Gå til innhold

Dere som stresser i jobben

Anbefalte innlegg

- Er dere redd for at dette skal gå utover barnet i magen?

Selv har jeg en jobb som er svært stressende til tider, og er nå på full fart inn i en slik periode. Var hjemme fra jobb med sterk hodepine denne uka, og da jeg var hos legen sa han at dette nok er stressrelatert. Jeg tenker at det er greit så lenge det går over, men er nå begynt å kjenne meg mer og mer stressa i kroppen, det har liksom "satt seg" i overkroppen. Gjør dette noe for barnet? Jeg er 18 uker på vei.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982168-dere-som-stresser-i-jobben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en sånn jobb.. Jeg tror ikke det går utover babyen, har tro på at den er trygg og skjermet. Så lenge blodtrykket holder seg normalt. :-)

Derimot tror jeg det i de verste periodene går ut over meg. Som gravid føler jeg at jeg mangler det ekstra "giret", at jeg har mindre motstandskraft. Da får jeg vondt i hodet, vond nakke og dårlig humør.

Trøster meg med at så lenge stresset er periodevis går det greit. Da får jeg hentet meg inn igjen. Men er veldig bevisst på å ha minst mulig planer utenfor arbeidstid og i helger. Husvask er det " så som så" med, og jeg må rett og slett senke kravene til meg selv litt.

Har 2 barn fra før, som må få tid og oppmerksomhet. Når de er i seng, er det sofa for den gravide.... :-)

Ja jeg har og en fysisk å psykisk stressende og tung jobb med høyt tempo, men jeg har alldri tenkt at jeg kan skade barnet av den grunn (er 22+3 uker)

jeg tar hensyn ja, har sluttet å løfte de tyngste tingene og holder meg borte når det males (oljebasert industrimaling). Jeg kjenner kroppen min og vet hvor mye den kan presses, mye mindre nå og sånn er det bare. Jeg har akseptert at jeg ikke har den samme enegien å styrken jeg hadde og det er helt greit.

Jeg har aldeles ingen dårli samvittighet ovenfor noen når jeg kjenner jeg må sette meg ned å ta 5 min. Har jeg det bra, har tulla i magen det bra:) jeg kjenner hun spreller å stuper inni magen hele tiden og da vet jeg hun har det bra:)

Jeg er servitør og det blir fort en del stress og mye å gjøre..

Det gjør det ikke bedre at vi alltid er for få på jobb og man selv på jobbe for 2-3 stk av gangen..

Jeg snakket med legen min om dette og han sa at dette ikke er bra for baby..Er du stresset, blir baby stresset.

Han sa at om det ble for mye, var det best å sykmelde seg og heller være hjemme og slappe av og være borte fra omstendighetene :)

Babyen i magen blir påvirket av stresset mor. De første nervetrådene i hjernen reagerer allerede i magen og om de får nok input på stress vil også barnet kjenne denne følelsen når de kommer til verden (kanskje litt kronglete forklart).

Jeg gikk mye stresset med forrige gang og resultater de mener skyldes stress ved mitt barn er: lav fødselsvekt, født før termin, lite fostervann, lang navelstreng og en urolig barseltid.

Oj, det høres jo ikke bra ut. Jeg prøver å ikke la med stresse altfor mye i de stressede periodene, men det er ikke lett. Er redd jeg blir mer stressa av at jeg er redd for å stresse.

Når føler man at det blir for mye? Hvor lenge skal man la det gå?

Annonse

Først og fremst går stresset utover deg selv med det å blant annet være sliten, trøtt, ha hodepine osv. Jeg jobbet (har permisjon nå:) i en kjede hvor vi sprang hele dagen, ofte hadde underbemanning og i korte trekk var stressende nærmest hver dag.

Det jeg merket det aller mest på var kroppen som fikk feil belastning, og bekkenløsning og ryggvondt kom snikene da jeg var halvveis.. Da jeg var 28 uker ble jeg halv sykemeldt frem til uke 34, og etter det ble jeg vekke fulltid. Det å jobbe halvt kan jeg anbefale på det varmeste, for halve dager er gull verdt om man har vondt og stresser for mye. Da har man et klokkeslett man går hjem og ferdig med det.

I noen tilfeller kan babyen bli stresset den også, så er man helt på randen så er dte ingen tvil om hva som burde gjøres ;) Lykke til!

Babyen i magen blir påvirket av stresset mor. De første nervetrådene i hjernen reagerer allerede i magen og om de får nok input på stress vil også barnet kjenne denne følelsen når de kommer til verden (kanskje litt kronglete forklart).

Jeg gikk mye stresset med forrige gang og resultater de mener skyldes stress ved mitt barn er: lav fødselsvekt, født før termin, lite fostervann, lang navelstreng og en urolig barseltid.

Det hørtes ikke bra ut og en liten ting å tenke på for alle tror jeg. Har en til dels stressende jobb, men noe av stresset kommer av at jeg for øyeblikket ikke trives med miljøet, sjefer og endel kolegaer. Har ikke fortalt at jeg er gravid enda, skal gjøre det snart, men vil ikke bli "tilsidesatt" selv om jeg har skjønt at dette ikke er tiden for karriere. Mannen min sier det er bedre å heller 2drite litt i det" og ta det igjen når jeg er tilbake. Den tiden som vi har foran oss nå kommer ikke igjen - så vi må passe på å nyte den! Er i dag hjemme forkjølet og feber.. etter å ha presset meg gjennom en dag på jobb i går da kroppen nok helst trengte vile..

Lykke til til alle!

Det hørtes ikke bra ut og en liten ting å tenke på for alle tror jeg. Har en til dels stressende jobb, men noe av stresset kommer av at jeg for øyeblikket ikke trives med miljøet, sjefer og endel kolegaer. Har ikke fortalt at jeg er gravid enda, skal gjøre det snart, men vil ikke bli "tilsidesatt" selv om jeg har skjønt at dette ikke er tiden for karriere. Mannen min sier det er bedre å heller 2drite litt i det" og ta det igjen når jeg er tilbake. Den tiden som vi har foran oss nå kommer ikke igjen - så vi må passe på å nyte den! Er i dag hjemme forkjølet og feber.. etter å ha presset meg gjennom en dag på jobb i går da kroppen nok helst trengte vile..

Lykke til til alle!

Tror nok det har mye med hva slags type jobb man har. Jeg var midt i oppstart av en ny bedrift da jeg gikk gravid forrige gang og "tok med meg jobben hjem". Tenkte på den og drømte til og med om den. Tror det kan være lettere med en jobb man kan legge fra seg i større grad når man går hjem for dagen.

Men det er som du sier helt klart noe å tenke på! Man har så lyst til å gjøre det bra på alle arenaer og ikke minst jobben, og man har hørt så altfor mange ganger at graviditeten ikke er en sykdom. Så man presser seg gjennom alt mulig. Viktigste er at du lytter til kroppen din! Er ærlig med de på jobb og heller gå til jordmor og be om å få slippe jobb om det trengs. Du trenger ikke bruke opp sykemeldingsdagene dine engang! :)

Det er ikke noe gøy å tenke på at dette går utover den lille i magen..Jeg snakket med legen min og han sa at jeg ikke fikk lov til å jobbe når det var sånn..Da sa han at jeg skulle komme å få sykemelding..

Jeg har litt samme greia som Bambin# over her..Jeg trives ikke helt..Den nye sjefen er ingen sjef..han ordner ikke opp i noe..Ordner ikke om det magler noen på jobb.."Vi får gjøre det beste ut av det.."..og jeg orker ikke dette i lengden..Det ender da opp med at jeg må jobbe for 2..

Går litt på psyken..og jeg tenker da at det er bedre at jeg er hjemme å tenker på meg selv..!? :)

Det gjør det ikke bedre at vi alltid er for få på jobb og man selv på jobbe for 2-3 stk av gangen..

Jeg snakket med legen min om dette og han sa at dette ikke er bra for baby..Er du stresset, blir baby stresset.

Han sa at om det ble for mye, var det best å sykmelde seg og heller være hjemme og slappe av og være borte fra omstendighetene :)

usch servitør har jag jobbat som førr och orker ikke tenka på att jobba som de mens jag er gravid, måste va otroligt slitsamt før dig! men du er flink da :) rart legen din sa de om stress før jag snacka med min lege om akkurat de haromdagen og min lege sa att barnet anpassar sig gott etter mamman så stress var ikke så farlig?? att babyn tåler mye stress? sjalv jobber jag i barnehage.

Takk for svar. De to siste dagene har jeg vært så sliten på jobb at jeg har vært redd for å begynne å gråte. Merker at jeg ikke har energien til å være like tålmodig som før, og lunta er kortere. Føles dårlig når jeg jobber med ungdom og plutselig kommer i konflikter der jeg til vanlig bare kan le ting bort. Idag begynte jeg nesten å gråte da en kollega spurte hvordan det gikk. Jeg føler meg ikke stressa, men jeg føler meg jo ikke bra.

Har veldig høy terskel for å gå til legen, men dersom jeg merker at jeg ikke fungerer godt nok på jobb, må jeg kanskje innse at jeg må roe litt ned?? jeg har jo ikke vondt noe sted, så føler ikke jeg kan få sykemelding

usch servitør har jag jobbat som førr och orker ikke tenka på att jobba som de mens jag er gravid, måste va otroligt slitsamt før dig! men du er flink da :) rart legen din sa de om stress før jag snacka med min lege om akkurat de haromdagen og min lege sa att barnet anpassar sig gott etter mamman så stress var ikke så farlig?? att babyn tåler mye stress? sjalv jobber jag i barnehage.

Det er fryktelig slitsomt!Men det som er det værste, er trivselen.Jeg skal til legen igjen etterpå og jeg skal få sjukmelding..Jeg jobbet for 2/3 stk i går fordi sjefen mener vi ikke trenger flere i restauranten...Og jeg blir så sliten...Så nå er det nok..Han har heller ikke spurt meg en gang siden jeg fortalte at jeg var gravid for 6-7 uker siden, om hvordan jeg har det eller om det går bra..Eneste han sier "Ikke stress, ikke tenk på det."Han er ikke på jobb selv og han fikser ingenting..

Nå orker jeg ikke mer og skal være hjemme med god samvittighet! :)

Så rart at legene sier forskjellig.. :/ Det er ikke bra..Hm!

Jeg vil i allefall ikke risikere noe som helst.Tenk om det skulle skje noe.Det jeg merket i går var at jeg fikk smerter i magen og da begynte jeg bli bekymret...Men kjente liv etterpå, men alikevel..Kroppen min klarer ikke dette presset.. :/

Annonse

Frida80, jeg holdt også på å knekke samme på jobben i går.Var en kollega som spurte meg og jeg holdt på å begynne gråte.Kroppen er utslitt.

Det er viktig å høre på kroppen sin, i allefall når man er gravid mener jeg da.Man har 2 å tenke på nå :)

Kanskje du skal ta deg en tredagers til uka?Komme deg til hektene igjen og slappe av? :)

Jeg jobber med salg og blir målt på resultater - er i uke 17 nå og begynner å føle veldig på at kroppen og psyken ikke er helt på rett hylle...

Har to barn fra før, og merker at jeg må konsenterer meg veldig for ikke å la frustrasjon og nedstemthet gå ut over de hjemme. Har vært igjennom totalt 5 spontanaborter innenfor uke 12, men det er også en sykisk belasning nå merker jeg.... det går ikke en dag uten at jeg tenker på om det er noe liv der inne... Det er jo veldig vanskelig å vite, siden man har vanskelig for å kjenne bevegelser... Er redd for at en stresset hverdag med full jobb, barnehagebarn og skolejente + hus og hjem vil påvirke svangerskapet i negativ retning... Legen min mener at stress ikke påvirker svangerskapet...

Tenk på dere selv å den lille sier nå bare jeg.. av min erfaring i arbeidslivet er det ingen som bryr seg eller takker deg for at du sliter deg ut.

Vedlig sant! Det blir fort "glemt" alt sliten man gjør på jobb...

Jeg har trivedes mye bedre i sist svangerskap og var ikke sykemeldt en dag, jobbet til 3uker før termin uten noen planger, men kjenner nå at med nr 2 og ingen avslapping på kveldstid tar på. har jo også bitt noen år eldre;)

Noe av det første jeg gjorde var å finne en ny vaskehjelp - så deilig! Orket ikke tanken på å bruke det lille av krefter jeg har på å vakse hus - så jenter det er en bra investering!

Fant foresten denne

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stress-paverkar-foster_6916865.svd

Endret av Bambini#1

Det er fryktelig slitsomt!Men det som er det værste, er trivselen.Jeg skal til legen igjen etterpå og jeg skal få sjukmelding..Jeg jobbet for 2/3 stk i går fordi sjefen mener vi ikke trenger flere i restauranten...Og jeg blir så sliten...Så nå er det nok..Han har heller ikke spurt meg en gang siden jeg fortalte at jeg var gravid for 6-7 uker siden, om hvordan jeg har det eller om det går bra..Eneste han sier "Ikke stress, ikke tenk på det."Han er ikke på jobb selv og han fikser ingenting..

Nå orker jeg ikke mer og skal være hjemme med god samvittighet! :)

Så rart at legene sier forskjellig.. :/ Det er ikke bra..Hm!

Jeg vil i allefall ikke risikere noe som helst.Tenk om det skulle skje noe.Det jeg merket i går var at jeg fikk smerter i magen og da begynte jeg bli bekymret...Men kjente liv etterpå, men alikevel..Kroppen min klarer ikke dette presset.. :/

Nej ingen jobb er vert att de skjer babyn din noe! du kommer ikke få en klapp på skuldern efter 9 månader du jobbet heller så ikke tenk på de, bare sykemeld dig du syns jag, viss jobben din ikke er flinke nok till og tillrettelegge for dig :)

Nei, det tror jeg på.At man ikke får noe positivt tilbake om man er i jobb i 9 mnd..

Men nå er jeg sykmeldt i noen uker og jeg og lille bebi skal bare kose oss :) Nå slipper jeg å tenke på stresset og styret der og der er godt :) Lille bebi har sparket igjen i kveld og det er kanskje et tegn på at jeg trengte dette? :) :)

Venninen min fikk beskjed om at hun kom til å føde noen uker før termin om hun ikke sluttet å stresse. Baby kom 2 uker før.

Har selv en stressende jobb og burde vel egentlig ikke jobbet så mye pga stresset.Men nå er det bare 2 uker igjen med jobb..så håper det går fint til da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...