Gå til innhold

Dere "nye" gravide

Anbefalte innlegg

som ikke er så langt på vei enda,

lever dere som normalt, eller tar dere noen forholdsregler?

Har nettop fått positiv test og er rett før uke 4, og redd for at det skal gå til grunne. Hadde en SA i uke 6 i juli, så er litt bekymret.

Noe jeg burde gjøre/ikke burde gjøre?

Eller må man bare leve som normalt?

Jeg er VELDIG dårlig på å "lytte til kroppen", spesielt om den sier i fra at jeg burde hvile. Med en aktiv 2-åring i hus er ikke det det enkleste heller... Bare vil ikke utfordre skjebnen om dere skjønner...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143981707-dere-nye-gravide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar mange forholdsregler, særlig ift kosthold.

Prøver også å ikke stresse så mye, vet ikke om det har noe å si, men synes jeg får litt vondt i magen da.

Har hatt en SA tidligere, for et par år siden. Så er litt redd selv!

Jeg tar kosstilskudd og prøver å unngå veldig usunne matvarer.

Jeg lever som normalt. Flere leger som har sagt til meg at hvis spiren sitter fast og utvikler seg normalt, så skal det mye til for at man mister, så lenge man ikke røyker og drikker. Når det ender i en SA, så er det som oftest pga at det er noe veldig galt med spiren.

Jeg har opplevd både SA og MA før jeg fikk mine barn, så er også bekymret, går rundt og tenker på det hele tiden. Men jeg orker ikke slavisk følge alle gode råd, jeg lever normalt sunt. Drikker ikke, røyker ikke, begrenser kaffedrikkinga bittelitt...ellers gjør jeg som jeg pleier:)

Dette blir mitt fjerde barn om alt går bra:)

Gratulerer forresten, vi er omtrent like langt tror jeg. Har termin 2.juli om alt stemmer.

Jeg er også nygravid og er litt i samme bås som dere om dagen.

Ble gravid i før sommeren og mistet i uke 5 i slutten av juni i en ma som gikk over til en sa rett etterpå.

Nå fikk jeg positiv digital på mandag som viste 2-3 uker så er 4-5 uker på vei og nærmer meg den tiden som ting gikk galt forrige gang. Kunne tenke meg en tidlig ul for å sjekke, men ikke så mye å få sett foreløpig regner jeg med.

Jeg holder meg unna alkohol, røyk er ikke noe problem her da jeg kun festrøyker en gang i blant og det blir ikke noe aktuelt nå.

Prøver å holde meg unna ting med koffein og ellers lar jeg være å løfte tungt og unngår hard trening og hopping

Jeg er 6+5 i dag, og har visst om graviditeten siden tidlig i 4. uke. Har aldri vært gravid før. Bortsett fra de vanlige kostholdsrådene for gravide lever jeg helt som jeg har pleid. Sover nok litt mer enn vanlig, fordi jeg tillater meg å være sliten. Trener 5 ganger i uken, som jeg gjorde før jeg ble gravid. Trener både timer og løpeinterval med puls opp mot maxpuls, samt trener relativt tung styrke, men ikke tyngre enn at jeg kan puste gjennom hele øvelsen. Så lenge jeg ikke føler ubehag ved trening tolker jeg det som at det er greit, og det sier også jordmor som jeg jobber sammen med.

Annonse

Jeg er 6+3 idag og er opptatt av kosthold. Vaske grønsaker og frukt godt, steke kjøttet gjennom så ingenting er rødt, tar folat og D-vitaminer, tar tran, har økt fiskemiddagene så vi får mer fisk enn annet i løpet av uka, drikker mye vann/te, passer på å få i meg variert og prøver.. selv om det er litt vanskelig.. å få i meg 5 om dagen.

Men ellers lever jeg som normalt. Jeg prøver ikke å løfte, bære, flytte veldig tunge ting.. men handle mat Må man jo f.eks. Prøver bare å ikke ha særlig mer enn et par poser av gangen. Jeg kjente veldig da jeg bar og flyttet på noe tungt, og likte ikke det.. så nå passer jeg litt på det da. Tenker jeg ikke blir like forsiktig når jeg går over til 2. trimester.

Jeg hverken røyker eller drikker selvsagt.

Jeg tar folat og omega-tabl, jeg prøver å roe ned alt koffein i form av cola og kaffe. Lettere sagt enn gjort :P

Røyker ikke eller drikker svært sjeldent så det ekke noe tema.

Prøver å spise 5 om dagen, men blir heller 3 om dagen :P

Ellers prøver jeg å slappe mest mulig av, gå minst en lang og rolig tur i løpet av dagen utenom vanlig aktivitet, siden jeg har fått magekramper av vanlig trening den siste uken(har mistet flere ganger i år.. ).

Var VELDIG forsiktig i forrige svangerskap (tror det har litt med at man med 1.mann har så altfor god tid til å gå å gruble, å blir veldig oppslukt av graviditeten)

Denne gangen er jeg mye mer avslappet - spiser sunt, hverken drikker eller røyker, prøver å unngå tunge løft og sover når jeg er trøtt dersom jeg har anledning. Men det er ikke alltid like enkelt med ei lita tulle på 13 mnd i huset, fulltidsjobb og en pappa som er omreisende selger.

Ellers nyter jeg litt kaffi/cola i ny og ned - men prøver å begrense inntaket. Lever som normalt når det kommer til matvaner og vitamininntak.

Som de lærde sier, skal det ganske mye til før en spire forlater redet - dersom det er friskt og sunt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...