Gå til innhold

15mnd og ikke fått testiklene på plass ennå....flere!??

Anbefalte innlegg

Husker ikke om noen har sagt noe om dette på tidligere sjekker, men hvertfall på 1års kontrollen fant de ut etter at 2 stk hadde sjekket han at de ikke var helt på plass ennå/satt høyt eller hva de nå sa for noe. Var en turnuslege som hadde første sjekk og han visste igrunn ingenting så fikk en kontroll av hun som var hans veileder. Hun anbefalte å sjekke igjen om 6mnd og om de fortsatt ikke var på plass skulle han henvises videre. Da vi var på 15mnds ktr forrige uke så var dette ikke nevnt i det hele tatt i journalen og det var heller ikke satt opp time. Når jeg googler det så blir jeg litt skremt av det jeg leser og syns det er dårlig at HS har tatt så "lett" på dette, for helsesøster visste ingenting.

Flere som har barn med testikler som ikke er på plass ennå? Eller som har hatt det og hvor det enten har ordnet seg sjøl eller er blitt operert?

Fortsetter under...

Dette ville eg vore litt obs på og krevd henvisning tidlegast mogleg. Gubben hadde testisretensjon og vart operert i 2 års alderen. Det var for seint for hans del og vi måtte ha assistert befruktning pga svært nedsatt sædkvalitet..

Vet at gutten her ble sjekket ganske nøye på alle legekontrollene her fram til han var ett år gammel. Ingen fant noe feil, men de sjekket hver gang og det virket som om dette var noe de var nøye med. Ville ha bestilt time hos fastlege dersom ikke helsestasjonen følger opp!

DET hadde bare vært ekkelt ;) han er ikke så spesielt begeistret nå heller, men overlater til pappan å sjekke :P

Blitt henvist videre av fastlege så venter i spenning, selv om det sikkert tar vinter og vår før noe skjer - er jo ikke noe farlig farlig dette så sikkert ikke prioritert med det første.

Kjenner de på riktig plass når han er i badekaret, også flytter de seg opp etterpå så vet ikke om det er jojo-testikler han har og ikke direkte retensjon..

Annonse

Testiklene undersøkes på legekontrollen etter fødselen. Dersom testiklene aldri kommer ned i pungen må de opereres ned for å hindre infertilitet. Dersom testiklene vanligvis er nede i pungen, men av og til trekker seg opp, kalles det retraktile testikler og dette skal ikke opereres. Les mer her:

http://laegehaandbogen.dk/pediatri/tilstande-og-sygdomme/testisretention-2405.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...