Gå til innhold

Hvordan vet jeg at hun er mett?

Anbefalte innlegg

Sitter her med en liten jente som er 4 dager gammel. Syns vi får til ammingen veldig bra. Har ømme brystvorter, men det er vel normalt? Er i tillegg litt sår pga feil sugeteknikk i starten. Men det har ordnet seg. Men jeg lurer på hvordan jeg kan vite at hun er mett? Hun kan tømme begge brystene og likevel gape etter mer. Er det da suttebehovet som ikke er dekket? Har mye melk, så skal ikke stå på det. Samtidig kan hun spise mye og lenge og likevel være sulten igjen etter en halv time. Hun er ikke våken uten at hun vil ha mat, og da skal det skje med en gang. Normalt? Kan gå 20 min mellom matingene og det kan gå tre timer. Varierer veldig!

Dette er andemann, så skulle tro jeg slapp å være usikker. Men sist gikk det ikke så bra med ammingen, så vil gjøre alt rett denne gangen. Vet at hun ikke er mange dagene enda, så ting går seg vel til. Men håper noen har svar. Ble veldig rotete dette, beklager det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982275-hvordan-vet-jeg-at-hun-er-mett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Alt du nevner høres normalt ut :) Melkeproduksjonen kan være ganske enorm i starten, men justerer seg i såfall som regel ned i løpet av en ukes tid etter fødselen.

Så lenge du ikke blir sår, og ømheten er til å leve med, ville jeg ikke gjort noen justeringer eller endringer i ammingen nå. La henne die akkurat så ofte, lenge og mye som hun vil.

Du sier ingenting om når på døgnet hun dier oftest, men man har minst melk på ettermiddag/kveld og mest om morgenen, så det er vanlig å amme "hele tiden" på kvelden. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Takk for svar :) er som du sier, mest mating på ettermiddag/kveld. Men hun spiser ofte og mye hele dagen egentlig. Så sitter i grunn med puppen ute hele kvelden. Men det gjør forsåvidt ingenting, etter storebror er lagt har jeg allverdens tid. Eneste er at når hun sovner, så sklir hun litt av på en måte. Dette gjør at den blemmen jeg fikk i starten ikke forsvinner. Får jo ingen "pause" heller, så gror vel ikke skikkelig da. Er fryktelig vondt med en gang hun begynner å suge, men tar ikke lang tid før det er over. Så det er til å leve med.

Det er helt normalt (og veldig bra, fordi det stimulerer melkeproduksjonen) å die hele tiden i starten. Hvordan er vektoppgangen hennes, har du vært og veid etter hjemreise enda?

Koble henne fra om hun sklir av!! Riktig sugetak er VIKTIG VIKTIG VIKTIG når du allerede har fått sår. Lufttørk i de periodene hun ikke dier.

Ei god ammepute kan gjøre det enklere å holde henne på plass, om du ikke har det så kan du forsøke med en stødig hodepute (gjerne med dun).

Da har helsesøster vært her. På fredag hadde hun gått ned ca. 200 g. I dag har hun gått opp igjen 130 g. På tre dager! Så skulle ikke bekymre meg for at hun fikk for lite. Hun har også en tendens til å gulpe mens hun spiser, så blir fult nedi magen.

Sugetaket er blitt veldig bra. Kobler fra når jeg merker at taket blir dårligere. Da sover hun som oftest så tungt at hun ikke merker det en gang. Er veldig øm fortsatt, men blemmene er nesten vekke. Har begynt å kose meg med ammingen, og er utrolig glad for at det har gått så bra denne gangen. Fikk det aldri skikkelig til med storebror.

Tusen takk for gode svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...