Ikkesåallerværst Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Blir tussete av min på 5 mndr. Fortsatt ammes han 12 ganger om dagen, og er ganske uforutsigbar. Jegvsyns liksom at andre babyer på samme alder er så inne i rutiner? Husker heller ikke hvordan det var med første, annet enn at han var nede i sju amminger på samme alder. Mini får nå også tre matmåltider, og disse prøver jeg å ha til faste tider: grøt kl 9, grønnsaker 14, grøt 17.30. Dette rotes ofte til, på grunn av at han sover uregelmessig (30 min-2 timer), eller storebror vekker han.. Han blir også ofte trøtt etter en time, mens andre gangervkan han fint være våken 2,5 t. Uansett, all denne amminga går meg på nervene.. På kvelden kan han ammes før leggetid (18.30-19.00), og jeg syns han drikker en del, men bare av ett bryst. Så kan han våkne etter 40 min, og drikke som en gal av det andre. Andre ganger sover han to timer, og ammes. Han kan også tilbys bryst ved legging og ikke ville ha. Så kaver og styrer han i 30 min, jeg tar han opp, tilbyr bryst, og da skal han plutselig ha masse! Noen ganger vil han ha bryst en time etter grøtmåltid på morgenen, andre ganger går det 2,5 t. I tillegg er det nesten umulig å amme han på nye steder, eller hvis noen snakker ved siden av. Dette merker jeg også ved at på dager vi er lite hjemme, så vil han ha oftere mat på kveld/natt. Føler meg egentlig låst til å være mest hjemme. Han tar ikke flaske. Trenger mest å få ut frustrasjon, og forsikringer om at dette ikke pågår i ett år.. Kommer til å være utslitt når jeg skal starte å jobbe..
lillenims Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Det går over! :-P Altså, det gjør faktisk det. Jeg skal på ingen måte påberope deg (eller meg selv - jeg vet jo hvordan du har det) noen lykkefølelse over all denne amminga.... men det er nå bra for ungene, da! (For den del også for mor, bla. reduserer det risikoen for brystkreft og underlivskreft.) Når det gjelder fast føde så kanskje det er lettere å ha litt rutiner på det om du gir det samtidig med at du selv spiser, såfremt det er praktisk mulig? (Jeg ser at grøt samtidig som storebror skal ha kveldsmat eller middag kan bli LITT kaos, men om dere er to voksne så burde det kunne gå.) Hyppig amming på kvelden er normalt, det er mindre melk da, men den er fetere og metter mer. De fleste vil amme hyppigere da enn på formiddagen. Har du prøvd å vekke/holde han våken så han får spist av begge sider, feks. med bleieskift eller med å ha på lys mens du gir den første puppen og slå det av når du begynner å synes det er greit å sovne? Det er veldig vanlig med en periode der "alt annet" er mest interessant, og nattamming er noen ganger det eneste som fungerer da. Om du er ute så prøv å sett deg slik at han ikke ser så mye spennende. Du kan også prøve med et smykke eller en leke han kan få holde på med - kun når du ammer.
Ikkesåallerværst Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2012 Så du var her lillenims, og håpte du ville svare . Du har svart meg før, og om du husker, så digger ikke jeg amme, akkurat. He he.. Men nå som han har øre erk, så er det fint å kunne trøste med pupp! Men er det vanlig med så mye ammerot på en på fem måneder? Er fem måneder egentlig veldig lite og jeg bare utålmodig? Det er litt vanskelig å mate samtidig med egen mat, og hovedproblemet er egentlig at han feks ammes 12.30, så tenker jeg å gi mat kl 14.00. Men da kan han plutselig være trøtt kl 13.00 (selv om han våknet 12.00), bruke 1/2t på å sovne fordi en idiot startet gressklipperen, også finne det for godt å sove 1,5 t mot vanligvis 40 min. Da er jo plutselig klokka godt og vel 15.00. Og som regel bommer jeg på kveldsmåltidet slik at han er kjempetrøtt og ikke orker å spise grøt.. Men jeg håper det justerer seg etterhvert. Det med smykke skal jeg prøve! Ellers prøver jeg å sette meg bort, men det er stort sett bare å ligge i en seng på mørkt rom som funker. Det er bedre for meg å bli hjemme enn at han tar igjen på natten, ettersom han allerede er våken annenhver time. Jeg har ikke holdt han våken med bleieskift o.l., men et par netter kom storebror inn og vekket, og da ble det to amminger før jeg la han igjen. Da sov han jammen tre timer i strekk, så det kan godt hende det vil funke bra. Uansett, takk for svar
sillyfilly og Olivia Skrevet 18. oktober 2012 #4 Skrevet 18. oktober 2012 Har du prøvd tutekopp? Melk på tutekopp siden han ikke tar flaske? Bare en mulighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå