Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hørt at grønn avføring kan skyldes at maten går fort gjennom systemet hos de små. Har en jente på 15 uker som har mye avføring og spesielt om natten. Klokken er nå 10:20 og jeg har alt skiftet 4 bleier med avføring, to i mørket og 2 etter våkentid hvorav dette var grønt. Har noen svar på hva grunnen kan være?

Begynte å gi mer pupp etter 3 mnds kontrollen da hun hadde flatet ut litt, kan det være en årsak?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143981566-mye-gr%C3%B8nn-avf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg var hos jordmor i dag, og hun sa at hvis babyen har grønn avføring så kan det være at babyen er sulten. Altså får litt for lite mat..

Men hvis du har økt mengden nå så er det kanskje ikke det som er i ditt tilfelle.

Kan det ha med å gjøre at hun får for mye formelk? Tømmer hun brystene? Hvis du gir henne uten hun egentlig er sulten, kan det jo hende hun aldri kommer til den fete ettermelka... Men spør ammehjelpen om råd!

Kan det ha med å gjøre at hun får for mye formelk? Tømmer hun brystene? Hvis du gir henne uten hun egentlig er sulten, kan det jo hende hun aldri kommer til den fete ettermelka... Men spør ammehjelpen om råd!

Ja jeg tror også det har noe med dette å gjøre. Fikk tips å mate fra samme bryst jeg avsluttet med først da det vil være fetere der og skal prøve dette!

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Så lenge det ikke virker som at barnet har plager knyttet til avføringen sin (magevondt osv) spiller det ingen rolle om den er grønn, det kan være en hel masse grunner til at den er det.

Om barnet har kolikk-symptomer eller legger svært mye eller lite på seg så kan grønn (ofte skummende eller "eksplosiv") avføring være tegn på for mye formelk, dvs for stor mengde laktose til at tarmen klarer bryte det ned, og laktosen går da ufordøyd videre og en gjæringsprosess starter. Da hjelper det ofte å endre ammingen littegranne: amme på ett bryst pr måltid, amme først på det brystet du ammet på sist (om du gir begge), og amme på samme side ved hver amming i 3-4 timer før du bytter bryst. Alt dette er det bare å prøve (for barn som er mer enn en uke gammel) - så lenge barnet er fornøyd med det det får så er det greit.

Underforing har jeg hørt nevnt som grunn før, men det tror jeg ikke har noe med saken å gjøre. Morsmelk er så lett fordøyelig at tarmen kan bruke nesten alt i den, og dermed sitte igjen med svært lite avfallsstoffer - derfor hender det at fullammede barn ikke bæsjer på 1-2 uker eller enda lenger. Derfor blir bæsj (hos friske barn) en indikasjon på at det får nok mat - det er noe til overs som skal ut.

(MME er tyngre å fordøye og vil gi avfallsstoffer, så MME-barn skal bæsje cirka daglig.)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...