Gå til innhold

Svangerskapskløe, den farlige eller den ufarlige?

Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer?

Jeg er nå i uke 39+3

Det startet med litt kløe på magen i uke 33/34 som utviklet seg til sterk kløe på magen som igjen ble til enda sterkere kløe med massivt utseltt. Små røde nupper. Dette spredte seg til lår og legger. Jeg så rett og slett ut som jeg hadde en brannskade. Fikk oppfølging på Ahus med blodprøver for å sjekke levervedrier og gallesyre. Ingen kløe under føtter eller håndflater da, men tok prøver likevel. Prøver normale, men kløen fortsatte. Tok nye, fremdeles normale verdier og kløen ble etterhvert mindre, og utslett mye, mye bedre, nesten borte, og dette kun ved bruk av Apobase. Men så begynte kløen inni hender og under føtter. Ikke voldsomt mye, men klør hver dag, samt at det stikker en del, og litt kløe her og der ellers på kroppen. Tar prøver hver uke, fremdeles normale verdier på gallesyre og lever. Men spørsmålet er, kløen rundt om kring på kroppen er bedre, men det har tatt seg opp under føtter/i håndflater som ofte er symptom på den alvorlige svangerskapskløen, men verdier er normale. Noen andre som har opplevd å klø under føtter/i håndflater/mellom fingre/tær, uten at dere har fått påvist forhøyede gallesyreverdier eller leververdier?

klarer ikke slå meg til ro her jeg sitter... men så lenge verdiene er normale, hva kan jeg gjøre? Kan denne kløen skyldes noe annet?

Takker så mye for svar!

Fortsetter under...

Med første mann hadde jeg føtter og håndflater som klødde...ikke noe farlig kløe på meg hvertfall ! Har klødd litt i det siste, men ikke nok til p bekymre meg. Men jeg fikk sånn utslett du beskriver , i uke 5-8 ca i graviditeten...utslett på hele kroppen , og trodde jeg skulle klø meg ihjel!!! Hvertfall på føttene som jeg kloret opp på natten...tok allergi tabletter og kjøpte hvitvask og det hjalp! Så lenge du har tatt prøver som er normale så ville jg stolt på det, om du er i tvil så be om en ny prøve, og er den fin så er det bare vanlig svangerskapskløe:)

Med første mann hadde jeg føtter og håndflater som klødde...ikke noe farlig kløe på meg hvertfall ! Har klødd litt i det siste, men ikke nok til p bekymre meg. Men jeg fikk sånn utslett du beskriver , i uke 5-8 ca i graviditeten...utslett på hele kroppen , og trodde jeg skulle klø meg ihjel!!! Hvertfall på føttene som jeg kloret opp på natten...tok allergi tabletter og kjøpte hvitvask og det hjalp! Så lenge du har tatt prøver som er normale så ville jg stolt på det, om du er i tvil så be om en ny prøve, og er den fin så er det bare vanlig svangerskapskløe:)

Takk for svar! ja, det er jo det jeg lurer på, om man kan klø under føtter og i håndflate og ikke ha den farlige kløen, dvs normale verdier på gallesyre og leverprøve. Skal ta nye prøver på mandag. Greit å følge litt med :-)

Håper kløen din holder seg borte:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...