Gå til innhold

Fra hodeleie til seteleie i uke 38+1! Andre?

Anbefalte innlegg

Ja, da skjedde det som jeg håpet ikke skulle skje - og jeg klarer ikke å slappe av........

Var på kontroll hos legen i uke 36 og hadde babyen i seteleie med beina ned i bekkenet. Ble derfor henvist til SUS på kontroll i uke 37. Kom inn der, og natta før hadde mini snudd seg med hodet ned. Men legen der inne mente jeg ikke trengte følges mer opp - så hjem bar det og ingen plan ble lagt om mini skulle snu seg igjen.......

Uke 37+6 var jeg hos jordmor igjen. En stk. stresset babye med både høy puls og merkelig aktiv gjorde at jeg måtte tilbake dagen etter for ny måling av hjertelyd. Denne gangen kjente hun ikke etter på leiet, bare sjekket hjertelyd og jeg kommenterte at mini nå satt i seteleie. Hun fnyste nesten av meg........

I dag 38+1 er jeg overbevist om at mini er i seteleie. Ringte inn til føden, men fikk ikke noen kloke svar der heller. Bare beskjed om å få meg en time hos min lokale jm i uke 39 for å sjekke leie.......... (har en fødsel i uke 39 og en i uke 41 bak meg, så hun hadde ikke tro på at jeg fødte før termin).

Jeg er LIVREDD for setefødsel. Har mye mer lyst til at de skal snu babyen på sykehuset for så å sette igang fødselen - så jeg er sikker på hodefødsel. Er også redd for keisersnitt........... Så hva gjør jeg???? noen med erfaring???

Fortsetter under...

Jeg er 36+3 og har hatt baby på tvers hele svangerskapet, og jordmor sier jeg ikke trenger å reise på sykehuset for vurdering sv leie da baby uten tvil er i tverrleie ....jeg kjenner jo og ser hun ligger i tverr....en gang jeg var inne på ahus med falske rier sa de at man må komme senest uke 37 for Snuing ???mens jordmor ikke vil henvise da man bare "må vente til fødsel å se om 1: hun snur seg med hodet ned 2: rumpa ned eller 3: tverr-hastesnitt.....men hallo? Skal fødsel bare sette i gang og jeg kommer inn og får beskjed baby er i sete? Helt uaktuelt å "akutt" ha en Setefødsel ??? Og jeg har fødselsangst fra før, går til embla samtaler +psykolog for å kunne føde vanlig (hastesnitt sist som var for meg veldig traumatisk) ....så jeg kan ikke forstå at jeg ikke skal inn på en samtale engang :( og ahus sa ved vannavgang på jeg legge meg ned å ringe inn, mens jordmor bare lo og sa: hvorfor det? Du kan til og med kjøre selv til sykehuset hvis det kun er vannavgang....men legen understreket dette veldig med å legge seg ned ved baby i tverr , da navlestreng kan komme ut først..... Så jeg skjønner situasjonen din !!

Endret av lillebie på`n igjen

Jeg bare så tråden på sidebanneret og stikker innom.

For det første så må dere kreve en "second opinion" fra annen jordmor og/eller lege. Det har man faktisk rett på å få, selv om det ikke alltid er like populært.

Tenkte også å nevne at akupunktur med moxabehandling (varmer ett bestemt punkt) kan for noen være effektivt for å få barnet til å snu seg til riktig stilling. Så ring til erfaren akupunktør i nærheten og snakk med henne/ham også.

Lykke til :)

Vet du hva? Hvis du er veldig urolig kan du ikke ta en privat ul? Bare for å roe deg ned. Jeg går selv til jordmorkontoret , går du der?

Be de sjekke deg deg nedentil da? Jeg hadde fått helt angst selv jeg altså, men jeg vil og bare si at ks er ikke ille. Det er min erfaring, du får mye god informasjon!

Jeg er 36+3 og har hatt baby på tvers hele svangerskapet, og jordmor sier jeg ikke trenger å reise på sykehuset for vurdering sv leie da baby uten tvil er i tverrleie ....jeg kjenner jo og ser hun ligger i tverr....en gang jeg var inne på ahus med falske rier sa de at man må komme senest uke 37 for Snuing ???mens jordmor ikke vil henvise da man bare "må vente til fødsel å se om 1: hun snur seg med hodet ned 2: rumpa ned eller 3: tverr-hastesnitt.....men hallo? Skal fødsel bare sette i gang og jeg kommer inn og får beskjed baby er i sete? Helt uaktuelt å "akutt" ha en Setefødsel ??? Og jeg har fødselsangst fra før, går til embla samtaler +psykolog for å kunne føde vanlig (hastesnitt sist som var for meg veldig traumatisk) ....så jeg kan ikke forstå at jeg ikke skal inn på en samtale engang :( og ahus sa ved vannavgang på jeg legge meg ned å ringe inn, mens jordmor bare lo og sa: hvorfor det? Du kan til og med kjøre selv til sykehuset hvis det kun er vannavgang....men legen understreket dette veldig med å legge seg ned ved baby i tverr , da navlestreng kan komme ut først..... Så jeg skjønner situasjonen din !!

Helt enig! Håpløst! Jeg har så lyst til å få en avklaring. Greitt at dersom babyen ligger ene veien den ene dagen, så kan han ligge andre neste dag. Det vet jeg også. Men dersom jeg kommer inn med baby i seteleie og rier, så er det for sent å snu den. Og da er jeg redd jeg friker helt ut! Samtidig kan han jo snu seg til hodeleie rett før fødselen og det blir en vanlig fødsel. Men jeg vil ha en samtale og en vurdering, hvor jeg føler meg tatt på alvor før jeg kommer inn med rier og full panikk for hvilke vei babyen ligger!

Og jeg har fått beskjed av føden, og jordmor lokalt, at dersom vannet går skal jeg legge meg rett ned og ringe 113. De skal kjøre meg liggende til sykehuset, jeg har ikke lov å sitte oppreist i sykebilen - og de bør etterstrebe å ha jordmor med i bilen med tanke på kunnskap dersom navlestrengen kommer i klem (det er en tur på ca 20 min med blålys til sykehuset for min del). Jeg har også mye fostervann, så dette er årsaken til at min lokale jordmor sa jeg skulle ringe 113 - mens føden også la vekt på at leie er så usikkert.

Jeg skal ringe jordmor igjen i morgen og høre hva hun sier en gang til. Er ikke så lett å få second opinion her som jeg bor, da vi bare har en kommunal jordmor og få private i nærheten. Og min fastlege vet jo knapt hvordan en kjenner på om det er sete eller hodeleie....... og kan i alle fall ikke telefonnr til føden (det måtte jeg finne selv sist jeg var der)

Så stå på og ring selv sykehuset dersom babyen ikke snur seg i løpet av kort tid! Ta kontakt og forklar situasjonen. På SUS kan en ringe både på føden og fødepol for å få snakke med jordmor på dagtid.

Så får vi begge krysse fingrene for gode fødselsopplevelser i snar fremtid, selv om det spøker litt for det i kveld........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...