lille+desembergull<3 Skrevet 20. oktober 2012 #1 Del Skrevet 20. oktober 2012 Venter lillesøster om ca 5 uker, og har ei som da er nesten 15 mnd. Noen som har tips og råd , erfaringer(om alt og ingenting) som vil dele? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982164-dere-med-to-tette-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Major HotLips Houlihan Skrevet 20. oktober 2012 #2 Del Skrevet 20. oktober 2012 Det vil jeg også høre om! Får 13 mnd mellom mine småjenter Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982164-dere-med-to-tette-barn/#findComment-144652345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. oktober 2012 #3 Del Skrevet 20. oktober 2012 12,5 mnd mellom gullene her Nå er forholdene her no utenom "normalen", med ei datter som ikke tåler mm eller mme, så vi hadde hyling i 3-4 mnd pga det, men når hun kom over på kumelk og fast føde, så roet det seg, til det etter noen uker var helt over! Da startetgutten å slite med tenner, noe som er et STORTproblem for han.. Så her i gården er det ingen solskinns historie, det blir 3-4 timer med søvn pr natt, slik har det vært siden jenta var 3 dager gammel.. Jeg er heldig når jeg våkner etter 6 timer med søvn. Storebror er hovedsaklig glad i lillesøster, og kan leke ved siden av henne osv.. Så kommer vi til mat til henne, oghan blir illsint, starter å skal kaste lekerpå henne, slår henne osv, det er vist ikke godkjent at vi hjelper lillesøster med å få i seg maten.. Men resten av tiden er de gode venner.. Samboeren er da borte 4 av 7 dager i uka nå, og de 3 han er hjemme, er han som regel ikke hjemme mer enn 8 timer + sovingen til sammen, så det er ikke stort av hjelpder heller.. Eldste er i bhg nå, 50% plassering, og det er utrolig godt for meg å få denavlastningen, og godt for han å komme i kontakt med noen på egen alder også. For all del, det er ofte det er bare fryd og gammen med de to også, men det slitsomme med det, det har fortsatt et overtak uten like.. Det er tøffe tider og utslitelses moment akurat nå, men jeg går fortsatt med stor tro på at dette går seg til om noen år.. Det er bare å komme dit Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982164-dere-med-to-tette-barn/#findComment-144652505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M-M-M-mamma Skrevet 20. oktober 2012 #4 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg har 14,5 mnd mellom jentene mine og her er historien en annen Jeg var som deg veldig spent på hvordan det skulle gå, men bestemte meg for å ha et åpent sinn og ta det som kom på strak arm Vår eldste var en krevende baby med kolikk til hun var 5 mnd og mye problemer med magen, hun ble bært og bysset frem til neste bør født nesten. Som kom babyen og hun var en mye roligere type. Sov godt fra første stund og tar livet med ro Alt gikk bedre, amming, soving og det å i set hele tatt ha baby Man får ikke like mye tid til å nyyyyte alt, men det er mye kos likevel Vår eldste er ikke sjalu (enda iallefall), men syns nok mamma brukte litt mye tid på amming og sånn :/ Hun fant da på alt mulig, nå er vi mer på lag Nå sover hun yngste fra 19:30 til 07 med bare en amming om natten og hun er bare 4 mnd Vi har nesten vært mer våken om natten med hun eldste etter at babyen kom...selvfølgelig er det slitsomt med to tette, det er travelt, rutiner må innarbeides og utføres hele tiden, liten tid til seg selv eller kjæresten..men de er verdt det Jeg har valgt å ha hun eldste hjemme litt ekstra da hun ikke var begynt i bhg så vi koser oss Max og jeg kommer aldri til å glemme denne tiden Lykke til og kos deg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982164-dere-med-to-tette-barn/#findComment-144654193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bocca Skrevet 22. oktober 2012 #5 Del Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har 18 mnd mellom mine, så eldste er jo litt større enn din Her hos oss har det heldigvis ikke vært noe sjalusi i de hele tatt. Det har gått over all forventning )) Jeg var så heldig at mannen min var hjemme tre uker etter fødsel med nr to, og nr 1 begynte i bhg 2 uker etter fødsel. Tipset jeg vil gi deg er å lytte til den største og vise at du er der på samme måte som før. Vi løste det med at om nr 1 ville til meg tok pappaen minste med en gang slik at jeg ble "ledig" for nr 1. Ville hun heller til pappaen da så byttet vi... Ble litt mye bytting di første dagene, men det gikk kjempe bra ved amming satt eldste nesten inni meg, men etter ett par ganger så var det ikke kjempe spennende lenger Ellers er jo alle forskjellige og velger forskjellige løsninger... Nå er minste snart ett år og det blir bare bedre og bedre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982164-dere-med-to-tette-barn/#findComment-144658307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reddiken Skrevet 23. oktober 2012 #6 Del Skrevet 23. oktober 2012 Hos meg ble det nøyaktig 15 mnd imellom. Nå er yngste 3,5 mnd. I begynnelsen slet jeg med utrolig dårlig samvittighet overfor eldstemann, fordi jeg hadde gitt ham ei lillesøster... Vet det høres teit ut, men med alle hormonene som raste i kroppen så var det nå engang slik. Storebror forandret seg heldigvis ikke så mye etter fødselen, han ble bare litt mer aktiv enn han allerede var. Han får kose og styre med henne nesten så mye han vil, og han har alltid et ledig fang å komme opp i hvis han føler for det. Når jeg steller henne er han alltid med og ser på og hjelper til på sin måte :-) Skal innrømme at den første tiden var kaotisk, og jeg gråt endel pga lite søvn. Nå har det blitt mer forutsigbart med alt, selv om jeg kanskje ikke sover mer :-) Storebror går i barnehage noen dager i uken, så da koser jeg og den lille hjemme i ro og fred. Den første tiden var det kjempeuvant at vi hadde fått en baby til, men det blir virkelig bare bedre og bedre for hver dag som går :-) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982164-dere-med-to-tette-barn/#findComment-144661873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondejenta Skrevet 23. oktober 2012 #7 Del Skrevet 23. oktober 2012 16 mnd mellom mine to eldste døtre. Masse sjalusi, så det er om og gjere å involvere den eldste i ALT. Det lærte eg då det kom endå ei lita ei. Mykje mindre sjalusi då. Så ikkej skift bleier på stellebordet, men flytt på gulvet og la storesøster hjelpe til Lykke til ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982164-dere-med-to-tette-barn/#findComment-144663438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2prinsesser11&12 Skrevet 25. oktober 2012 #8 Del Skrevet 25. oktober 2012 Her er det akkurat 17 mnd mellom jentene. Eldste var verdens snilleste og roligste baby som sov natten igjennom fra vi kom hjem fra sykehuset og var sjeldent grinete, så vi hadde aldri trodd at lillesøster skulle være like snill og rolig. Lillesøster har sovet natten gjennom siden hun ble født. Måtte vekke henne for å se om hun var sulten de to nettene vi var på barselhotellet, men det var det ingen vits i siden hun ikke ville ha (hun gikk ikke ned mer enn 200 g mens vi var der og hun hadde da fortsatt 300 g å gå på før de evt. måtte sjekke det ut). Eldste var hos besteforeldrene sine mens vi var på barselhotellet og kom hjem tre dager etter at vi hadde kommet hjem igjen. Det har ikke vært tegn til sjalusi enda, hun vil kose og ha lillesøster på fanget, trøster henne når hun gråter og skal gi henne smokken, pakke over henne, osv. Eldste er også med når vi skifter bleie (skifter på sofaen/gulvet). Storesøster er egentlig turbotroll uten like og veldig klåfingra, men hun har blitt litt roligere etter at lillesøster kom og hun skjønner at hun skal være forsiktig med lillesøster Jeg ammer ikke så eldste er også med å gir lillesøster flaske innimellom, men hun går fort lei det så jeg setter henne som regel med en bok hun kan se i mens yngste får mat sånn at jeg kan holde et lite øye med henne hvis ikke er hun både høyt og lavt før jeg rekker å gjøre noe. Rutiner er GULL! Vi er egentlig ikke rutinemennesker så med eldste tok vi det litt i hennes tempo og behov, men med to (og hvertfall to så tette) så er rutiner verdt alt! Eldste er våken ca 07/07.30 og sover igjen fra 12-15/15.30 og legger seg igjen 19/19.30 og yngste er våken ca likt, sover igjen fra ca . 09.30-12 spiser og sover igjen fra ca. 12.30/13 og til bf kommer hjem fra jobb ca 16.30/16.45 og da er det mat og så litt soving igjen. Hun får siste måltidet sitt rundt 22/23 og da sover hun til det er morgen igjen. Lek og kos imellom med begge ungene selvfølgelig Føler at vi er utrolig heldige som har fått to så "enkle" unger, sovebabyer begge to og eldste liker fortsatt å sove mye, og den tida begge to sover samtidig er godt å ha for seg selv og når begge sover så lenge av gangen har man faktisk tid til å gjøre litt husarbeid også. Kosing og kontakt med lillesøster har vi funnet ut at må skje på eldste sitt initiativ, og ikke nekte henne det når hun først vil. Føler også at to unger er "lettere" enn hva vi har hørt fra andre i familien som sier at en er som ingen og to er som ti, det er hvertfall ikke sånn her enda Men det kan hende jeg mener det når de blir litt eldre og begge er over alt Hehe. Jeg er hjemme begge to til de skal starte i bhg neste år. Lykke til med to tette! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982164-dere-med-to-tette-barn/#findComment-144668153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå