Gå til innhold

Hjelp med sinnemestring hos barn?

Anbefalte innlegg

Har en 5-årig hissipropp som kan klikke for den minste ting og bli rasende.

I barnehagen tar de han ut av situasjonen og inn på et rom for å roe han ned. Det går som regel greit etter ei stund der. Men han er så lett antennelig at det er ikke lenge før neste lunte er tent igjen.

PPD har vært inne men jeg synes ikke de har så mye ideer å komme med akkurat. Ikke har han ADHD eller noe slikt sa de. Men et voldsomt temperement, og han kan bli voldelig mot barn og voksne.

Noen som har erfaringer med dette og kan dele noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143981898-hjelp-med-sinnemestring-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til et slikt barn. Foreldrene (eller en annen voksenperson) tok barnet alltid til side og roet det ned. HVER GANG. Så vidt jeg så, ble det aldri kjeftet, bare roet. Samtidig vet jeg at foreldrene har snakket mye med ham om rett og galt. Som 6-åring har det gått over stort sett og han er en glad skolegutt.

Vi har hatt litt temperement på vår på 4,5 år. Men ikke slik. Vi har gitt henne verktøy for å fortelle om følelsene sine og sette ord på dem. Det tror jeg har gjort at vi har sluppet billig unna. Det er forresten en artikkel om dette i foreldre og barn (siste nr tror jeg)

Husk at ppt ikke deler ut diagnoser.... De kan ikke avgjøre om gutten din har en diagnose. For meg høres ikke dette helt normalt ut, spesielt med tanke på at han kan være voldelig. Jeg har selv et relativt utagerende barn med ADHD. Det er ikke vanlig å diagnostisere barn under seks, heller... Jeg ville absolutt bedt om en henvisning til Bup fra fastlegen. De har veiledning og evt utredning og ulike kur. Det ville jeg uten tvil gjort!

Nevøen min har gått på sinnemestringskurs gjennom ppt, men det var etter at han var begynt på skolen da.

Han har adhd og er egentlig en rolig og fornuftig fyr (ikke hyperaktiv, men med konsentrasjonsvansker), men når verden går han imot mister han all impulskontroll. Han klarer ikke temme følelsene sine i det hele tatt når han blir veldig sinna eller lei seg og det tipper helt over for han stakkars.

Vet ikke om dette kurset har hjulpet han noe særlig da, han har ihvertfall ikke fått kontroll på følelsene sine enda og nå er han snart 9 år gammel. Han fungerer helt fint så lenge han ikke er sinna eller lei seg, men disse følelsene klarer han ikke ta kontroll over.

Vår på 4,5 er til tider sånn, og blir fulgt opp av ppt. Det som funker for han, er å være i små grupper. Men ikke så enkelt på en stor avdeling med få voksne hele tiden. Føler både de og vi har prøvd de fleste råd uten at det funker noe særlig. Har lest om en tilleggsdiagnose til adhd som heter odd, eller trassyndrom, som også kan opptre alene. Jeg kjenner iallefall igjen veldig mye herfra. Vi er nok i ferd med å be om en henvisning til bup nå for å få utredet videre. Tenker det er greit å komme i gang så tidlig som mulig! Vet at han uansett ikke får noen diagnose så tidlig, men ønsker at han skal få den hjelpen han kan så tidlig som mulig:-)

Annonse

Har dere klart å identifisere hvilke situasjoner som gjør at det tipper over? Jeg forstår at det er ulike situasjoner i det store og hele, men kanskje er det noe likt ved dem? Blir det verre med mange mennesker til stede rundt? Blir han lett overstimulert? Er det konflikt mellom barna eller når når ting går annerledes enn planlagt?

Jeg ville også uten tvil ha bedt om henvisning til bup.

Vi har gått på et foreldrekurs, og mye der handlet om å gi konkret ros når barnet gjør noe bra, prøve å forutse hvilke episoder som kan føre til utbrudd etc. Kan fortelle mer konkret senere om det er interessant, men det gikk altså på foreldrerollen. Ikke så mye om hva vi skulle gjøre når utbruddet først var et faktum, mer på hvordan vi kan tilrettelegge rundt barnet i det daglige for å prøve å forhindre utbruddene.

Når det er sagt så kan jo også bhg-miljøet være negativt for han. Vår gutt ble en helt annen etter å ha byttet til en liten skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...