner når dette vil skje.

så det stemmer at dersom du føder før termin mister du de ukene som er forbeholdt før fødsel. men, føder du 2 uker etter termin mister du jo to av ulene med baby. du går jo hjemme og "ehh, slapper av", men tida hjemme med baby blir to uker kortere. har du ikke mulighet til å ta ekstra perm må barnet i barnehage to uker tidligere enn forventet... see? du mister for så vidt ikke "fridager", men perm sammen med baby blir kortere.

drømmen er jo å føde på termindato :P

Endret av håpefull<3
Skrevet (endret)

Det som er rett er at det er UL termin dato som legger til grunn når tid du kan ta permisjon. Man skal ta mammapermisjon SENEST 3 uker før UL termin dato, dersom du har fått dato fredag 23.november, så må du ta permisjon senest torsdag den 01.november.

Hvis du plutselig føder før termindato, f.eks onsdag den 21.november istedenfor, så skal permisjonstida regnes fra den dato. Har du valgt 80% permisjonstid med lønn så er det snakk om 57 uker fra da.

Og dersom du føder etter termindato, uansett hvilke dato det er snakk om, så er det UL dato som er lagt til grunn når tid du begynner å jobbe igjen. Det vil ikke bli endret! Dvs. du må beregner permisjonstida fra 23.nov.

Håper du skjønner :) Hvis ikke, bare spør i vei

Endret av Ane Elise

Annonse

Skrevet (endret)

Hvis du plutselig føder før termindato, f.eks onsdag den 21.november istedenfor, så skal permisjonstida regnes fra den dato. Har du valgt 100% permisjonstid med lønn så er det snakk om 57 uker fra da.

57 uker regnes ikke FRA termin. Dersom må har valgt 80 % dekningsgrad (lønn) som gir 57 uker total permisjonstid, men føder en uke før terminen, så vil man få forkortet totaltiden med en uke. La oss si det sånn:

100 % lønn i 47 uker: 3 uker FØR termin, dvs 44 uker ETTER termin. Føder du FØR terminen, vil de resterende 44 ukene begynne å løpe fra den dagen du føder, enten det er 1, 2 eller 3 uker før terminen.

80 % lønn i 57 uker: Samme sak her, bare at det da er igjen 54 uker som starter å løpe fra det tidspunktet du føder.

Skulle du føde ETTER termin blir det ingen endring i dine permisjonsuker, da løper 47/57 uker, regnet fra tre uker før terminen.

Du har første fridag/permisjonsdag 2. november, og siste jobbedag 1. november. (Jeg har termin samtidig som deg, HI, og har fått det bekreftet).

Endret av Wollafruen
Skrevet
Hvis du plutselig føder før termindato, f.eks onsdag den 21.november istedenfor, så skal permisjonstida regnes fra den dato. Har du valgt 100% permisjonstid med lønn så er det snakk om 57 uker fra da.
57 uker regnes ikke FRA termin. Dersom må har valgt 80 % dekningsgrad (lønn) som gir 57 uker total permisjonstid, men føder en uke før terminen, så vil man få forkortet totaltiden med en uke. La oss si det sånn: 100 % lønn i 47 uker: 3 uker FøR termin, dvs 44 uker ETTER termin. Føder du FøR terminen, vil de resterende 44 ukene begynne å løpe fra den dagen du føder, enten det er 1, 2 eller 3 uker før terminen. 80 % lønn i 57 uker: Samme sak her, bare at det da er igjen 54 uker som starter å løpe fra det tidspunktet du føder. Skulle du føde ETTER termin blir det ingen endring i dine permisjonsuker, da løper 47/57 uker, regnet fra tre uker før terminen. Du har første fridag/permisjonsdag 2. november, og siste jobbedag 1. november. (Jeg har termin samtidig som deg, HI, og har fått det bekreftet).

Oj, skrev jeg det?!! Beklager, det som jeg mente var det samme som så du skrev, med andre ord så har du det helt rett. Gikk visst litt fort i svingen her :)

Skrevet

Man kan ta permisjon opp til 12 uker før fødsel

Skrevet

i mine ører er du også litt på bærtur :P eller, du skriver det på en omvendt måte av hva alle andre tenker. hi, jeg hadde rett og slett ringt nav, for her inne får du forskjellige svar uansett om du spørr om hvor mange dager det er i en uke :P jeg mener at permisjonen din starter f.o.m fredag den 2. har du termin på en fredag starter permisjonen fredag 3 uker før. 3 uker før termin er forbeholdt mor, nav tar absolutt ikke utgangspunkt i din fødsel da ingen aner når dette vil skje.

så det stemmer at dersom du føder før termin mister du de ukene som er forbeholdt før fødsel. men, føder du 2 uker etter termin mister du jo to av ulene med baby. du går jo hjemme og "ehh, slapper av", men tida hjemme med baby blir to uker kortere. har du ikke mulighet til å ta ekstra perm må barnet i barnehage to uker tidligere enn forventet... see? du mister for så vidt ikke "fridager", men perm sammen med baby blir kortere.

drømmen er jo å føde på termindato :P

Jeg skal føde for 4. gang nå og har hver gang født før termin. Min egen erfaring er at permisjonstiden blir beregnet fra når fødsel er - ikke når termin er.

I tillegg hvis man går inn på NAV sine sider og leser så refereres det kontinuerlig til fødsel og man kan blant annet lese:

"Lengden på stønadsperioden er avhengig av når fødselen skjer."

Det står for øvrig i Folketrygdloven:

"

§14-10 Første ledd - Når foreldrepengeperioden ved fødsel starter

Foreldrepengeperioden begynner i alle tilfeller senest å løpe tre uker før fødselen. Dette gjelder også i de tilfeller der moren ønsker å være i arbeid i hele eller deler av tre ukers perioden før fødselen. Arbeid i dette tidsrommet gir derfor heller ikke opptjening av rett til foreldrepenger.

I perioden fra 12 uker til tre uker før fødsel:

I tilfeller der det er inngått avtale om permisjon, begynner foreldrepengeperioden å løpe fra det avtalte tidspunkt. I praksis avtales som oftest permisjon fra tre ukerstidspunktet før forventet termin. Dersom fødselen inntrer før det avtalte tidspunkt, starter foreldrepengeperioden fra fødselsdatoen.

Har moren faktisk gått ut i foreldrepermisjon på et tidspunkt før det avtalte tidspunkt for permisjonens begynnelse, blir dette tidspunktet avgjørende."

Jeg ønsker ikke å forvirre noen med det jeg skriver - bare oppklare.

Skrevet

du søker om permisjon med utgangspunkt i termin, altså permisjonen begregnes ut fra termin. men lengden (tiden hjemme med baby) kan variere alt etter når fødsel skjer.

Skrevet (endret)

Ja, HI spurte vel bare om hvilken dato hun skulle gå ut i permisjon, ikke om hva som skjedde hvis man fødte før eller etter termin. Datoen når permisjonen starter er jo den samme, altså 3 uker før termindato, sålenge man ikke vet hvilken dag man føder. HI ville vel bare vite hvilken dag siste arbeidsdag blir, og det er 3 uker før termin, altså siste arbeidsdag torsdag 1. nov.

Endret av Luna05
Skrevet

Har termin fredag 23. november, jobber jeg t.o.m torsdag 1, eller t.o.m. fredag 2? Skulle ikke tro at dette skulle være så vanskelig, men d

Hei :)

Jeg har termin med min tredje baby torsdag 22.nov., så da blir min første dag i permisjon torsdag 1.nov. og din første dag i permisjon er fredag 2.nov.

Lykke til med novemberskatten :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...