Gå til innhold

Noen her som har gått på og slutta med Sertraline (Zoloft)?

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på denne medisinen i nesten 1,5 år og har bestemt meg for å slutte siden jeg føler jeg mestrer hverdagen godt uten. (For de som lurer er det et medikament bl.a. for depresjon, tvangstanker, osv)

Nå lurer jeg på hvordan kroppen min takler dette, og om det er noen som har erfaringer med ettervirkninger. Har i de siste månedene tatt 100mg daglig.

Ville også slutte da vi vil prøve å bli gravide igjen, og selv om det skal være rimelig sikkert å kunne bruke Sertraline under graviditet, er jeg ikke komfortabel med det.

Fortsetter under...

Jeg slutta fordi jeg ville bli gravid. Det var først en ustabil periode (er visst vanlig reaksjon) før jeg kom meg igjen og følte meg ok. Men da jeg ble gravid ble det kriiiise og jeg måtte begynne på citalopran.

Gikk på 150 mg et år ca. Du må trappe veldig gradvis ned. Eneste jeg merket i perioden da jeg trappet ned var litt "støt i hodet", var litt ubehagelig men ikke noe mer. Ellers har jeg ikke merket noe på det psykiske, har nå vært helt uten ca et halvt år.

Takk for at dere delte med meg :) Jeg fikk beskjed om å trappe gradvis ned, gikk fra 150 til 100 mg etter ca 8 mnd, så har jeg tatt 50 mg noen uker før jeg slutta helt. Vet ikke om det jeg kjenner er ettervirkninger eller om jeg har gått tilbake til "mitt gamle jeg" - satser på det første. Nå er jeg jo obs på følelsene.

SagflisiHåret; er det bedre med citalopran (har forøvrig ikke vært borti dette) mens man er gravid?

HI

Jeg slutta tvert. Aldri mer. Fy flate, så syk!

Svimmel så det holdt, på nippet til å besvime, gang på gang. Kun fysisk til stede.

Så skal jeg slutte, så blir det med skikkelig planlagt nedtrapping.

Jeg har i løpet av de siste 6-7 årene gått på Zoloft tre ganger, to ganger i ca. ett år, og en gang kortere - sluttet pga. graviditet. Doseringen min var riktignok bare 50 mg alle gangene. Jeg opplevde egentlig ingen bivirkninger ved gradvis nedtrapping, men siden jeg har tatt medisinen både for angst og depresjon (noen som bruker denne medisinen er vel utelukkende deprimerte, tror jeg) var det ganske lett å kjenne at virkningen også raskt ble borte. Jeg var ikke deprimert, men tankemønstrene knyttet til angsten kjente jeg tendenser til ganske tidlig etter nedtrapping. Dvs. jeg måtte bruke mye mer energi på å ikke gi etter for disse.

Annonse

Jeg brukte 4 mnd på å trappe ned fra 150 mg til 50 pga ville bli gravid. Slutta med en gang jeg fant ut jeg var gravid. Gikk greit helt i begynnelsen, men bare blitt verre og verre. Har ventet i enten 5 mnd for å få komme til hos psykolog. Har hatt et veldig tungt svangerskap og føler jeg aldri kan komme meg opp igjen. Har begynt så smått med terapi nå, men håper å få begynne på tabletter igjen etter fødselen. Tror det ska gå bra med amming og sånt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...