Gå til innhold

Hvordan lære barnet engelsk? Noen lærere her?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 9 som sliter noe på skolen, spesielt når det gjelder engelsk og norsk lesing. I forhold til engelsk har han rett og slett ikke språkforståelse, han sliter med uttale, sliter med å lære ord osv.

Han sliter med lesing generelt, men i engelsk går det jo heller ikke an å stave seg fram til riktig uttale på ordene.

Selv har jeg alltid vært relativt god på skolen, og har et godt språkøre. Jeg "ser" ordene og vet automatisk uttalen (vet ikke hvordan jeg ellers skal få forklart det). Jeg har derfor problemer med å forstå hva han sliter med. Vi kan øve på lyder og uttale en ettermiddag, og et par timer senere er denne kunnskapen borte. Ser han samme ordet da, så aner han faktisk ikke hvordan det uttales......

Og jeg vet faktisk ikke hvordan vi skal hjelpe han videre. Vi øver og øver, leser sammen, bruker nye ord aktivt, prøver å relatere nye ord til ting som har betydning for han osv, men det går faktisk ikke inn hos han!

Noen som har noen gode tips til en fortvilet mor?

Fortsetter under...

Det første jeg tenkte på var dataspill eller lignende der man må si ordene til datamaskinen. Høre ord og si dem. Kan hende det er enklere å huske ordene dersom han lærer slik?

Men er forresten ingen pedagog eller lærer. Aner virkelig ikke om det kan ha effekt. Tenkte bare at måten han lærer ting på kanskje ikke er ideelt for hans hukommelse...

Jeg slet noe enormt md engelsken helt til vi begynte med nynorsk. Da løsnet det helt for meg og jeg ble raskt ganske vanlig god i engelsk. Jeg tror det som skjedde var at jeg plutslig forsto mye mer av hva et språk var og at setningsbygging og uttale kunne være forskjellig. Da vi lærte nynorsk forsto jeg jo hele tiden meningen selv om settningene ble bygget opp litt annerledes og det var andre regler i gramatikken. Mulig det er en sær innfallsvinkel, men for meg var det utslagsgivende.

Annonse

Har en 10-åring med mye samme problem og er lærer som bl.a har mye spesialundervisning med nettopp lesetrening, så jeg har noen tips i hvert fall :)

Dersom du vil ta deg råd til det vil jeg på det varmeste anbefale deg å laste ned og kjøpe et program som heter Tempolex ( http://www.tempolex.no/menus/nedlasting/nedlasting-demoer ). Dersom du ønsker det, kan du evt sende meg en PM når du har lastet ned, så kan jeg gi deg noen tips til hvordan du skal bruke det.

Ellers kan du på norsk lage ordkort av de mest høyfrekvente ordene (google det) og ta f.eks 15 ord om gangen hver eneste dag i en uke. Ta tiden og tell antall riktige og lag konkurranse for ham på å få bedre tid og mindre feil for hver dag. Dette er samme prinsipp som tempolex, bare mer jobb for deg. Det har med å automatisere ord slik at lesingen går lettere.

Repeterende lesing har mye samme effekt. Gå to steg tilbake og gjør som de gjorde de første årene på skolen. Finn en relativt enkel tekst og la ham lese den samme teksten hver eneste dag, 3 ganger hver dag, i en uke. Samkjør gjerne med lærer slik at han får litt reduksjon på andre lekser.

På engelsk kan dere synge det engelske alfabetet slik at han får inn lydene. For gloser kan det være motiverende å lage glosekort. Skriv det engelske ordet på ene siden og det norske på andre. Legg glosene utover (aldri mer enn 6-7 om gangen) med det norske ordet først. La ham selv velge hva han vil begynne med. Når han til slutt både husker ordet og klarer å uttale dem riktig får han legge vekk ordet. Klarer han det ikke legger han det ned igjen og venter med dette litt. Til slitt legges alle "kan"-ord opp i noe (f.eks en tom isboks) slik at han vil se hvordan mengden av "kan"-ord vokser. Dette er motiverende og gir mestringsfølelse.

Ellers ville jeg helt klart tatt dette opp med lærer. Det kan høres ut som han kanskje kan ha litt lesevansker og da er det hjelp å få :)

Har han språkvansker også?

Eller sen språkutvikling i tillegg?

Får han hjelp på skolen eller har ikke skolen tatt initiativ til å hjelpe han?

Skolen har vært ganske lite motivert for å tilby testing for språkvansker (eller andre vansker) eller tilby tilpasset opplæring. Vi har presset ganske mye på siden han også sliter i norsk (matte går derimot veldig bra!!). Nå skal han endelig testes i norsk av spes-ped lærer. Han er meldt opp til 6-16 testen

Har dere hatt han med til optiker og sjekket synet hans? Mange barn som sliter med lesing har behov for briller. Bare pass på at det er en optiker som har god erfaring med å undersøke barn, for det varierer veldig hvor flinke de er på å finne problemene... Hvis du bor i Oslo har jeg en anbefaling.

Har en 10-åring med mye samme problem og er lærer som bl.a har mye spesialundervisning med nettopp lesetrening, så jeg har noen tips i hvert fall :)

Dersom du vil ta deg råd til det vil jeg på det varmeste anbefale deg å laste ned og kjøpe et program som heter Tempolex ( http://www.tempolex....dlasting-demoer ). Dersom du ønsker det, kan du evt sende meg en PM når du har lastet ned, så kan jeg gi deg noen tips til hvordan du skal bruke det.

Ellers kan du på norsk lage ordkort av de mest høyfrekvente ordene (google det) og ta f.eks 15 ord om gangen hver eneste dag i en uke. Ta tiden og tell antall riktige og lag konkurranse for ham på å få bedre tid og mindre feil for hver dag. Dette er samme prinsipp som tempolex, bare mer jobb for deg. Det har med å automatisere ord slik at lesingen går lettere.

Repeterende lesing har mye samme effekt. Gå to steg tilbake og gjør som de gjorde de første årene på skolen. Finn en relativt enkel tekst og la ham lese den samme teksten hver eneste dag, 3 ganger hver dag, i en uke. Samkjør gjerne med lærer slik at han får litt reduksjon på andre lekser.

På engelsk kan dere synge det engelske alfabetet slik at han får inn lydene. For gloser kan det være motiverende å lage glosekort. Skriv det engelske ordet på ene siden og det norske på andre. Legg glosene utover (aldri mer enn 6-7 om gangen) med det norske ordet først. La ham selv velge hva han vil begynne med. Når han til slutt både husker ordet og klarer å uttale dem riktig får han legge vekk ordet. Klarer han det ikke legger han det ned igjen og venter med dette litt. Til slitt legges alle "kan"-ord opp i noe (f.eks en tom isboks) slik at han vil se hvordan mengden av "kan"-ord vokser. Dette er motiverende og gir mestringsfølelse.

Ellers ville jeg helt klart tatt dette opp med lærer. Det kan høres ut som han kanskje kan ha litt lesevansker og da er det hjelp å få :)

Takk for gode tips!

I Norsk praktiserer skolen veiledet lesing - teksten skal leses 3 ganger pr dag og meningen er jo at ordene skal automatiseres. Dette har imidlertid IKKE fungert. Det som skjer er han på husker selve historien, og derfor ille LESER, men gjetter seg til ordene. Han ser første bokstav og finner da et ord på den bokstaven som passer inn i historien han allerede har lagret i hodet. F.eks gjør det at han kutter alle endinger på ordene, bytter rekkefølgen på ordene i setningene osv.

Takk for gode tips!

I Norsk praktiserer skolen veiledet lesing - teksten skal leses 3 ganger pr dag og meningen er jo at ordene skal automatiseres. Dette har imidlertid IKKE fungert. Det som skjer er han på husker selve historien, og derfor ille LESER, men gjetter seg til ordene. Han ser første bokstav og finner da et ord på den bokstaven som passer inn i historien han allerede har lagret i hodet. F.eks gjør det at han kutter alle endinger på ordene, bytter rekkefølgen på ordene i setningene osv.

Dette er helt likt til min gutt, og han har antagelig ortografisk dysleksi (har vært til logoped en gang, skal ha oppfølging snart). Dvs at vår gutt forstår godt det han leser, men han sliter med avkodingen og gjør akkurat som deres. Kutter endinger, gjetter seg til ord, vrir på hele setninger osv. Jeg er ganske streng med ham og har "tvunget" ham til å fingerlese, dvs følge teksten med fingeren for å påse at han får med seg endelsene og rett rekkefølge på ordene. Det har vært MYE hyl og skrik her hjemme fordi han ikke vil og er frustrert, men vi kan ikke gi opp og presser ham litt og litt.

Her hjalp tempolex veldig mye (gikk fra å lese 56 ord i minuttet til å lese 98 ord i minutter på kun 3 måneder), da hjelper det ikke å lære seg noe utenat, men han er fortsatt ingen god leser. Lillebroren på 8 år har vel omtrent tatt ham igjen nå og går snart forbi.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan din er skriftlig? Sliter han med dårlig handskrift, glemmer endelser og roter med enkel/dobbelkonsonant?

Har dere hatt han med til optiker og sjekket synet hans? Mange barn som sliter med lesing har behov for briller. Bare pass på at det er en optiker som har god erfaring med å undersøke barn, for det varierer veldig hvor flinke de er på å finne problemene... Hvis du bor i Oslo har jeg en anbefaling.

Ja, synet har vi sjekket faktisk flere ganger. har vært hos både optiker og øyelege. De finner ingenting galt

Annonse

Takk for gode tips!

Dette er helt likt til min gutt, og han har antagelig ortografisk dysleksi (har vært til logoped en gang, skal ha oppfølging snart). Dvs at vår gutt forstår godt det han leser, men han sliter med avkodingen og gjør akkurat som deres. Kutter endinger, gjetter seg til ord, vrir på hele setninger osv. Jeg er ganske streng med ham og har "tvunget" ham til å fingerlese, dvs følge teksten med fingeren for å påse at han får med seg endelsene og rett rekkefølge på ordene. Det har vært MYE hyl og skrik her hjemme fordi han ikke vil og er frustrert, men vi kan ikke gi opp og presser ham litt og litt.

Her hjalp tempolex veldig mye (gikk fra å lese 56 ord i minuttet til å lese 98 ord i minutter på kun 3 måneder), da hjelper det ikke å lære seg noe utenat, men han er fortsatt ingen god leser. Lillebroren på 8 år har vel omtrent tatt ham igjen nå og går snart forbi.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan din er skriftlig? Sliter han med dårlig handskrift, glemmer endelser og roter med enkel/dobbelkonsonant?

Ja, han har dårlig håndskrift og roter veldig med dobbel konsonant. Roter også med o/å d/t. Glemmer noen ganger "halvparten" av ordet når han skriver. Skriver egentlig like dårlig på PC som for hånd, og greier ikke å se hva som mangler i ordet når vi påpeker ord som er feil.

Vi bruker ganske mye tid på å stave oss igjennom (det du kaller fingerlese) ordene i tekstene. det er hyl og grining, og vi presser han nok endel. Prøver å ikke presse for mye for vil jo gjerne at han ikke skal miste lysten på å lese.....

Vi har forsøkt i 2 år å få til en ordning med læreren for å motivere han mer til lesing. jeg tenker at det kanskje ikke spiller så stor rolle HVA han leser, bare han leser (og leser riktig). Så lenge motivasjonen er laber, så tenker jeg at det gjelder å finne tekster som er morsomme og motiverende. Altså ikke lese samme tekst 3 ganger hver dag, men her har vi ikke møtt særlig velvilje hos lærer.....

Jeg er bare lærer, så jeg verken vil eller er kvalifisert til å stille noen diagnoser, men etter min profesjonelle mening så tror jeg gutten din har lese-og skrivevansker. Han burde absolutt blitt testet for dette, og dersom lærer er motvillig, så send en mail til avdelingsleder for trinnet. Ikke gi deg i hvert fall, jo tidligere han får ekstra hjelp, jo bedre. Lykke til :)

Jeg er bare lærer, så jeg verken vil eller er kvalifisert til å stille noen diagnoser, men etter min profesjonelle mening så tror jeg gutten din har lese-og skrivevansker. Han burde absolutt blitt testet for dette, og dersom lærer er motvillig, så send en mail til avdelingsleder for trinnet. Ikke gi deg i hvert fall, jo tidligere han får ekstra hjelp, jo bedre. Lykke til :)

Vi har ikke gitt oss:)

Har hatt møte med rektor for et par uker siden og nå er han meldt opp til 6-16 testen. Vi håper det vil utløse en henvisning til PPT

Vi har ikke gitt oss:)

Har hatt møte med rektor for et par uker siden og nå er han meldt opp til 6-16 testen. Vi håper det vil utløse en henvisning til PPT

Det er bra :)

Gjest marie-s

Hei,

en ting som har fungert godt her med tanke på lesing i alle fall (lære seg å kjenne igjen ord) er følgende: Han leser til sammen i 15 min. Først leser han tekst i 5 min (bruker stoppeklokke), så leser han samme tekst igjen og eventuelt litt lenger i løpet av de neste 5 minuttene. Han teller så opp hvor mang ord mer han klarte å lese i løpet av 5 min, dette gjør vi også for de siste 5 minuttene.

På sett og vis blir dette en konkuranse med seg selv og det er større motivator for han enn å bare skulle lese.

Når det gjelder engelsk så vet jeg ikke om dette er pedagogisk riktig, men det har funket her. F.eks. om han vil ha noe spesielt så må han spørre på engelsk, om ikke annet så må han prøve. F.eks så vil første gang være: Can i have is, please. Så forteller du han hva is er og forventer at han neste gang sier: Can i get a icecream please.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...