Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #1 Skrevet 20. oktober 2012 Min datter på syv år liker ikke melk. Dette var vel noe hun begynte med i femårsalderen, og etter det har hun måttet drikke noe melk til kvelds hver dag. Dette var legen som anbefalte, og hun drikker, om en litt motvillig. Liker fortsatt ikke smaken, men sluker det slik at hun ikke merker det. Føler litt på at det ikke er rett å tvinge henne, når hun virkelig ikke liker smaken. Lillesøster liker for eksempel ikke eplejuice, og hun slipper jo å drikke det. (litt dårlig eksempel, da melk inneholder mer bra ting enn eplejuice, men likevell..) Hvor mye melk trenger egentlig et barn, og hvor mye av det hun trenger kan hun få i seg gjennom andre melkeprodukter? Kakao, eller varm melk med oboy liker hun, men hun kan jo ikke få det hver dag. Noen som har noen innspill?
lille sprelle Skrevet 20. oktober 2012 #2 Skrevet 20. oktober 2012 Vårt barn har aldri likt vanlig melk. Vi har gitt henne biolamelk (hun får den magre varianten) i stedet. Får da i seg det hun trenger av div. stoffer og i tillegg til melkesyrebakterier (eller hva det nå het igjen) som er bra for magen. Dersom barnet ditt ikke liker melk, kan det jo være at hun er intolerant også?
Honningmelon Skrevet 20. oktober 2012 #3 Skrevet 20. oktober 2012 Min yngste på 18 mnd er heller ikke glad i melk, så da får hun slippe det. Hun spiser en del youghurt og litt ost i stedet.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #4 Skrevet 20. oktober 2012 Hvorfor i alle dager må hun drikke melk hver dag? Jeg har fire barn, hvor to av dem ikke drikker melk (noe jeg ikke gjør selv heller). De får dekket sitt behov for alle næringsstoffene som er i melk ved å ha et godt og variert kosthold samtidig som de alle spiser ost og yoghurt. I følge helsesøster og barnelegen på helsestasjonen er det helt greit at et barn ikke drikker melk fra glass, det er ikke noe vi må gjøre altså.
Soon to be mum Skrevet 20. oktober 2012 #5 Skrevet 20. oktober 2012 Det finnes i tillegg til ost og yoghurt, som andre har nevnt her, også andre måter å få inn melk i kostholdet: Grøt (feks havregrøt laget på melk eller risgrøt innimellom), og diverse middagsmat med melk i osv. Bare vær fantasifull ift slike alternativer gjennom uka, så får hun nok i seg det hun trenger av næringsstoffer likevel.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #6 Skrevet 20. oktober 2012 Så godt å høre at andre har fått beskjed om at melk ikke er så viktig! :-) Hun er mest sannsynlig ikke intolerant, det har vi sjekket. Legen mente den beste løsningen i vårt tilfelle var å tvinge i henne litt melk hver dag. Jeg syns det var en rar anbefaling fra legen, prøvde å lese meg til litt selv, men han var såpass påståelig at jeg valgte i dette tilfellet å høre på ham. I begynnelsen var hun ganske motvillig, men så gikk det seg til etter hvert. Nå har hun derimot begynt å protestere igjen - og jeg har bestemt meg for at i kveld, ja, da skal hun få appelsinjuice i stedet for melk! Så får vi bare være påpasselige med at hun spiser mye ost og youghurt! :-)
Tauriel Skrevet 20. oktober 2012 #7 Skrevet 20. oktober 2012 Jentungen her drikker ikke melk, fikk bare spørsmål om hun spiste melkeprodukter. Og siden hun gjorde det så var det ingen problem Synes ikke det er rett å tvinge barn og spise/drikke noe de ikke liker (så lenge det ikke er snakk om medisin)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Du kan jo gi henne frokostblanding med melk om hun liker det. Liker ikke melk selv jeg, men jeg spiser f.eks havrefras eller all-bran med melk på av og til, da synes jeg det er greit med melk.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 Herlighet, hvorfor tvinge i et barn noe det ikke liker? Gutten min drikker aldri melk hjemme. Har han ikke gjort siden han var litt over 2. Spiser yoghurt, ost og feks. frokostblanding da. Jeg likte aldri melk a jeg var liten. Foreldrene mine tvang det i meg, og har faktisk ikke smakt ren melk siden jeg var ca.7 år. Blir uvel bare ved tanken på det. For alt jeg vet kan det hende jeg liker det, men får meg ikke til å smake på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå