Gå til innhold

Utdanning i voksen alder - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en gift, travel småbarnsmamma som i sin tid valgte "feil" utdannelse, dvs. en jeg ikke har fått brukt i yrkeslivet. Vurderer nå å sette meg på skolebenken igjen og få meg en utdannelse som vil føre til trygg jobb.

Det finnes flere muligheter på hjemstedet mitt, men fireårig allmennlærerutdannelse er det som frister mest. Dette er en heltidsutdannelse, og jeg vil måtte jobbe ved siden av for at familien vår skal klare seg økonomisk. Et annet alternativ er fireårig førskolelærerutdannelse på deltid.

Jeg har mye fleksibilitet i min nåværende jobb og vil kunne stille på forelesninger osv., men døgnet har jo bare 24 timer og det er mye man skal rekke over. Jeg skulle gjerne hørt fra andre som tar/har tatt utdanning i voksen alder. Var det verdt det? Finnes det noe stipend eller annen økonomisk støtte man kan få?

Er takknemlig for innspill fra alle som har erfaringer med dette temaet :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg valgte også feil utdanning i sin tid, jeg utdannet meg til lærer :-) (Tenk deg nøye om før du velger - vil du takle sinnsyke foreldre som kjefter deg huden full for filleting?) Uansett, jeg satte meg på skolebenken igjen nå i høst, skal ta bachelor (altså 3 år) i dokumentasjonsvitenskap. Jeg er 36 år. Tar fullt lån og stipend, og jobber en dag i uka i en bhg i tillegg. Utbetalt til sammen ca 12000 i mnd. Heldigvis tjener mannen min godt, så det går da rundt selv om inntekten min er mye lavere enn før. Og det er Så verdt det! Elsker studenttilværelsen, og gleder meg til å bli ferdigutdannet og jobbe med noe meningsfullt og interessant. Anbefaler deg å hoppe i det :)

Skrevet

Jeg er i gang med ny bachelor nå, snart halvannet år inni. Valgte helt feil i sin tid, litt blendet av håpet om status og høy lønn. Så nå har jeg gitt meg med det jeg holdt på med, tok et år som ufaglært på en pu-boligenhet, og er skal nå bli vernepleier. Jobber annenhver helg og får inn rundt 10000 i måneden på det, i tillegg til noen ekstravakter.

Stortrives som student og mamma, selv om jeg ikke får vært så sosial sammen med medstudenter. økonomisk går det greit, men det er helst fordi vi ikke er avhengig av så mye penger. Har lite i lån og mannen min får inn 30000 i måneden. Så mine 10000 og studielånet gir meg ca 19000 i måneden, i tillegg til barnetrygd for tre, så vi lever godt. Hadde cirka 35000 inn i min forrige jobb, men angrer ikke på at jeg sluttet, for jeg er absolutt ikke et kontormenneske. Har dessuten utrolig mye fritid nå, i forhold til før.

Har du en drøm, vil jeg anbefale deg å hoppe i det. Ellers kommer du til å lure på hvordan det ville vært hvis du hadde gjort det...

Lykke til med avgjørelsen:)

Skrevet

Jeg måtte begynne med studier igjen etter at jeg ble mamma. Arbeidstidene i jobben jeg hadde var helt umulige med tanke på familie (spesielt siden mannen har samme type jobb). Jeg tar førskolelærer som samlingsbasert studie. Det er heltidstudie, men siden vi bare har undervisning 5 uker pr semester, går det an å jobbe ved siden av. Første året var jeg jo egentlig på permisjon med babyen, men jeg opplevde det som en meget lett studium og kunne godt tenkt meg å ha jobbet ved siden av (altså hvis jeg ikke hadde hatt en baby :) ).

Går no andre året og jobber en del ved siden av, men merker at det i år er mer å gjøre med skole. Så klarer ikke å jobbe så mye som jeg trodde.

-men det er så absolutt verdt det! Jeg elsket jobben jeg hadde, men liker veldig godt tilværelsen som studentmamma :) Og gleder meg veldig til å bli ferdig og komme i gang med det nye yrket :)

Merker også at det er annerledes å være en "voksen" student enn det var å studere når jeg var i begynnelsen av 20-årene ;) Jeg er mye mer målbevisst og effektiv og har absolutt ikke tid til noe annet fjas ;)

Skrevet

Du anonyme over her; Hva slags jobb hadde du der du tjente 35000 i måneden??

Skrevet

Fra HI: Takk til dere som svarte meg. Virker som det er håp for meg også da :-) Du som utdanner deg til førskolelærer, kan jeg få spørre om hva du har jobbet med før? Jeg vurderer også førskolelærer da det virker som et overkommelig studium å kombinere med små barn, og man kan få jobb i rimelig nærhet til hjemmet. Etter mange år på kontor frister det også med arbeid som medfører ulike bevegelser og frisk luft ;-) Mottar gjerne også flere tilbakemeldinger fra førskolelærere - hvordan opplever dere jobbhverdagen, og ser dere for dere å jobbe som førskolelærere frem til pensjonsalder?

Skrevet

Hei HI

Jeg er i samme tankene som deg om å utdanne meg til noe helt annet. Jeg er utdannet lærer, men sluttet etter 10 år. I motsetning til deg så er jeg klar for å jobbe på kontor.

Blir spennende å følge tråden din. Håper flere kommer med noen innspill.

Skrevet

Takk for svar :-) Det er oppmuntrende å høre fra andre som tenker på ny utdannelse. Var det noe spesielt som fikk deg til å slutte som lærer?

Ja, vi får håpe at flere henger seg på denne tråden :-)

Skrevet

Jeg vurderer også å ta en helt ny utdannelse. Er selv sykepleier men pga en rygg som ikke er helt god og at jeg straks blir alenemor å må jeg tenke litt annerledes. Kunne selvfølgelig tatt videreutdanning, men turnus kommer man ikke unna der heller.

Så jeg har ikke bestemt meg helt for hva jeg skal ta utdannelse i, jeg har lurt på både det ene og det andre, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg (noen ting kan jeg ta og studere i hjemby mens andre må jeg ha en del reisevei..). Jeg er 34 år.

Skrevet

Hei HI

Jeg er i samme tankene som deg om å utdanne meg til noe helt annet. Jeg er utdannet lærer, men sluttet etter 10 år. I motsetning til deg så er jeg klar for å jobbe på kontor.

Blir spennende å følge tråden din. Håper flere kommer med noen innspill.

Jobben som lærer forandret seg mye på de ti årene jeg jobbet, mye mer papirarbeid og mange elever med spesielle behov uten at ressurser ble tilført gjorde at jeg var veldig sliten på fritiden. Jeg hadde da heller ingen småbarn på den tiden.

Skolen jeg jobbet på ligger i Groruddalen i Oslo og vet at det ikke er så "ille" på mange andre skoler. Vi hadde en dårlig ledelse som gjorde at mange sluttet der.

Nå når vi har en liten gutt på 1 år så har jeg vurdert å jobbe som lærer igjen da dette jo er et familievennlig yrke med avspaserer i barnas ferier. Men kom til at jeg ønsker å ja overskudd og tålmodighet til mitt barn etter jobb.

Men la deg ikke skremme fra lærerjobben dersom du ønsker dette da det på mange måter var en veldig givende jobb, mye mer enn den jobben jeg har nå som kontormedarbeider. Tror nok jeg hadde veldig uflaks med skole. Jeg var kun på denne skolen og har derfor ikke erfaring fra andre.

Skrevet

Forressten : Utdanning er aldri bortkastet og fordi om man tar en helt ny utdannelse så forsvinner jo ikke den man har over natta :-) mer utdannelse åpner gjerne for flere muligheter :-)

Skrevet

Hm, jeg er 23 år og student (masterstudier, pedagogikk). Vet ikke om du betrakter meg som voksen, da? ;) Hehe, ser i hvert fall på meg selv som voksen og ansvarlig. Har 2 barn. Jeg elsker livet som studentmamma - har mye fritid med ungene og klarer oss helt fint økonomisk. Jeg jobber ikke ved siden av studiene, da jeg vil konsentrere meg utelukkende om studiene slik at jeg lærer mest mulig. Mottar stipend fra lånekassen, ca 8000 kr pr. mnd, med barnetrygd x 2 blir det ca 10 000 kr i mnd.

Må bare kommentere at jeg også er målbevisst og effektiv, til tross for min unge alder :D (ref. #4, magepie).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...