Gå til innhold

dere som har gutt og jente - hva er fordeler og ulemper med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 1/2 og en snuppe på 8 mndr. Jeg føler meg som verdens heldigste som har så fine barn, og som attpåtil har fått en av hvert kjønn.

En venninne av meg påpeker hele tiden at det ikke akkurat er en fordel å ha to barn med forskjellig kjønn. Kan hende hun er litt provosert av at jeg er så fornøyd, og at hun har tre jenter selv. Ikke vet jeg.

Hvordan opplever dere det?

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det eneste minuset er at ikke alt kan arves videre til nestemann;)

Skrevet

opplever det på samme måte som deg;) Har omtrent samme aldersforskjell som deg også. Mine er nå 5 og 2,5år.

Akkurat nå er det litt utfordringer. Lillesnupp har akkurat kommet i den alderen hvor hun skal gjøre akkurat det samme som storebror. Hun har sterk vilje og går ikke av veien for litt "vold" for å få det slik hun vil. Hun er en smule plagsom for storebroren om dagen. Men regner igrunn det går seg til etterhvert;) Også regner jeg med det ville vært akkurat det samme om lillesøster var lillebror i stedet.

Alt i alt er de gode venner og er veldig glade i hverandre. Storebror er flink til å hjelpe lillesøster og når lillesøster er i godt humør leker de veldig fint sammen.

Skrevet

Snodig venninne du har?

Kan ikke komme på noe negativt med å ha en av hvert kjønn, annet enn det med arving av klær kan bli litt vanskelig ;) Barn er en velsignelse, uansett kjønn :)

Skrevet

Kjempe fornøyd med å ha begge kjønn selv :-)

Men ser fordelen til de som har samme kjønn og. Mine leker fint sammen, men den ene har veldig gutteinteresser og den andre mer på jenteting.

Hvis man har to relativt tette av samme kjønn leker de kanskje enda bedre sammen og har mer like interesser.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg forstår meg ikke på slike "forstå-seg-påere" når det kommer til hva som er best ang søskens kjønn. Det er jo ikke akkurat som at man kan velge på øverste hylle, og hvis hun ikke har erfaring med det selv, hvordan kan hun mene så sterkt da?

Personlig tror jeg det har mer å si hva slags personlighet ungene har, og hvilke verdier man gir dem enn hva slags kjønn de har.

Men som sekretøsa sier, eneste ulempen man faktisk kan si at ALLE med barn av ulike kjønn har, er arveproblemet :)

Annonse

Skrevet

Jeg vil sende et spm tilbake til deg; hvorfor i alle dager prater dere "hele" tiden om kjønnene på barna? Hvis hun hele tiden kommenterer at det ikke bare er positivt, er det fordi du hele tiden prater om hvor fint det er med en av hvert kjønn?

Jeg har en av hver. De leker fint sammen, tar vare på hverandre, er omtenksomme etc. Jeg tror det hadde vært ganske så likt med to jenter eller to gutter. Jeg klarer ikke helt å se hva som skal være så annerledes avhengig av barnas kjønn. Det eneste jeg kommer på er som Sekretøsa at alt ikke kan arves.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg tenker litt som Mandalas: Pleier du å snakke mye om hvor heldig du er som har barn av begge kjønn, og på en eller annen måte fremheve at hun ikke er like heldig som "bare" har jenter?

Hvis ja, slutt med det. Hvis nei, slutt å diskutere saken med henne. Dersom det er hun som tar det opp, så avfeier du henne neste gang. Si at dette blir vi aldri enige om, så jeg har bestemt meg for å slutte å diskutere det med deg. Smil og snakk om noe annet. Været, en film du har sett, en bok du har lest, fredsprisen eller politikk. Et så tydelig temaskifte at hun må ta hintet.

Jeg har tre barn selv. De to eldste er av samme kjønn, den yngste av det andre kjønnet. Jeg opplevde mange ganger at folk syntes synd på meg før jeg fikk nr tre, jeg som bare hadde barn av ett kjønn. Og da jeg ble gravid for tredje gang, var det mange som automatisk antok at det måtte jo være fordi vi også ønsket oss det andre kjønnet. Og det er nokså provoserende å bli utsatt for. Kanskje din venninne opplever mye av dette, så om du er så veldig tydelig og åpenlyst fornøyd, tolker hun det som dulgt kritikk og antydninger om at hun burde være mindre fornøyd enn deg.

Skrevet

Ulempene er vel kanskje at det ikke er like lett å arve klær. Jeg har 1 gutt og 4 jenter. Synes det er veldig koselig. Sønnen min skulle nok ønsa iblant han hadde en bror, da det kan bli vel mye rosa ;-)

Skrevet

Vi har én av hver, og arveproblemet er det eneste "problematiske" vi har opplevd så langt (de er 2,5 og 4,5).

Det er mulig det er tilfeldig, men jeg syntes de er bedre venner og leker mer sammen enn det to gutter eller to jenter gjør i andre familier vi kjenner. Dette til tross for at han er veldig gutte-gutt og hun veldig jente-jente. Dette endrer seg kanskje når de blir eldre?

Jeg syntes venninnen din høres misunnelig ut.

Og jeg er utrolig overrasket over hvor mange som kommenterer (på en veldig hyggelig måte, altså) hvor heldige vi er som har både gutt og jente.

og noen lurer til og med på hvorfor vi nå skal ha et barn til siden ji allerede har begge!

Skrevet

Har ei jente på 4 år og en gutt som snart blir 3 år. De er verdens beste venner, og ser absolutt ingen minus med det å ha en av hvert kjønn. Utenom at de ikke kan arve fra hverandre.

Vi har også ei jente på 18 mnd. Som akkurat for noen mnd siden begynte å være med i leken deres. Og da leker faktisk hun best med storebror. Men har tenkt at det må være alderen?

Jeg er også kjempe glad for å ha fått muligheten til å få både jente og gutt :D Kos deg med det! Hun venninen din er garantert sjalu! Hvorfor ellers skulle hun gidde å komentere det engang?

Skrevet

Har både søstre og brødre selv, og lillebroren min er han jeg har lekt mest med i hele oppveksten, på tross av at søsteren min og jeg er omtrent like gamle (13 mnd mellom). Vi har bare ikke noen interesser felles, søsteren min og jeg. Hun bor i dag sammen med vår storebror, og de to har et tettere forhold enn søsteren min og jeg. Så det går nok mer på interesser og personlighet enn på kjønn og alder.

Selv har jeg bare tre jenter, og alle har reagert med et "så synd" når de fikk vite at tredje barnet også var jente. Det ble jeg litt skuffet over, for jeg synes det er like fint selv om jeg aldri skal få oppleve å bli guttemamma.

Skrevet

Eneste ulempe er som noen andre også skriver, arving av klær.

Virker for meg som venninna di rett og slett er misunnelig.

Annonse

Skrevet (endret)

Jeg har to gutter selv, og jeg tenker også litt som skrever over - hvem er det om tar opp temaet? Hvis du hadde vært min venninne, og du hele tiden messet om at du er Så glad for at du har begge kjønn, mens du vet at jeg har to av samme kjønn, så hadde jeg også blitt litt irritert, faktisk. Kan jo godt hende at jeg kunne tenkt meg å ha begge kjønn, også.

I det hele tatt skjønner jeg ikke hvorfor dette er noe man "hele tiden" må diskutere, uansett hvem det er som tar opp temaet - barna har jo det kjønnet de har, og det er vel ikke noe å diskutere opp og ned og i mente?

Endret av meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt
Skrevet

Vel, jeg kan faktisk ikke fatte at venninnen din kan si noe så dumt! Hvorfor skulle det være en ulempe med barn av forskjellig kjønn? Ser ikke helt den. Den eneste "ulempen" må være at man blir nødt til å kjøpe inn forskjellig utstyr/klær til barna, men jeg ser ikke på det som en ulempe.

Skrevet

Ulempen er jo at klær ikke i like stor grad "kan" arves (de kan jo, men det blir ikke slik i praksis). Det er også større "risiko" for at barna ikke leker like mye sammen fordi de har ulike interesser, men det er ikke noe problem hos oss egentlig. Resten er vel fordeler. Jeg har tre gutter og så en jente og synes det er kjempegøy å få ha barn av begge kjønn. Selv om det mest er personlighet som skiller barna, så ER det litt forskjell på jenter og gutter likevel og det er morsomt å få lov til å oppleve å være mamma for begge deler :)

Gjest ________
Skrevet

Nå ønsker jeg meg en lillebror til storebror fordi jeg synes at det er så søtt med brødre eller søstre sammen, om noen skal gni inn hvor heldige de er fordi at de har en av hvert kjønn når jeg muligens sitter der med en av samme kommer jeg til å se personen inn i øynene å spørre?

Rart at du føler at du må si det til meg, føler du deg ikke så heldig kanskje?

Skrevet

Jeg ser ingen ulemper med å ha en av hver :D

Elsker å shoppe klær til dem så det er heller ikke noe å snu negativt.

Jeg er veldig glad i begge våre barn og tenker aldri at det er ulemper eller fordeler med å ha en av hver.

Skrevet

Jeg har også en av hver, gutt på 4 år og jente på 4 mnd. Enn så lenge bryr deg seg ikke nevneverdig mye om hverandre men jeg regner med lille kommer til å bli plagsom lillesøster for eldste om noen år. Sånt kommer man ikke utenom:)

Skrevet

Har en gutt på 4, og ei jente på 1,5. Nå begynner de å få veldig mye glede av hverandre, leker fint og storebror er kjempeflink til å passe på vesla. Merker de er veldig glad i hverandre, og vil leke sammen hele tiden. Skjønner jo at dette kan forandre seg, men nå er det kjempestas for begge :-) "ulempen" er vel så langt bare at hun ikke arver så mye klær, men jeg ser ikke egentlig på det som en ulempe.

Skrevet

Kan ikke komme med fordeler og ulemper, er kjempefornøyd med at jeg har en av hver og de oppfører seg likt på mye og ulikt på mye. Dette ser jeg har mye med alder å gjøre og ikke kjønn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...