Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg gikk opp 9 kg i svangerskapet. Jeg fødte for 18 dager siden, og er nå gått ned 2,5 kg under startvekt.

Er veldig slank fra før. Det går i ett her, og jeg har slitt med brystbetennelse. Så jeg får bare spist 1 skive til frokost, og middag sent på kveld.

Er redd for å kunne miste melka pga vekttap. Kan man det? Eller er det bare jeg som blir tynn og slapp?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143981404-ang%C3%A5ende-mors-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men her er noen råd:

-Få mannen din til å smøre matpakke til deg.

-Kjøp en nøtteblandingspose, da kan du ta en neve innimellom slagene.

- Kjøp pålegg som kan legges på med en hånd og skjær opp flere brødskiver med en gang

Å produsere melk krever energi, det samme å ta seg av en nyfødt. Å spise vil hjelpe på humøret, og sikkert også melkeproduksjonen :).

Hvis ikke du har det :ammekurv (slash pumpekurv for oss som drev med det i tillegg).

Stress påvirker nok melkeproduksjonen mer enn kostholdet gjør, iallfall på kort sikt - kroppen din påvirkes først. Men stress påvirker, altså, så om det er pga stress du ikke får spist så vil det kunne gi mindre melk og ikke minst tregere utdrivingsrefleks.

Fullamming etter 1 mnd krever rundt 600 kcal, og om du er tynn/slank fra før så bør du absolutt få i deg dette i tillegg til det du vanligvis spiser - altså langt mer enn dine to skiver....

Tipsene i det andre innlegget er veldig bra. Smør flere måltider (matpakker), og ha gjerne nøttermiks og frukt i skål på bordet foran deg med mål om å spise opp i løpet av dagen. Og husk drikke - feks to store flasker med vann/juice/mineralvann i kjøleskapet, som skal drikkes opp i løpet av dagen. Om man ikke rekker kjenne at man er sulten så må man rett og slett bare fortelle seg selv at man skal spise og drikke.

Energidrikker og -barer fra apoteket (ikke Redbull, men sånne ernæringsgreier) går også an å få i seg. Og sjokolade er lov.

I stelleveska anbefaler jeg å ha en flaske vann og noen pakker med ferdigsmurte knekkebrød, energibarer osv - kjekt å ha noe om man er ute og kjenner det er i ferd med å blli tomt.

Annonse

Jeg bakte en haug med horn med forskjellig pålegg som jeg fryste ned. For meg var det en ordentlig redning i en ammetåkete hverdag - bare ta et par horn fra fryseren og slenge i mikroen :) slippe å skjære, smøre o.l.

Dette var kjempe lurt. Men vet ikke om jeg får tid til å bake noe engang når jeg ikke rekker å smøre en brødskive engang.

Hehe.

Men jeg må bli flinkere til å prioritere mat

Når du først spiser mat, så spis mat med MYE energi, som egg og bacon. Det tar ikke lang tid å lage. Støtter forøvrig forslaget om å la mannen lage noe til deg som du bare kan spise på halvspretten. Få mammaen din til å lage en kjempegryte med noe du liker og frys ned i posjoner. Spis det i stedet for en skive.

Jeg gikk mye ned i vekt etter forrige fødsel og slet med å få opp vekten igjen. Det var tøft for meg som veide lite i utgangspunktet. Jeg tror mye av vekttapet var ren muskelmasse og på det tynneste følte jeg meg rett og slett helt "utsugd". Jeg hadde hele tiden godt med melk, men selv følte jeg meg slapp og sliten. Denne barseltiden har jeg brukt mye tid på så spise meg opp, særlig etter trilleturer og trening. Lykke til! :)

Annonse

Få mannen din til å lage matpakke til deg (eller lag den selv engang babyen sover og du ikke sover selv) og ha noe ferdig retter fra fjordland liggende. I tillegg lager du ekstra stor emiddager så du har noen dager.

Det er viktig med mat når du ammer. Babyen tar det den trenger og du får restene... så kommer til å bli uhorvelig sliten etterhvert...

Ta multivitaminer og drikk smoothie. Spis yogurt!

Maul (mums) litt ostebiter (hvis du liker ost), nøtter og spekeskinke.

Ta litt vare på deg selv :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...