Gå til innhold

Kan du gi meg din aller beste pizza-saus oppskrift? Jeg er lei av Toro!!! ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får det ikke til med disse tomapurreene.. Det blir liksom ikke så godt, sånn skikkelig GOD smak... sånn som de har på Peppes, Dolly osv.

Noen som vil dele med meg? :)

Jeg spiser jo ikke kjøttdeig, så det blir så tam smak om jeg ikke har en god saus.

Skrevet

fres hvitløk, løk, litt rød chilli (etter hvor sterk du liker den) og stekte paprika (dette kan du kjøpe på glass i butikker m litt bra utvalg) alt hakkes i små biter. Ha i en boks hakka tomat og en liten boks m tomatpurre. Salt, pepper, basilikum og oregano (sef best m ferske urter) og et laubærblad og sukker (en tskje ca) la dette koke ca en halv time. Jeg liker også å ha oppi en liten klump m blåskimmer ost også, synes det gir en super god smak:)

Laubærbladet tar du ut når sausen er ferdig kokt

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Kokt tomatsaus med oregano

(nok til 1 langpanne pizza eller to runde pizza)

Ingredienser:

2 ss olivenolje

2 fedd hvitløk, finhakket

1 ss frisk oregano eller 1 ts tørket oregano

400 g tomater, ferske eller hermetiske

1 ts salt

1. Finhakk hvitløk, bruker du fersk oregano finhakker du den også.

2. Bruker du ferske tomater hakker du tomatene i biter. Bruker du tomat på boks, åpner du boksen så den er klar til bruk.

3. Ha olivenolje i stekepannen og stek hvitløk og tørket oregano , hvis du bruker det. Fersk oregano has i sausen når den er ferdig. Stek på middels varme til det begynner å dufte godt.

4. Ha i tomatene og rør rundt med sleiven. Sett ned varmen og la sausen koke inn i 20 til 30 minutter. Rør i sausen fra tid til annen og pass på at den ikke brenner seg. Sausen skal bli ganske tykk.

5. Når sausen er ferdig, smaker du den til med salt.

6. Hvis sausen for varm når du har den på pizzaen, kan ende opp med å få en pizzabunnen som er seig og fuktig. La derfor sausen bli lunken før du har den på.

Skrevet

glemte tørkatomat, det har jeg også oppi i starten og freser litt.

Skrevet

Olivenolje og løk freses i panna. Etter hvert tilsetter du hvitløk og litt raspet gulrot om du vil, og freser litt til. Ha over en boks tomater, eller hakkede friske tomater. Smak til med salt, pepper, litt sitronsaft. Kok 5-10 minutter.

Kjør med stavmikser om du vil ha den glatt.

Tilsett friske urter, oregano og/eller basilikum. Tørkede urter funker også.

Skrevet

Bruker du tomatpure så bør du frese den godt så den ikke har den voldsomme smaken, og tilsett en teskje sukker.

Her liker jeg å steke løk og hvitløk, gjerne med bacon også, evnt i baconfett. Så tilsetter jeg tomatpure som jeg steker litt før jeg tilsetter en boks hakkede tomater og en revet gulrot. Krydrer med basilikum/oregano/salt/sukker/laurbærblad etter smak. Ikke pepre før sausen er ferdig, siden pepper blir bitter av for mye varmebehandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...