Gå til innhold

Hvilken apgar skåre hadde babyene deres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal vi se...

1: 6-9

2: 9-10

3: 9-9

4: 10-10

tror jeg... De scoret ganske bra de tre siste i hvert fall, eneste var nr 3 som var litt blå i huden pga at han ble født med armen inntil hode.

Nr 1 måtte i kuvøse en liten stund, han hadde navlestrengen rundt halsen og skrek ikke.

Annonse

Det skal du få vite på sykehuset, marsmallow. Skåren fikk jeg en stund etter gutten var født. Min gutt fikk 9-10-10. Kom en uke før termin ;)

å beregne en Apgar-score er en metode for å fastslå et nyfødt barns tilstand direkte etter fødselen. Metoden ble innført i 1952 av Virginia Apgar og er fortsatt i bruk ved landets sykehus. Et nyfødt barns Apgar-score er bygd opp ved å evaluere barnets tilstand innenfor fem forskjellige områder. Hvert område gir en score fra 0 til 2. Hver score legges sammen og man får en totalscore mellom 0 og 10. De fem områdene som evalueres er

En samlet score på 3 eller under angir en kritisk tilstand for barnet, mens 7 eller over er normaltilstand. Barnet testes første gang før 1 minutt er gått, deretter etter 5 minutter. Barnet kan ha en lav score etter 1 minutt, for så å ha oppnådd normaltilstanden etter 5 minutter. Videre tester med 5 minutters mellomrom kan forekomme.

Merkelig at du ikke fikk skåren..

Annonse

Fant det :-) det står

1min: 8

5 min: 9

10 min: 10

hva betyr det?

Da er apgarskåren 8-9-10. Det er en bra skår! :) Den skåren er kun for å fastslå tilstandet etter fødselen. Det har ikke noe å si for hvordan barnet klarer seg senere. Denne skåren er kun knyttet til etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...