Gå til innhold

Tilsyn av barna ute i barnehagen

Anbefalte innlegg

I barnehagen vår går uteplassen rundt hele huset, de har rimelig stor uteplass. Det vil si at om barna er ute på baksiden, så kan det være at der kun er voksne på fremsiden av huset. Dermed kan barna være helt uten tilsyn på uteplassen bak huset. Der er gjerde rundt hele uteplassen, vanlig nettinggjerde som er ca 1 meter høyt. Baksiden grenser til boligfelt, mens forsiden grenser til parkering og bilvei med en god del trafikk.

Er det greit at de er uten tilsyn på denne måten?

Vi fant vårt barn og en til gutt bak huset, de er drøyt 3 år, de lekte i noen lekehytter der. Jeg var der sammen med dem i ca 10-15 minutter, og på den tiden så jeg ingen voksne. Der var en voksen ute som var på fremsiden, samt noen flere barn på fremsiden. Bygget er ganske stort, det er en barnehage for 80 barn.

Jeg lurer på hvordan praksis er med tilsyn av barna ute i andre barnehager, noen innspill?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143982045-tilsyn-av-barna-ute-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira bjeffer!

Skulle tro vi hadde barn i samme bhg, fordi din beskrivelse passer helt til den bhg datteren min går i ;)

Jeg synes at de ansatte i vår bhg er ganske flinke til å gå runder rundt huset for å titte etter barna, men selvsagt er det umulig å ha oversikten over alle hele tiden. Har egentlig ikke tenkt på det som et stort problem.

Men snakket med en av de andre mødrene forrige dagen, og hennes 5-åring hadde hoppet over gjerdet uken før. En av de ansatte hadde helt tilfeldig sett bort mot parkeringsplassen, og fikk ropt han tilbake. Han hadde kjedet seg, og ville derfor gå hjem. Så når slike ting skjer, så tenker man jo litt mer på det.

I forrige barnehagen til sønnen min så er det slik at når det er mange barn ute så står det "vakter" ved hvert hjørne, i tillegg til de voksne som er sammen med barna ved husker, sklier, sandkasser o.l. Alle har walkie talkie slik at de kan kommunisere seg i mellom.

Er det lite barn ute, som på slutten av dagen, så samler de barna ofte på et område. Allikevel så har de en voksen som går runder, i tilfellet noen av barna klarer å snike seg unna. Veldig fornøyd med dette:P Dette er en stor barnehage med ca 70 barn.

I barnhagen han går i nå er det uteområde kun på forsiden, så de har ganske god oversikt.

Jeg har et bestemt inntrykk av at de voksne har hver sine barn de passer på - altså skal ha kontroll på. De ser ikke på dem hele tiden, men vet sånn ca hvor de er. Det er en stor naturtomt med gjerde rundt, så man kan ikke ha oversikt alt hele tiden.

De gangene jeg ikke har sett barnet mitt når jeg kommer, har jeg bare spurt en voksen og den jeg har spurt (ikke nødvendigvis fra avdelingen) har det som regel alltid greie på hvor hun ca er. - Eller så forteller ett av de andre barna meg det!

De aller minste blir gjerne samlet i samlek med de ansatte. De største løper frittt omkring som de lyster.

Jeg har et bestemt inntrykk av at de voksne har hver sine barn de passer på - altså skal ha kontroll på. De ser ikke på dem hele tiden, men vet sånn ca hvor de er. Det er en stor naturtomt med gjerde rundt, så man kan ikke ha oversikt alt hele tiden.

De gangene jeg ikke har sett barnet mitt når jeg kommer, har jeg bare spurt en voksen og den jeg har spurt (ikke nødvendigvis fra avdelingen) har det som regel alltid greie på hvor hun ca er. - Eller så forteller ett av de andre barna meg det!

De aller minste blir gjerne samlet i samlek med de anIsatte. De største løper frittt omkring som de lyster.

Samme her

Barnehagen vår har også et stort uteområde på alle sider av huset. De voksne her er veldig flinke til å spre seg rundt over alt og de har stort sett god kontroll på hvilken del av området barna mine er i når jeg henter. De vet jo selvfølgelig ikke alltid akkurat hvor de er, men de kan hvertfall si at "han var akkurat borte ved huskene", så vet jeg at hvis jeg går dit og leter rundt der, så er det stor sannsynlighet for at han er rett i nærheten.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...