Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 5 dager og jeg sliter med smerter ved amming. Brystvortene er såre men det tenker jeg for de ikke er herdet enda, men det svir slik etterpå. Klarer nesten ikke å gå med klær går nesten konstant med bar overkropp men det vil jo ikke være bra å bli kald.

Sliter også med ammingen på natt, har ikke noen bra stilling å være i. Enten det er i tvillingstilling og vanlig. Ligge kan jeg ikke siden sengen ikke er stor nok det dette og orker ikke å gå ut på stuen for å amme. Ender med at jeg sitter der og er livredd til å klipe til ungen når han tar tak, siden jeg må jo holde han. Han er en matmoms delux må bytte pupp nesten 5-6 ganger før han er "fornøyd".

I natt endte det med erstatning :(

Noen som har tips på hva jeg kan gjøre, har brystpumpe men er jo helt uvant med denne og.

Er så frustrert...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143981228-sliter-med-ammingen-noen-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få noen til å titte på ammestillingen din.

La baby snuse seg frem på brystet ditt og åpne munnen skikkelig slik at store deler av det myke brystet kommer inni munnen (ikke bare brystvorta).

De pupper hele tiden i begynnelsen, det er helt normalt :-)

Er også vanlig å bli litt sår og at det gjør vondt hvis noe kommer borti brystvorten din.

Hvorfor kan du ikke amme i sengen?

Flytt sengen inntil en vegg slik at baby kan ligge på veggsiden og samsov den første tiden.

Få hjelp av en ammehjelper og ikke begynn med erstatning før det er nødvendig...(da senker du morsmelksproduksjonen din og babyen kan bli sugeforvirret). MME er tipp topp hvis man trenger det, men helt unødvendig hvis du ikke trenger det :-)

Lykke til!

Prøv å ikke stresse (jeg vet det er helt umulig :-)) og kos deg med den lille! Sov når baby sover og ta deg masse tid til rolig amming og drikk massevis :-)

Kunne gjerne ha skubbet sengen men har dør til gangen på ene siden og den andre siden så er det dør til en altan. Så det er nok ikke mulig :(

Samsoving går heller ikke an for vi begge krangler over plassen i sengen, er en liten seng vi har men har lyst på en større en.

Kommer til å høre med en ammehjelper, men kommer til å kjøpe meg en ammepute som jeg kan bruke i sengen. Han kommer lengre opp i høyden og jeg slipper å henge over han og få vondt i ryggen og.

Kommer kanskje til å bruke litt erstatning om natten, men bruker å amme først helt til jeg ikke klarer mer pga brystvortene og da blir det erstatning.

Men er det slik at det går i arv hvordan din egen mor hadde det når hun ammet? For hun måtte slutte å amme etter 4 uker med bror min pga han ikke ville suge. Han bare suttet på for å få sovne. Og det er jo nesten det min gjør også.

bruk ammeskiold noen dager... det reddet meg! jeg har aldri kunnet ammet i tvillingstilling, vanlig eller liggende. Jeg har måttet lagt ungen i fanget og lent meg over så hun fikk puppen, etterhvert klarte jeg å holde henne oppe mot brystet. Jeg hadde mange runder med ammehjelpen.no samt at jeg fikk hjelp på helsestasjonen om riktig sugeteknikk på ungen.

Ja trur jeg kommer til å kjøpe det ja :) og slik brystvern eller hva det heter. Slik ammeinnlegg med en plastskål, slik at brystvordten får fri fra bh.

Måtte være hardt og vondt å lene deg over hele tiden???

Skal prøve til å morgen, for skal ringe helsestasjonen likevel i morgen pga ingen vektøkning på gutten siden han ble født og tenkte å høre om litt hjelp da.

Skal også investere til en ammepute..

Sitter å følger med han hele tiden nå slik at når jeg ser første tegn til sult så er det rett på puppen :P

Fikk erstatning kl.10 i dag og sov fram til 12.15 nå, og da sovnet han igjen etter ene puppen :D

Det har han aldri gjort før. Før måtte jeg ta begge flere ganger før han roet seg..

La mannen sove et annet sted en stund? Luft masse og vit at mange har det like j.... Styr unna erstatning (er forklart hvorfor over) Ring ammehjelpen. Hold ut, og husk at du er den beste mammaen for din baby:) Test ammeskjold, men forsøk å smyge de av under amming, det er nemlig oftest slik at det gjør mest vondt i begynnelsen, og går seg til når melken kommer. Og få deg en heiagjeng!

Annonse

Hei igjen.

Gjør som de over her sier, la mannen sove på sofaen eller en madrass, eller legg deg selv på en madrass med babyen.

Hvis du fortsetter å gi tillegg går produksjonen din ned. Da velger du at du ikke vil gjøre en innsats for å fullamme.

Det spiller ingen rolle hvordan ammingen gikk for din mor (dengang var det vel uansett litt mindre tilrettelagt for amming?) eller hvordan man hadde det med forrige barn for den slags skyld.

Kontakt ammehjelpen.no

Veit korleis du har det.. Er er styr uten like, men at noen sier at du ikkje gjer en innsats for å fullammer pga at du gir ei flaske i ny og ne er bare tull og tåpelig å si til ei som sliter med amming,, har vert der du er og det er tøft.. Vi som sliter har det vondt nok som det er så det hjelper ikkje at noen trykker den enda mer ned.. Så må sei at den kommentarer oven for skal du ikkje ta til deg.. Gjer det som dy syns er best for dere.. Og en mor som har det vondt er ikkje bra for baby heller.. Men prøv skjold og ring ammehjelpen...

Hei igjen.

Gjør som de over her sier, la mannen sove på sofaen eller en madrass, eller legg deg selv på en madrass med babyen.

Hvis du fortsetter å gi tillegg går produksjonen din ned. Da velger du at du ikke vil gjøre en innsats for å fullamme.

Det spiller ingen rolle hvordan ammingen gikk for din mor (dengang var det vel uansett litt mindre tilrettelagt for amming?) eller hvordan man hadde det med forrige barn for den slags skyld.

Kontakt ammehjelpen.no

Oj beklager... så hvor snerpete det jeg nå skrev så ut!!! Var overhodet ikke intensjonen :-)

Det med å ikke gi tillegg er ikke sagt for å stresse deg, men fordi jeg kjenner mange som har hatt ammeproblemer (selv hadde jeg reynods syndrom - eller hvordan man nå skriver det) og å begynne med tillegg i startfasen av ammingen når babyen ikke trenger det (tillegg trenger de hvis vektoppgangen ikke er som den skal) kan hindre melkeproduksjonen og vanskeliggjøre det å fullamme senere hvis du vil det.

Ta vare på deg selv og finn praktiske løsninger for sovingen og nattammingen. Det tar noen måneder med lite søvn og mye amming, men det går seg til etterhvert.

Og få hjel av ammehjelpen til sårheten på brystene :-)

Jeg sliter også masse med ammingen. Min baby er

17 dager gammel.

Men vær forsiktig. Jeg var også super sår, så

Klarte ikke å ha klær utenpå. Om natten klarte jeg ikke å ha dyne over Pga smerter, og det trakk kald luft fra vinduet.

Og i dag sitter jeg her med brystbetennelse og feber. Hadde tette melkeganger for 1,5 uke siden også.

Så ikke frys. Men jeg har hatt det akkurat som deg.

Sliter skikkelig, og sliter forsatt

Er ikke sår mer, så det går over. Men det blir bare verre om du fryser

Og jeg anbefaler ikke ammeskjold. Gjorde det bare verre på sårheten. Det rant blod. Da pumpet jeg meg 1 døgn, og gav han det på flaske. Hadde

Tettemelkeganger også da. Helsestasjonen sa det var helt riktig gjort. For dette skjedde lørdag kveld.

Jeg er perSonlig i mot erstatning, men skjønner kjempe godt at du

Har gitt det. Har kjøpt det inn selv i backup.

Men har bitt tennene sammen. Dette skal jeg klare.

Lykke til :)

Jeg har lyst å pumpe meg slik at jeg har det til natten men trur ikke jag klarer å pumpe meg så masse at det blir nok for natten.

Men skal jo prøve med amming først, for jeg vil jo fullamme..

Har sagt til meg selv at jeg skal prøve i noen uker og vis dette ikke går med hjelp fra ammehjelpen og ammeklinikken og slikt så hiver jeg inn håndkleet..

Men har dere tips om når det er best å pumpe?? Har aldri gjort dette har bare sett på den.

Annonse

Du kan få alle slags mulige råd her inne, men husk at du akkurat har begynt å amme. Både du og babyen skal lære, og det tar noen uker for de fleste før en er kommet inn i det. Det viktigste for deg nå er å få hjelp til å se hva som er et godt sugetak, slik at du unngår å bli mer sår. Jeg er jordmor og anbefaler aldri skjold på grunn av sårhet.

Du skriver at du må gi mange ganger/bytte bryst i samme måltid. I begynnelsen av måltidet er det mest vannholdig i melken. Den fetere melken som gjør at barnet blir mett lenge kommer først på slutten av måltidet. Derfor ville jeg ikke byttet bryst før barnet slipper taket selv. Får den ikke "fløten" blir den fortere sulten. Etter bare 5 dager ville jeg unngått mme med mindre helsestasjon sier det er nødvendig. Det vil gå ut over din produksjon. Og det er helt normalt at barnet vil amme minst 12 ganger i døgnet nå den første tiden, det er slik din kropp får beskjed om å lage melk. Hold ut! Det blir bedre;)

Endret av desember 2011

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det er bare (for alle som vil :)) å sende meg mail på [email protected], så svarer jeg som regel kjapt (kan være litt tregere her inne).

Sårhet så tidlig i ammeforløpet skyldes som regel dårlig dietak. Som oftest har ikke barnet nok av brystet i munnen - husk stort gap og mye av areola også i munnen. Den andre "feilen" mange gjør er at barnet sklir av brystet, da kan noen til og med reagere med å "bite" seg fast. Det enkleste er å bruke en stor og god ammepute, eventuelt kan man bruke vanlige hodeputer/sofaputer, da slipper man få vondt i rygg/skuldre og man slipper holde så fast på barnet.

Fødselsvekta bør være tatt igjen innen 2 uker etter fødsel, så at han ikke har gått opp enda er ingen krise :) Har melka "kommet", merker du spreng, lekkasjer osv? (Man Må ikke ha spreng eller lekkasjer for å ha melk, men om man har det så har man sannsynligvis melk også.) Har han 5-8 godt våte bleier pr døgn, og har han begynt å bæsje gul bæsj? (Ikke svart og seig bek.)

Dersom melka ikke har kommet enda er det kjempeviktig å amme så ofte som mulig (selv om det kommer lite), det vil stimulere melkeproduksjonen mest mulig.

Jeg holder med de som sier far må flytte seg. Du må finne ut hvor og hvordan det er behagelig for deg å amme om natta, så får far innrette seg etter dette - enten det blir med å ommøblere soverommet, kjøpe ny seng, ligge på sengekanten eller sove på sofaen. Når du blir mer dreven med nattamming så kan han komme tilbake igjen :) Bruk gjerne en ammetopp om natta slik at du ikke fryser, eller et ullsjal (eller pledd) over skuldrene.

Dersom du hopper over amminger, dvs lar det gå mer enn 3 timer mellom hver amming (i starten) så bør du pumpe. Masser brystknoppen og forsøk å håndmelke litt først. Ha varme hender og ta gjerne en varm dusj først, eller bruk varme kluter. Om du har manuell pumpe så "hurtigpumper" du inntil melka begynner å piple, da går du over til kraftigere og tregere tak, ca annethvert-tredjehvert sekund, kanskje. Med elektrisk pumpe så har du enten en "hurtigpumpeknapp" som du bruker til melka kommer, eller du kan bruke den på laveste styrke først. Pump i 10-15 minutter (på hver side eller totalt med dobbelpumpe), melka vil da kommer i "bølger" slik at det spruter melk en stund, så kommer det bare noen dråper, så spruter det igjen osv. Det er som regel lettest å pumpe om morgenen, men for å øke melkemengden er det lurt å pumpe om natta.

Når det gjeld "ammearv" så er det en del problemer som kan gå litt i arv, feks. brystet og brystknoppenes fasong og medisinske tilstander som kan gi lite melk. Mange opplever også at melka kom sent dersom mor også hadde det sånn. Men de fleste av oss har mødre som ammet (eller forsøkte å amme) i en tid der ammeveiledningen på sykehuset var nesten ikke-eksisterende, og man fikk beskjed om å amme på ett bryst hver 3. time og supplere med tillegg om barnet ville ha mer. Da blir det ikke mye melk i lengda.... Det er lurt å spørre mor om hvordan ammingen var for henne, men ikke legg for stor vekt på det i forhold til din egen amming. (Evt kan du spørre bestemor eller oldemor - det er større sjanse for at de ammet "fritt".)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det er bare (for alle som vil :)) å sende meg mail på [email protected], så svarer jeg som regel kjapt (kan være litt tregere her inne).

Sårhet så tidlig i ammeforløpet skyldes som regel dårlig dietak. Som oftest har ikke barnet nok av brystet i munnen - husk stort gap og mye av areola også i munnen. Den andre "feilen" mange gjør er at barnet sklir av brystet, da kan noen til og med reagere med å "bite" seg fast. Det enkleste er å bruke en stor og god ammepute, eventuelt kan man bruke vanlige hodeputer/sofaputer, da slipper man få vondt i rygg/skuldre og man slipper holde så fast på barnet.

Fødselsvekta bør være tatt igjen innen 2 uker etter fødsel, så at han ikke har gått opp enda er ingen krise :) Har melka "kommet", merker du spreng, lekkasjer osv? (Man Må ikke ha spreng eller lekkasjer for å ha melk, men om man har det så har man sannsynligvis melk også.) Har han 5-8 godt våte bleier pr døgn, og har han begynt å bæsje gul bæsj? (Ikke svart og seig bek.)

Dersom melka ikke har kommet enda er det kjempeviktig å amme så ofte som mulig (selv om det kommer lite), det vil stimulere melkeproduksjonen mest mulig.

Jeg holder med de som sier far må flytte seg. Du må finne ut hvor og hvordan det er behagelig for deg å amme om natta, så får far innrette seg etter dette - enten det blir med å ommøblere soverommet, kjøpe ny seng, ligge på sengekanten eller sove på sofaen. Når du blir mer dreven med nattamming så kan han komme tilbake igjen :) Bruk gjerne en ammetopp om natta slik at du ikke fryser, eller et ullsjal (eller pledd) over skuldrene.

Dersom du hopper over amminger, dvs lar det gå mer enn 3 timer mellom hver amming (i starten) så bør du pumpe. Masser brystknoppen og forsøk å håndmelke litt først. Ha varme hender og ta gjerne en varm dusj først, eller bruk varme kluter. Om du har manuell pumpe så "hurtigpumper" du inntil melka begynner å piple, da går du over til kraftigere og tregere tak, ca annethvert-tredjehvert sekund, kanskje. Med elektrisk pumpe så har du enten en "hurtigpumpeknapp" som du bruker til melka kommer, eller du kan bruke den på laveste styrke først. Pump i 10-15 minutter (på hver side eller totalt med dobbelpumpe), melka vil da kommer i "bølger" slik at det spruter melk en stund, så kommer det bare noen dråper, så spruter det igjen osv. Det er som regel lettest å pumpe om morgenen, men for å øke melkemengden er det lurt å pumpe om natta.

Når det gjeld "ammearv" så er det en del problemer som kan gå litt i arv, feks. brystet og brystknoppenes fasong og medisinske tilstander som kan gi lite melk. Mange opplever også at melka kom sent dersom mor også hadde det sånn. Men de fleste av oss har mødre som ammet (eller forsøkte å amme) i en tid der ammeveiledningen på sykehuset var nesten ikke-eksisterende, og man fikk beskjed om å amme på ett bryst hver 3. time og supplere med tillegg om barnet ville ha mer. Da blir det ikke mye melk i lengda.... Det er lurt å spørre mor om hvordan ammingen var for henne, men ikke legg for stor vekt på det i forhold til din egen amming. (Evt kan du spørre bestemor eller oldemor - det er større sjanse for at de ammet "fritt".)

Hei takk for svar =)

Du sier at han skal ha et stort gap, men hver gang han har stort gap og jeg legger han til så kniper han igjen med en gang han kjenner noe. Dette ender med at jeg må ta han fra og prøve igjen flere ganger før han endelig kommer til. Er det svært viktig at underleppen skal være trygt ned mot haken eller gjør det ingenting at den er som den er?

Så vis han "sklir" av skal jeg da ta han ifra og legge han tilbake på nytt?

Han ble født 3470g på fredag og var 3200g på mandag og tirsdagen. Trur melka har kommet, det hvite? Men har ikke melkespreng eller lekkasje enda. Eller jeg vet ikke hvordan melkespreng kjennes ut som heller da. og han har hatt 4 våte bleier i dag og avføringen er gul.

Jeg klarte å amme han mens jeg ligger i starten men fant ut at tvillingstillingen passer bedre og enklere å få han på plass i forhold til å ligge. Men det er jo par dager siden jeg prøvde å ligge å amme så kan ta en sjanse på det i natt.

Kunne gjerne ha kjøpt ny seng men pengene strekker ikke så langt denne gangen (hersken lånekassen som vil ha pengene tilbake hos mannen min!).

Jeg klarer å sove med dynen på meg, men den må ligge stramt over brystene slik at den ikke gnikker imot. Men ammetopp høres bra ut, men er det plass til ammeinnlegg i dem?

I dag så har jeg ammet 9 ganger, blir 1 gang til nå snart, han har snart sovet i 2 timer. Og tenkte å gi han et bad før jeg ammer han for natten.

Men vil det være "skadelig" å gi han litt mme om natten vis det ikke er bra nok med det jeg har selv? Eller er det bedre at jeg pumper for å ha nok om natten? (vis jeg klarer å pumpe ut nok til han).

Min mor hadde ikke nok melk til sin førstefødte, så hun kastet inn håndkleet etter 4 uker. Men med hennes andre så holdt hun på litt lengre og enda lengre med meg. Så hun har alltid hatt for lite melk til oss og endte med mme.

Eg veit korleis du har det, eg bestemte meg kvar natt for at i morgon kjøper eg MME og når dagen kom bestemte eg meg for å gi amminga ein dag til.

Det var umogleg å amme liggjande så lenge eg var sår, og enda verre å amme på sengekanten. Eg gjekk inn på stova og amma der, det fungerte absolutt best for meg.

På apoteket hadde dei nokre sjølvklebande gel-plaster til å beskytte brystvortene (medela, meinar eg), dei kunne brukast eit døgn og hindra gnissing. Ammesinglet held dei på plass. Litt dyre, men billig i forhold til å måtte gi opp amminga og gå over til MME.

Ellers var det gull verdt å få komme til ei helsesøster som var ekspert på amming, ho korrigerte ammestillinga litt.

Det blir bedre, om ein berre held ut. Men det er vanskeleg nok.

Lukke til.

Jeg slet ikke særlig med ammingen ,men jeg så en video på nett(tror det var ammehjelpen.no) om hvordan man skal legge til barnet og passe på at barnet har "hele" brystet i munnen og brystvorten skal ligge nærmest i halsen. Altså laangt inni munnen. Når du skal "koble" h*n til kan det være lurt å såvidt gni brystvorten fra nesa, overmunnen og undermunnen for å få babyen til å gape godt opp.. Og når han så gaper stort så "trøkker" du puppen i munnen på han, så han ikke suger kun på brystvorta men på området rundt brystvorta. Jeg har ikke noe tydelig areola område, verken rosa eller brunt, så for meg var det ikke så lett. Men tenk at h*n skal suge på området rundt brystvorta/over brystvorta, men ikke på selve brystvorta, for det er J****lig vondt..

Kontakt helsestasjonen eller ammehjelpen og invester i ei ammepute, det er gull verdt!! Du får kjøpt de brukt på finn.no, bare hiv den i vaskemaskina først :)

Ellers er det ingen skam å gi opp. Det viktigste er at du og babyen koser dere og at han vokser og du ikke er utslitt.

Også er det veldig viktig at du har babyen "mage mot mage". At h*n ikke ligger halvveis fra deg på en måten. Trøkk han godt mot magen din og juster så han ikke "henger" i puppen. Støtt han godt opp.

Håper dette var konstruktive råd som kan hjelpe deg.

Hvordan går det, Elsa88? Bedre, håper jeg?

Det er ikke unormalt å amme veldig ofte i starten, alt mellom 8 og 24 ganger med varighet fra 10 minutter til 1 time er normalt, og de fleste ligger nok midt på begge deler. Det er IKKE vanlig å amme 20 minutter hver 3. time for så små barn, selv om det kanskje er det man tror er normalen.... og så er det vanlig å amme hyppigere på ettermiddag og kveld enn på dagen og natta.

sillyfilly har gitt gode råd, anbefaler filmene på ammehjelpen.no

Når det gjelder arv så anbefaler jeg alle som får høre fra moren sin at hun ikke hadde nok melk å ta det med ei klype salt - som tidligere nevnt ble våre mødre som regel fortalt at de skulle amme 20 minutter på ett bryst hver 3. time, og det er rett og slett en oppskrift på å få for lite melk for de fleste, det. (Altså i starten, før melkeproduksjonen er stabilisert.) Jeg ble ammet en måned, så hadde ikke mamma mer melk, mens brødrene mine ble ammet i over et år. Forskjellen? Med meg (eldst) gjorde mamma som barsel og hs sa, med brødrene mine gav hun blaffen og ga de mat når de ville ha.

Hei Elsa88! Ser ut som vi sliter med det samme problemet (og har like gamle babyer!) ville bare dele et tips jeg fikk av helsesøster som hun hadde med seg fra hun jobbet med pasienter med store sår på andre deler av kroppen... Bruk hårføner og føn med vekselvis varm og kald luft på brystknoppen. Da vil blodårene åpne seg og trekke seg sammen og sørge for god blodtilstrømning til det såre området og raskere tilheling. Vet ikke om det funker ennå men kan være verdt et forsøk! Ellers har jeg vært i kontakt med både helsestasjon og ammepoliklinikk på sykehuset så tips nr to må være å ta imot (og be om!) så mye hjelp du trenger. Jeg føler hvertfall at jeg er på rett vei nå! Og hvis ungen må ha tillegg så er ikke det krise. Snuppa mi gikk ned litt mye etter fødsel og har fått litt MME innimellom, det er tross alt bedre at de får i seg mat og får sove, enn at vi absolutt skal tvinge oss til å amme non-stop og bli enda sårede og ha null overskudd til å ta oss av knøttene våre!

Håper det ordner seg snart, Lykke til, og en klem til deg!

Heisann :)

det går mye bedre nå. Er ikke sååå sår lengre. Ammer nå mellom 10 og 12 ganger om dagen. Har fått litt mme om natten når det tar ganske lang tid å amme og han ikke er fornøyd. Spare brystvortene litt. Var hos helsesøsteren i går og fikk veid han. Han hadde økt med 110g på 3 dager og var positiv for at jeg gir han litt mme om natten for å få ro på han :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...